کد خبر: ۷۲۹۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

لاوروف: جهان امروز به وحدت نیاز دارد تا شکاف جدید

لاوروف گفت: سازمان ملل متحد باید نقش هماهنگ کننده مرکزی در سیاست جهان را بر عهده بگیرد و به طور کامل پتانسیل چندجانبه‌گرایی جهانی و مشروعیت خود را نشان دهد.
لاوروف: جهان امروز به وحدت نیاز دارد تا شکاف جدید
آفتاب‌‌نیوز :

سرگئی لاوروف در سخنان خود برای هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت که همکاری گسترده در سازمان ملل به ویژه در حال حاضر، هنگامی که مشکلات در دستور کار بین‌المللی در حال افزایش است، بسیار مهم است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: دامنه تهدید‌های فرامرزی در همه جا در حال گسترش است و «رویکرد قدرت» ممکن است به جای قوانین بین‌المللی با دفعات فزاینده‌ای اعمال شود. در مورد اصول نظم جهانی بین قدرت‌های پیشرو اجماع وجود ندارد.

وی گفت که برای روسیه بدیهی است که تنها می‌توان با تلاش‌های هماهنگ و با رعایت دقیق هنجار‌های بین المللی حقوق بین‌الملل به طور موثر با تهدید‌ها و چالش‌ها مقابله کرد؛ اول از همه، اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد. سازمان ملل متحد باید از «پتانسیل کامل» خود استفاده کند.

لاوروف تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید نقش هماهنگ کننده مرکزی در سیاست جهان را بر عهده بگیرد و به طور کامل پتانسیل چندجانبه‌گرایی جهانی و مشروعیت خود را نشان دهد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: اخیراً چندین تلاش برای «کم کردن» نقش سازمان ملل متحد یا تبدیل آن به «ابزار قابل انعطاف» برای ارتقای منافع ملی خودخواهانه انجام شده است.

وی از مفهوم «نظم مبتنی بر قوانین» که غرب به طور مداوم در گفتگو‌های سیاسی از آن نام می‌برد و مغایر با قوانین بین‌المللی است، انتقاد کرد. لاوروف گفت پیشنهاد اخیر ایالات متحده برای «اجلاس دموکراسی» بیشتر با روحیه جنگ سرد انجام می‌شود، زیرا این جنگ صلیبی ایدئولوژیک جدیدی را علیه همه مخالفان اعلام می‌کند.

او گفت که این با درخواست رئیس جمهور بایدن مبنی بر توقف تقسیم جهان به بلوک‌های مخالف مغایرت دارد.

وی از ایالات متحده و متحدان غربی برای‌عدم ایجاد اختلاف نظر در مورد اجماع دموکراتیک انتقاد کرد و از ایالات متحده خواست که «مدل توسعه» خود را به دیگران تحمیل نکند، و استدلال کرد که نظم مبتنی بر قوانین «بر اساس استاندارد‌های دوگانه» بنا شده است.

لاوروف گفت که استفاده از تحریم‌های یک جانبه و محدودیت علیه کشورها، امتیازات شورای امنیت و معماری سازمان ملل متحد را که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، تضعیف کرد، آنچه که بار‌ها و بار‌ها قابل اعتماد بودنش در برابر سناریو‌های فاجعه بار و چالش‌های جهانی را ثابت کرد. جهان امروز به وحدت نیاز دارد تا شکاف جدید.

این دیپلمات کهنه کار روس افزود: روسیه به شدت از رد هر گونه رویارویی و اقدام کلیشه‌ای و تلاش مشترک برای انجام وظایف کلیدی توسعه حمایت می‌کند.

وی از شورای امنیت خواست تا با تطبیق با واقعیت نظم جهانی چندمرکزی و افزایش نمایندگی‌هایش در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و اقدامات جمعی واقعی، اصلاحات جدی انجام دهد.

لاوروف به پیشنهاد رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین برای تشکیل اجلاس پنج عضو دائمی شورا - چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده و انگلیس برای بحث صریح در مورد مسائل ثبات جهانی اشاره کرد و گفت: همه کشور‌ها با منافع مشترک در یک کشتی هستند و باید اطمینان حاصل کنند که قایق با خیال راحت در امواج سیاست‌های جهانی شناور می‌ماند. در کار مشترک علیرغم اختلافات، و برای مصلحت عمومی، باید بتوان ماموریت شریف سازمان ملل متحد را انجام داد، تا این نسل کنونی از بلای جنگ و نسل‌های بعدی نیز، از گرسنگی و بیماری نجات یابند و آینده‌ای مسالمت‌آمیز، باثبات و دموکراتیک برای همه ساخته شود. در پایان اجازه دهید هشتگی با عنوان #UNCharterIsOurRules را پیشنهاد کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین