کد خبر: ۷۲۸۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

تاثیر روغن "سبوس برنج" بر بیماری‌های قلبی عروقی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انجام یک مطالعه تاثیر استفاده از روغن سبوس برنج را در بیماران دچار تنگی عروق کرونر بررسی کردند.
تاثیر روغن
آفتاب‌‌نیوز :

بیماری‌های قلبی عروقی طی دهه‌های اخیر به عنوان یک مشکل بهداشتی و علت عمده مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای صنعتی و درحال توسعه مطرح هستند. از آن‌جا که ترکیب رژیم غذایی نقش مهمی را در کنترل غلظت لیپید و لیپوپروتئین در خون برعهده دارند و غلات بیش از نیمی از پروتئین موردنیاز مردم جهان را تامین می‌کنند، می‌توان با مصرف مواد غذایی شامل این گروه غذایی از چنین بیماری‌هایی پیشگیری کرد.

در میان انواع روغن‌های مورد استفاده در رژیم غذایی، روغن سبوس برنج امروزه به عنوان یک انتخاب سالم مطرح شده است. این روغن حاوی ترکیباتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بسیار بالا، حفاظت از رگ‌های خونی، تقویت دیواره سرخرگ‌ها، حفظ جریان خون در سرخرگ‌های کرونر و جلوگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و ایجاد سرطان است. بنابراین سبوس برنج و روغن آن ممکن است تاثیر خوبی روی بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انجام یک طرح تحقیقاتی تاثیر مصرف روغن سبوس برنج را در بیماران دچار تنگی عروق کرونر بررسی کردند و مشخص شد که مصرف این روغن در شاخص‌های بالینی و بیوشیمیایی بیماری‌های قلبی عروقی بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر مؤثر است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، با توجه به شیوع زیاد بیماری کرونری قلبی و در دسترس بودن برنج به عنوان قوت غالب مردم گیلان، می‌توان با آگاهی از میزان تاثیر روغن سبوس برنج بر شاخص‌های مختلف قلبی عروقی و در صورت وجود نتایج مثبت و کارساز در مطالعات بیشتر، آن‌ها را جایگزین و یا مکمل روش‌های دیگر درمانی جهت ارتقاء وضعیت سلامتی بیماران کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر روغن سبوس برنج بر شاخص‌های بالینی و بیوشیمیایی قلبی عروقی در بیماران دچار تنگی عروق کرونر مراجعه کننده به بیمارستان دکتر حشمت» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مرجان مهدوی روشن، مجری اصلی این طرح بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین