کد خبر: ۷۲۸۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

زمین‌خواری گسترده جنوب مشهد

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن بازدید از جنوب مشهد و ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع این زمین‌خواری گسترده را بررسی می‌کند.
زمین‌خواری گسترده جنوب مشهد
آفتاب‌‌نیوز :

سمیه رفیعی در این بازدید با اشاره به احداث تصفیه‌خانه سپتاژ مشهد در راستای ساماندهی رودخانه «کشف رود» بعنوان یک اقدام مناسب تاکید کرد: بر اساس آمارها روزانه بیش از ۳۰۰ تانکر حامل فاضلاب در «کشف رود» تخلیه می‌شود که این روند باید سریعا متوقف شود.

وی افزود: شروع طرح احداث تصفیه‌خانه سپتاژ با ظرفیت روزانه ۳۰۰۰ متر مکعب، اقدام شایسته‌ای است و امیدوارم با افتتاح آن در سال جاری، گام مهمی در کاهش آلودگی و احیای رودخانه «کشف رود» برداشته شود.

رفیعی گفت: با همه اقدامات صورت گرفته، حدود ۱۰ درصد آب مصرفی شهر مشهد صرف آبیاری فضای سبز می‌گردد که باید با اجرای طرح‌های کاشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم، محدودسازی چمن‌کاری و استفاده از پساب تصفیه شده، مصرف آب در این بخش را به حداقل رساند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که طبق آمارهای اعلام شده، مشهد روزانه نیازمند تصفیه حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب فاضلاب است، گفت: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر مشهد حدود۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار متر مکعب است و حدود ۳۷۰ هزار متر مکعب از پساب روزانه مشهد تصفیه نمی‌شود.

وی با اشاره به این که ۵ تصفیه‌خانه در مشهد فعال است، گفت: عملا تصفیه‌خانه‌های پرکند آباد ۱ و ۲ و اولنگ اسدی قدیمی هستند و کیفیت آب خروجی آنها نامناسب و خارج از استانداردهای زیست‌محیطی است و میزان فاضلابی که دریافت می کنند بیش از ظرفیت آنهاست.

وی به وضعیت آب شرب در مشهد اشاره کرد و گفت: بخش عمده آب مشهد از چاه های حفر شده تامین می‌شود اما بیشتر آب شرب مشهد از ترکیب آب چاه‌ها با آب ورودی از سد دوستی و چند سد دیگر تامین می‌شد که هم اکنون عملا با کاهش آب ورودی این سدها، بخش عمده آب شرب از چاه‌ها تامین می‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به بالا رفتن میزان نیترات آب در چاه‌های مشهد افزود: تعدادی از چاه‌ها به دلیل نیترات بالا هم‌اکنون بسته شده است و میزان نیترات مابقی چاه‌ها نیز شرایط مطلوبی ندارد.

وی با بیان این که ظرفیت بارگذاری هر شهر باید مشخص شود، گفت: بحران آب یکی از مهمترین مسایل کشور بخصوص شهر مشهد است.

وی ادامه داد: مشهد به عنوان پایتخت معنوی و مذهبی کشور با بیش از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن و ۳۰ میلیون نفر زائر به هیچ عنوان شایسته نیست که شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه آن تاکنون تکمیل نشده باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: باید به سمت مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و شهری، طرح‌های آبخیزداری، احداث تصفیه‌خانه‌ها، بازچرخانی و افزایش راندمان آب و تجهیز صنایع به سیستم‌های تصفیه‌خانه حرکت کنیم.

رفیعی با اشاره به وضعیت بحرانی ۳۴ دشت از ۳۷ دشت خراسان رضوی بعنوان زنگ خطر جدی، بر لزوم بازبینی و برنامه‌ریزی دقیق برای احیای دشت‌های خراسان رضوی از جمله دشت مشهد و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی بویژه از طریق طرح‌های آبخیزداری تاکید کرد.

وی در جریان سفر و بازدید از جنوب مشهد از زمین‌خواری و کوه خواری گسترده در این منطقه خبر داد و گفت: برابر اطلاعات دریافتی، شهرداری مشهد در جنوب این شهر اقدام به احداث یک جاده کمربندی بدون مجوز و خارج از طرح تفصیلی شهر کرده است که حدود ۴.۷ کیلومتر آن اجرا شده و در پی آن اقدام به زمین‌خواری گسترده اراضی که بین این جاده کمربندی و کوه‌های اطراف بوده کرده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: ادعا شده که شهرداری بخشی از این اراضی ملی را در اختیار تعاونی ادارات راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و … قرار داده است و در این بین بخشی از اراضی نیز با صدور مجوز از سوی شهرداری فروخته و برج‌سازی شده است، در حالیکه این مناطق خارج از طرح تفصیلی شهر واقع شده اند.

به گفته وی در این پرونده نام دو شرکت دیده می‌شود که برخی مقامات استانی دولت قبل نیز در آنها حضور دارند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به این که با اعتراض مردم و فعالان محلی و اقدام دادستانی، احداث این کمربندی متوقف شده است، گفت: در این بین، ۲ روستا از جمله روستای کلات سرهنگ که از سال‌ها پیش در این اراضی مستقر بودند در میان برج‌ها محاصره شدند و شهرداری مشهد نیز خواستار تخلیه این روستاها و آزادسازی زمین‌های آنها شده‌اند.

رفیعی با تقدیر از اقدام دستگاه قضایی و نمایندگان پرتلاش مجلس در این خصوص گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع این زمین‌خواری گسترده را بررسی می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین