کد خبر: ۷۲۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

مسکو: ایران به ان‌پی‌تی پایبند است اما آمریکا به برجام نبود

وزیر خارجه روسیه شامگاه شنبه در کنفرانس خبری گفت که ایران به ان‌پی‌تی پایبند است اما آمریکا به توافق هسته‌ای که با ایران امضا کرد پایبند نماند.
مسکو: ایران به ان‌پی‌تی پایبند است اما آمریکا به برجام نبود
آفتاب‌‌نیوز :

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه ابراز امیدواری کرد که آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود که مسکو خواهان از سرگیری مذاکرات وین در سریعترین زمان ممکن است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد که ایران به پیمان عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای پایبند بوده این در حالی است که آمریکا به توافقی که با تهران امضا کرده بود پایبند نماند.

وی تاکید کرد که امریکا باید تحریم‌هایی را که پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده، لغو کند.

لاوروف از آمریکا خواست تا تحرک بیشتری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران انجام دهد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین + آلمان) برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. پس از این توافق، علاوه بر محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد، تاسیسات هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت شدید و گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

اما اندکی بعد و در اردیبهشت سال 1397، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با زیر پا گذاشتن این توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود، از برجام خارج شده و شدیدترین نظام تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

ترامپ معتقد بود با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره کشانده و توافق بهتری با ایران حاصل کند. دولت ترامپ در حالی سیاست تحریم همه جانبه را علیه ایران اعمال کرده بود که همه‌گیری کرونا بسیار از کشورهای جهان از جمله ایران را در نوردیده بود و محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران، تامین بسیاری از داروها و مواد ضروری برای ایران را با دشواری مواجه کرده بود.

سرانجام دولت ترامپ در 20 بهمن 1399 به پایان رسید و دولت وی در رسیدن به هدف خود در به زانو در آوردن ایران و به پای میز مذاکره کشاندن تهران و رسیدن به توافق دلخواه واشنگتن شکست خورد.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که دولت جدید آمریکا در جریان مذاکرات احیای برجام اعلام کرده که قادر به ارائه «ضمانتنامه کتبی» در خصوص عدم خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نیست.

سرگئی لاوروف در ادامه کنفرانس خبری خود از خروج سراسیمه آمریکا از افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت: «آمریکا و ناتو باید به تحزیه و تحلیل پیامدهای بعدی خروج خود از افغانستان می‌پرداختند و در حال حاضر و در نتیجه این خروج، حجم گسترده‌ای از تجهیزات نظامی در این کشور باقی مانده است».

وی در ادامه گفت: «ظاهرا، همه ما نیازمند این اطمینان هستیم که این تسلیحات برای اهداف غیرسانده استفاده نمی‌شوند».

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که روسیه از هرگونه گفت‌وگو درخضوض برسمیت شناختن طالبان در عرصه بین‌المللی اطلاعی نداشته و مسکو نیز تا کنون درخواستی از طالبان برای صدور مجوز در مصوص معرفی سفیرشان به روسیه دریافت نکرده است.

لاوروف اضافه کرد کابینه موقتی که توسط طالبان در افغانستان تشکیل شدهف به خوبی نماینده تمام جامعه افغانستان از نظر جنبه‌های قومی و سیاسی نیست.

وی تاکید کرد که مسکو از عزم طالبان برای مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین