کد خبر: ۷۲۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵

مهرزاد لطفی: منتظر نوع خاصی از واکسن نمانید

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهترین واکسن را در دسترس ترین واکسن دانست و گفت: مردم نباید به انتظار نوع خاصی از واکسن کرونا بمانند و فرصت ایمن سازی خود و کمک به ریشه کنی هرچه سریعتر بیماری کووید۱۹ را از دست بدهند.
مهرزاد لطفی: منتظر نوع خاصی از واکسن نمانید
آفتاب‌‌نیوز :

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: این تصمیم که منتظر فلان واکسن برند هستیم تا تزریق کنیم بسیار غلط است، زیرا واکسن‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کارایی دارند و عقل سلیم حکم می‌کند در اوج گیری کرونا، با واکسن ۶۰ درصد ایمنی ایجاد کنیم.اکنون که دولت سیزدهم واکسیناسیون را اولویت خود قرار داده، باید همه شهروندان از اجرای این طرح استقبال کنند ، واکسیناسیون سراسری بستگی به این دارد که چقدر بتوان تشکیلات و ساز و کار اجرای واکسن را اجرایی کرد اما با افزایش واردات واکسن، خوشبین هستیم در یک یا دو ماه آینده قشر عظیمی واکسینه شوند.

مهرزاد لطفی گفت:۵۰ مرکز واکسیناسیون تجمیعی در استان فارس فعالیت دارد که از این تعداد، ۱۸ مرکز در نقاط مختلف کلان شهر شیراز راه اندازی شده تا مردم بتوانند به راحتی به نزدیک ترین مرکز مراجعه و برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

آمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته فارس همچنان بالاست

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مراجعه به مراکز شانزده ساعته استان کماکان بالاست و طی روز گذشته تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ بیمار کرونا و یا موارد مشکوک به ابتلا برای دریافت خدمات به مراکز شانزده ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان فارس مراجعه کرده اند.

لطفی در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا گفت: هزار و ۷۱۹ هم استانی به مراکز شانزده ساعته و دریافت خدمات تشخیصی و درمان سرپایی مراجعه کردند و آمار مراجعه به این مراکز بالاست که نشان دهنده چرخه گسترده بیماری در سطح جامعه به دلیل کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی بین مردم است و این موضوع باید مورد توجه باشد که سهل انگاری در زمینه رعایت مسایل بهداشتی می تواند موج های بعدی کرونا را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش نسبی ورودی بیمارستان ها نسبت به هفته های گذشته، افزود: طی شبانه روز گذشته برای نخستین بار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، آمار موارد ترخیص بیماران کرونا از موارد بستری جدید در بیمارستان های استان بیشتر بوده است، اما تعداد افرادی که در بخش های ویژه بیمارستان ها بستری هستند همچنان قابل توجه است.

وی با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان کماکان شکننده است، اضافه کرد: هرگونه تجمع می تواند باعث چرخش بیشتر ویروس کرونا در جامعه و در نتیجه افزایش موارد ابتلا و بستری باشد، بنابراین لازم است تمام اقشار جامعه ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از حضور در مکان های شلوغ به ویژه دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند تا با کمک هم بتوانیم بر این اپیدمی غلبه کنیم.

لطفی افزود: همچنین در تمام شهرستان های استان شبکه های بهداشتی درمانی به صورت فعال و شبانه روزی در زمینه واکسیناسیون کرونا و افزایش ایمنی و سلامت مردم استان پهناور فارس تلاش و فعالیت دارند.

او با اشاره به تزریق دز اول واکسن کرونا به ۷۲ و نیم درصد گروه های هدف و تزریق دز دوم واکسن کرونا به ۲۸ و هشت دهم درصد از گروه های هدف در استان، از مردم و به ویژه کسانی که دز اول واکسن را دریافت کرده اند، خواست بر اساس زمان تعیین شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و با دریافت دز دوم واکسن، ایمنی خود را در برابر این بیماری افزایش دهند و با انجام واکسیناسیون عمومی و رعایت برنامه های بهداشتی، بتوانیم هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی بدون کرونا بازگردیم.

بستری ۲۲۸۵ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان های فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم با اشاره به بستری دو هزار و ۲۸۵ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های فارس، آخرین آمارهای کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون را بیان کرد.

عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۶۳۶ تست کرونا شامل یک میلیون و ۳۳۶ هزار و چهار تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۰۱ هزار و ۹۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۸۴ هزار و ۶۳۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۰ هزار و ۹۳۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۴۲ هزار و ۲۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیزار در ادامه با اعلام جان باختن ۱۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۶۱۷ نفر اعلام کرد.

دکتر همتی با بیان اینکه ۲۴۷ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، افزود: هم اکنون دو هزار و ۲۸۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۵۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام اینکه در روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس ۵۶ هزار و ۷۸۴ دز واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند، گفت: تاکنون دو میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۴۲ دز اول واکسن کرونا معادل ۷۲ و نیم درصد جمعیت هدف و ۸۷۸ هزار و ۵۹۶ دز دوم واکسن کرونا معادل ۲۸ و هشت دهم درصد جمعیت هدف، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است و تاکنون تزریق واکسن کرونا در فارس به سه میلیون و ۹۲ هزار و ۷۳۸ دز رسیده است.

همتی اضافه کرد: تمام مراکز واکسیناسیون در سراسر استان آماده ارایه واکسن علیه کرونا به مراجعان است و واکسن نیز به اندازه کافی برای تزریق به هم استانی های عزیز وجود دارد.

او با اشاره به این مطلب که حدود یک چهارم جمعیت هدف واکسیناسیون در فارس هنوز برای دریافت و تزریق دز اول واکسن مراجعه نکرده اند، از آنان خواست هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز واکسیناسیون مشخص شده، نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند، زیرا بررسی ها نشان می دهد میزان بستری و مرگ و میر در افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند، بیشتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تاکنون هیچ موردی از عوارض جدی و فوت در افرادی که واکسن زده اند، در استان فارس مشاهده نشده است.

همتی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از انتشار کرونا و کمک به مدافعان سلامت در مسیر مقابله با کرونا، کماکان پایبندی به اصول بهداشتی و خودمراقبتی است، بنابراین مردم همچنان از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی در جامعه را رعایت کنند تا بتوانیم با بالا رفتن پوشش واکسیناسیون عمومی در روزها و ماه های آینده خبرهای بهتری برای هم استانی ها داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین