کد خبر: ۷۲۸۹۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
تاکنون چندین دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده

مذاکره ایران و عربستان؛ آیا آشتی قریب الوقوع میان دو کشور امکان پذیر است؟

مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض در تلاش برای حل برخی از اختلافات و موانع که در مسیر آشتی میان دو کشور بوده‌اند، مفید به نظر می‌رسند و ممکن است منجر به بازگشایی برخی از سفارتخانه‌های دو کشور شود.
مذاکره ایران و عربستان؛ آیا آشتی قریب الوقوع میان دو کشور امکان پذیر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

علیرغم اختلافات شدید میان ایران و عربستان، اظهارات رد و بدل شده میان دو طرف حاکی از ادامه روند مذاکرات فیمابین است. عربستان و ایران در تلاش برای حل و فصل مشکلاتی هستند که میان دو کشور به وجود آمده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بخش عربی خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه با گمانه‌زنی درباره توافق قریب الوقوع میان ایران و عربستان می‌نویسد: ""شاه النهاری" تحلیلگر سیاسی سعودی معتقد است مذاکراتی که گفته می‌شود بین ایران و عربستان در حال انجام است، احتمالا از طریق چندین طرف انجام می‌شود.

او معتقد است تلاش‌های عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان نتیجه‌بخش نخواهد بود چرا که آن کشور آمادگی آن را ندارد که میانجی دو طرف باشد و علت این موضوع بدان‌خاطر است که تهران کنترل کاملی بر بغداد دارد.

النهاری به "اسپوتنیک" می‌گوید که طرف‌های دیگری ممکن است در گفتگو بین عربستان و ایران دخیل باشند؛از جمله عمان یا دولت قطر که در رسانه‌ها چندان اشاره‌ای به آن نمی‌شود؛ چرا که ایران نیازمند حضور نهاد‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد برای نتیجه‌بخش شدن مذاکرات با عربستان خواهد بود.

این تحلیلگر سعودی مدعی است که گفتگوی مستقیم بین ایران و عربستان به نفع پادشاهی سعودی نخواهد بود چرا که ایران صرفا می‌تواند از طریق مذاکرات وجهه خود را در جهان، خاورمیانه و میان کشور‌های عربی و بین المللی بهبود و ارتقا بخشد.

"عماد آبشناس" تحلیلگر سیاسی ایرانی معتقد است که ایران و عربستان به شرایطی برای آشتی قریب الوقوع نزدیک شده‌اند چرا که "حسین امیر عبداللهیان" وزیر خارجه رئیسی در پشت صحنه در حال انجام اقدامات لازم است. 

آبشناس می‌گوید مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض در تلاش برای حل برخی از اختلافات و موانع که در مسیر آشتی میان دو کشور بوده‌اند، مفید به نظر می‌رسند و ممکن است منجر به بازگشایی برخی از سفارتخانه‌های دو کشور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
5
روابطم خوب شد. چه فایده؟
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
2
10
ما هیچوقت نفهمیدیم چرا حوثی ها رو دوست داریم و باید با اونا عربستان رو بزنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
0
0
چون اونا هم آزادی خواهند و عربستان سعی داره دست نشانده شو بفرسته یمن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین