کد خبر: ۷۲۸۳۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸

وزیر امور خارجه ایران در نشست «چندجانبه بغداد» در نیویورک چه گفت؟

نشست چندجانبه بغداد در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.
وزیر امور خارجه ایران در نشست «چندجانبه بغداد» در نیویورک چه گفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

این نشست با حضور وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و به ریاست وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد.

مهمترین رئوس مطالب مطرح از سوی وزیر خارجه کشورمان در این نشست به شرح زیر است:

«از این‌که بار دیگر فرصت دیدار و گفت‌وگو با همکارانم، وزرای محترم خارجه کشورهای شرکت‌کننده منطقه‌ای در نشست بغداد فراهم شده است، ابراز خرسندی می‌کنم. گردهمایی مجدد ما در این نشست، این نکته را یادآوری می‌کند که برای برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه‌حلی به‌جز دیپلماسی و گفت‌وگو وجود ندارد. در نبود گفت‌ئگو و مذاکره، فرصت‌ها، امکانات و منابع کشورها و دولت‌های منطقه به جای توسعه و پیشرفت، هزینه نظامی‌گری می‌شود و بحران، تنش و جنگ همچنان ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای تاکید داشته است. تاریخ و واقعیت ۱۰۰ سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان می‌دهد که متغیرات خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

ما همواره تاکید کرده‌ایم، برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون‌زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران برگزاری نشست بغداد را اقدام مهمی در حمایت از صلح و توسعه در منطقه می‌داند و امیدوار است بتواند فضای مناسبی را برای همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در مناسبات اقتصادی فراهم کند. مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحران‌های زیست‌محیطی از جمله موارد همکاری است که کشورهای منطقه می‌توانند نسبت به آن گفت‌وگو کنند.

بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه در این نشست را مورد تاکید قرار می‌دهم. ما اخیرا میزبان نخست وزیر محترم عراق بودیم و امیدواریم در سایه توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود و به روندی فعال و پویا در راستای منافع کشورهای منطقه تغییر یابد.

بار دیگر تاکید می‌کنم اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است و امیدوارم این‌گونه نشست‌ها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد.»

رئوس توافقات و بیانیه پایانی نشست چندجانبه در خصوص عراق در نیویورک

نشست دوم کنفرانس «بغداد» در اردن برگزار خواهد شد.

نشست پیگیری کنفرانس بغداد در خصوص همکاری و مشارکت به ریاست وزیر امور خارجه عراق و شرکت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، کویت و اردن، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، مقاماتی از ترکیه، قطر، امارات و مصر و نماینده عالی اتحادیه اروپائی در امور دفاعی و سیاست خارجی، بعد از ظهر سه‌شنبه(۳۰ شهریور) در نیویورک برگزار شد.

در این نشست، چگونگی پیگیری مصوبات کنفرانس بغداد که در ۲۸ اوت برگزار شده بود، بررسی و مقرر شد نشست دوم کنفرانس بغداد در اردن برگزار شود.

در پایان این نشست، بیانیه‌ای نیز منتشر شد که طی آن شرکت‌کنندگان حمایت مجدد خود را از دولت و ملت عراق، بازسازی این کشور و نیز اقدامات دولت آن در تقویت امنیت و ثبات عراق اعلام و همچنین بر اهمیت انتخابات مجلس این کشور که در ۱۰ اکتبر امسال برگزار می‌شود، تأکید کردند. آنها ضمن اشاره به وجود چالش‌های مختلف در منطقه، بر لزوم حل آنها از طریق همکاری و منافع مشترک و بر اساس اصول حقوق بین‌الملل، حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران، تأکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین