کد خبر: ۷۲۸۴۳۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

یک پیشرفت بزرگ برای درمان آلزایمر/ کشف احتمالی علت اصلی آلزایمر

محققان ممکن است سرانجام علت اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر را کشف کرده باشند. آنها می‌گویند مغز ممکن است مواد شیمیایی سمی را نشت دهد و به این ترتیب موجب توسعه این بیماری شود.
یک پیشرفت بزرگ برای درمان آلزایمر/ کشف احتمالی علت اصلی آلزایمر
آفتاب‌‌نیوز :

ما در آستانه یک پیشرفت بزرگ در مبارزه برای درمان بیماری آلزایمر هستیم. این یک دستاورد جهانی و تاریخی خواهد بود، زیرا تجمع مولکول‌های سمی در مغز و پیوندهای احتمالی آن با بیماری آلزایمر دانشمندان را برای مدت طولانی گیج کرده است.

به گزارش آی‌ای، اکنون طبق تحقیقی که بر روی موش‌ها انجام شده و به تازگی در مجله Plos Biology منتشر شده است، مشخص شده که نشت یک ترکیب سمی خاص در جریان خون می‌تواند عامل اصلی این بیماری باشد.

تحقیقات بیشتری برای بررسی بیشتر این یافته‌ها مورد نیاز است، به ویژه اینکه براساس تحقیقات روی موش‌ها بدست آمده است، نه انسان. اما به هر حال هیجان انگیز است.

محققان می‌گویند، پروتئین‌های موجود در جریان خون می‌توانند مواد شیمیایی سمی را در مغز نشت دهند. حتی اگر این به اصطلاح "نشت"، علت اصلی آلزایمر در انسان نباشد، باز هم می‌تواند وسیله جدیدی برای ردیابی و نظارت بر شروع این بیماری در اختیار دانشمندان قرار دهد و ممکن است در توسعه درمان‌های آینده برای آن کمک کننده باشد تا بتوان مانع از ابتلا به آن در همان وهله اول شد.

"جان مامو" محقق دانشگاه "کورتین"(Curtin) استرالیا و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: در حالی که قبلا می‌دانستیم که ویژگی بارز افرادی که با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند، تجمع پیشرونده رسوبات پروتئینی سمی موسوم به "بتا آمیلوئید" در مغز است، محققان نمی‌دانستند که این آمیلوئید از کجا نشأت گرفته است و چرا در مغز رسوب کرده است.

محققان این ترکیب را که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر جمع می‌شود و مدت‌هاست با شروع زوال عقل مرتبط دانسته شده است، در خارج از مغز کشف کردند و دریافتند که سپس از طریق لیپوپروتئین‌ها به جریان خون منتقل می‌شود. این لیپوپروتئین‌ها می‌توانند نشت کننده باشند و باعث وارد شدن ترکیبات سمی به مغز شوند، جایی که آنها به وفور رشد می‌کنند.

این اتفاق در موش‌ها منجر به افزایش سطح آمیلوئید و التهاب بیشتر در مغز شد که نشان می‌دهد ممکن است یک رابطه عِلّی بین این ترکیب و علائم اولیه این بیماری عصبی وجود داشته باشد.

"مامو" می‌گوید: این مسیرِ خون به مغز بسیار مهم است، زیرا اگر بتوانیم سطوح لیپوپروتئین آمیلوئید در خون را مدیریت کرده و از نشت آنها به مغز جلوگیری کنیم، راه‌های درمانی جدیدی را برای جلوگیری از بیماری آلزایمر و کند شدن از دست رفتن حافظه به روی ما باز می‌کند.

محققان می‌گویند، درمان فراصوت می‌تواند درمان‌های جدیدی را برای زوال عقل فراهم کند.

با اینکه تأیید اینکه این رویداد نشت بتا آمیلوئید عامل آلزایمر و زوال عقل در انسان است، زمان می‌برد، اما درمان‌های جدیدی در حال ورود به پزشکی مدرن است. در ماه ژوئن یک مطالعه توضیح داد که چگونه تاباندن امواج فراصوت(اولتراسوند) به درون جمجمه می‌تواند اثر درمان بیماران آلزایمری را افزایش دهد. برخلاف برخی اختلاف نظرها در صنعت پزشکی، این درمان پس از تأیید سازمان غذا و دارو(FDA) برای اولین بار طی نزدیک به ۲۰ سال برای این بیماری صورت گرفت.

پروفسور "یورگن گوتز" که با موسسه مغز "کوئینزلند" همکاری می‌کند و این مطالعه را در مورد امواج فراصوت انجام داده است، می‌گوید: احساسات عمومی پیرامون این درمان و داروی جدید موسوم به "آدوهلم"(Aduhelm) این است که موجب افزایش فضای درمانی برای بیماری آلزایمر می‌شود. البته این دارو باید کارآیی بالینی خود را نشان دهد و شرکت سازنده سال‌های زیادی را باید صرف این کار کند.

به نظر می‌رسد این دارو همراه با سونوگرافی‌درمانی ممکن است در واقع توانایی‌های حافظه را در انسان بازیابی کند. اما اگر بتا آمیلوئیدها و لیپوپروتئین‌ها به عنوان کاتالیزور اصلی شروع علائم آلزایمر مانند زوال عقل تأیید شوند، مبارزه برای نجات انسان‌ها از یکی از ترسناک‌ترین بیماری‌هایی که می‌توان تصور کرد، با یک پیشرفت جدی مواجه می‌شود و ممکن است مقابله، پیشگیری و شاید روزی به معکوس کردن هر دو علت اصلی بیماری آلزایمر در انسان منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین