کد خبر: ۷۲۹۰۱۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
اوضاع نگران کننده در شلمچه

تجمع چند هزار نفری زائران؛ در مرز شلمچه چه می‌گذرد؟

با وجود اینکه مسئولان اعلام می‌کنند مرز شلمچه بسته است ولی برخی زائران موفق به عبور از مرز شده اند و همین امر باعث هجوم مردم و تجمع چند هزار نفری شده است.
تجمع چند هزار نفری زائران؛ در مرز شلمچه چه می‌گذرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

وضعیت حضور زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه بسیار بحرانی و نگران کننده شده است، از طرفی مسئولان اعلام می‌کنند مرز بسته است و کسی مراجعه نکند ولی از سوی دیگر برخی زائران موفق به عبور از مرز شده‌اند به همین دلیل انتشار خبر عبور زائران از مرز شلمچه باعث شده که از نقاط مختلف کشور و به خصوص استان خوزستان مردم به امید عبور از مرز و شرکت در مراسم اربعین حسینی به شلمچه مراجعه کنند.

این امر باعث ازدحام چند هزار نفری در مرز شلمچه شده است این در حالی است که برخلاف سال‌های قبل از کرونا که تردد زائران از مرز آزاد بود و موکب‌های بی شماری برای خدمت رسانی در مرز حضور داشتند، امسال به علت اعلام اینکه مرز کاملاً بسته اس هیچ موکبی مشغول خدمت رسانی در شلمچه نیست و اغلب مردم برای تأمین آب و غدای خود با مشکل مواجه شده‌اند هر چند برخی موکب ها با توجه به شاریط پیش آمده و حضور چند هزار نفری زائران فوراً خود را به مرز رسانده و در حال تأمین آب و غذا هستند ولی خدمات رسانی آنها برای این تعداد زائر به هیچ وجه کافی نیست.

ازدحام صورت گرفته در مرز باعث شده که برخی زائران با داشتن گذرنامه موفق به عبور از گیت های ایرانی و حضور در خاک عراق شوند ولی عراق آمادگی پذیرش آنها را نداشته است. کشور عراق همچنان مصمم بر بسته بودن گیت‌های ورودی بر روی زائران اربعین است،

چندصد تن از زائران ایرانی بیش از ۸ ساعت است در پشت گیت های کشور عراق منتظر ورود به خاک این کشور هستند.

گفته می‌شود ازدحام بیش از حد جمعیت، نبود امکانات رفاهی و بهداشتی، عدم بازگشایی مرز عراق و نبود وسایل حمل و نقل متناسب با جمعیت ده‌ها هزار نفری از مهم‌ترین مشکلات زائران در شلمچه است.

‏کمبود آب آشامیدنی و وسایل نقلیه در عراق برای زائرانی که از مرز شلمچه عبور کرده‌اند به چالشی اساسی تبدیل شده است. برخی از زوار با دیدن بسته شدن مرز در حال برگشت به خانه‌های خود هستند.

همچنین حوالی ساعت ۱۶ روز گذشته حدود ۴۰ نفر از زوار اربعین حسینی به دلیل تجمع در پشت دَرِ ورودی اول پایانه مرزی‎ شلمچه، مجروح یا بی‌حال شدند که بیشتر آنان زنان میانسال و مسن بودند.

بیشتر این افراد به صورت سرپایی درمان شده‌اند. براثر این ازدحام دَرِ گذرگاه اول با فشار و ازدحام مردم باز شده است.

چه کسانی عبور کردند؟

فرماندهی انتظامی استان خوزستان اما باز هم تاکید می‌کند که مرز شلمچه بسته است و زائران برای حضور در مراسم اربعین حسینی به شلمچه مراجعه نکنند.

سردار سیدمحمد صالحی در تشریح جزئیات این خبر گفت: صبح شنبه با توجه به توافقات انجام شده با کشور عراق تعداد پنج هزار نفر از زائران آقا اباعبدالله الحسین به کشور عراق اعزام شدند.

به گزارش مهر، وی افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت اعلام شده مرزها بسته هستند و از آن جایی که دیگر امکان افزایش این ظرفیت وجود ندارد از هم وطنان تقاضا داریم؛ هیچ‌گونه مراجعه به مرزهای شلمچه و چذابه نداشته باشند.

فرماندهی انتظامی استان خوزستان بیان کرد: کسانی که به کشور عراق اعزام شدند دارای پاسپورت، ویزای اضطراری یا هوایی و تست پی سی آر بودند که توانستند به کشور عراق سفر کنند.

بسته شدن مرز شلمچه از سوی عراق / یک میلیون نفر هم بیایند، اتفاقی رخ نمی‌دهد

فرماندار خرمشهر با اشاره به ازدحام در مرز شلمچه، گفت: حتی اگر یک میلیون نفر به مرز شلمچه مراجعه کنند هم کار در دست‌مان است و هیچ اتفاق کنترل‌نشده‌ای رخ نداده و نمی‌دهد.

محمد حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عبور ۵ هزار نفر از مرز شلمچه و ورود به عراق در روز گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر مرز شلمچه از سوی کشور عراق بسته شده است و اجازه ورود به کشور را نخواهد داد.

وی با اشاره به ازدحام جمعیت در مرز شلمچه افزود: زائران اربعین حسینی به مرز مراجعه نکنند و برای تردد اصرار نکنند. کار از دست‌مان نرفته و حتی اگر یک میلیون نفر به مرز شلمچه مراجعه کنند هم کار در دست‌مان است و هیچ اتفاق کنترل‌نشده‌ای رخ نداده و نمی‌دهد.

فرماندار خرمشهر تصریح کرد: قاعدتا اجتماع عاشقان ابا عبدالله حسین(ع) و برخی رفتارها در دست من نیست اما شرایط تحت کنترل و رصد است.

حیدری با اشاره به خدمات‌رسانی برخی دستگاه‌ها در مرز شلمچه، گفت: در حال فراهم کردن امکانات برای برگشت زائران اربعین از مرز شلمچه هستیم.

تست کرونای زائران اربعین هنگام بازگشت از عراق، به صورت «چشمی» انجام می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۲۵ هزار نفر از زائران اربعین حسینی، بلیت بازگشت خود را خریداری کرده اند و با وجود بازگشایی سه مرز زمینی برای بازگشت، همچنان ناوگان هواپیمایی ایران آماده فروش بلیت به زائران است.

به گزارش صداوسیما، رستم قاسمی در حاشیه دیدار از فرودگاه امام خمینی افزود: در خصوص تست کرونای زائران هنگام بازگشت، مقرر شد برای تسریع در تخلیه و انتقال زائران، این تست بصورت چشمی و بدون انجام تست پی سی آر انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از زائران که بدلیل وجود مشکلات در فرودگاه‌ها معطل شدند گفت: از ابتدای سفر‌ها تاکید کردیم که باید کرامت و احترام زائران حفظ شود، اما مردم بدلیل بروز مشکلات خسته شده و معترض بودند که البته حق دارند و ما شرمنده مردم شدیم. نرخ بلیت همه پرواز‌های شرکت‌های ایرانی به عراق ۵ میلیون تومان (رفت و برگشت) و از مشهد ۶ میلیون تومان است و اگر آژانسی حتی یک ریال بیشتر گرفته باشد حتما تخلف کرده و پول زائران را پس خواهیم گرفت.

وی علت بروز مشکلات در انتقال زائران را علاوه بر مشکلات فنی ناوگان ایرانی، تخلفات شرکت هواپیمایی العراقیه اعلام کرد و افزود: عده‌ای دلال از مردم پول گرفته بودند و بدون تحویل بلیت، مردم را به فرودگاه فرستاده اند که هم اکنون برخی از آن‌ها در زندان هستند. تا ظهر دیروز ۷۲۰ نفر بدون روادید به فرودگاه مراجعه کرده بودند که تا صبح امروز با هماهنگی‌های انجام شده و اخذروادید همه آن‌ها راهی شدند، اما همچنان عده‌ای به فرودگاه مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما از شرکت العراقیه بلیت خریده ایم و ما را به فرودگاه ارجاع داده اند. ششصد نفر هم در مشهد به فرودگاه مراجعه کرده و می‌گویند ما از شرکت العراقیه بلیت خریده ایم که این امر مشکلاتی را برای فرودگاه‌ها ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی، بلیت و روادید معتبر، تزریق دو دز واسکن کرونا و ثبت نام در سامانه سماح را چهار نیاز سفر اربعین دانست و گفت: اگر مسافری شرایط دیگر را دارد و بلیت تهیه نکرده می‌تواند به فرودگاه مراجعه و بلیت خود را تهیه کند، چون تاکنون همه زائران منتقل شده اند.

قاسمی از اعزام ۶۴ هزار زائر ازطریق مرز هوایی تا شب گذشته خبر داد و افزود: هم اکنون همه تمهیدات برای بازگشت زائران اندیشیده شده است و تصور می‌کنیم حدود ۳۵ هزار زائر از طریق هوایی به کشور بازگردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
2
40
بعضی از ما مردم آبروی کشور خودمون رو در بسیاری از کشورها می بریم
چندین روز پبس طرف عراقی گفته فلان تعداد میتونن بیان
حالا اینهمه آدم ریختن اونجا که چی؟
دور زدن قانون و توافقات یه چیز عادی شده و بسیار باعث تاسفه
سعی کنیم راه معنوی امام حسین رو بریم نه پیاده روی ظاهری رو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
35
واقعا باعث آبروریزی است نبایدبه قانون شکن هیچ خدماتی ارائه بشودتا درس عبرت شودبرای سالهای بعد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
4
19
این بنده خداها بین گیت ایران و عراق گرفتار شدند از طرف ایرانی اجازه رفتن گرفتند در طرف عراق اجازه ورود نمیدند دولت شعار هم که هیچ. بی تدبیری و شعاری برخورد کردن یعنی این
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
35
یعنی دولت عرضه کنترل مرز هارو نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
وزیر کشورش فقط واسه امریکا ... وگرنه کاری ازش برنمیاد
دولت شعار و حرف و سفرهای بی حاصل...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
نه
ناشناس
|
Jordan
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
3
30
موج های بعدی کرونا هم در راه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
23
سیاست های غلط هم بی تاثیر نبود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین