کد خبر: ۷۲۹۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۳
کارت‌های حافظه را در همه تجهیزات جایگزین کردیم، اما از این اقدام در سایت کرج ممانعت شد

رقابت تنگاتنگ سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها در انتخابات آلمان

نخستین برآوردها از نتیجه انتخابات آلمان حاکی از رقابت تنگاتنگ سوسیال دموکرات‌ها با دموکرات مسیحی‌ها در انتخابات سراسری آلمان است.
رقابت تنگاتنگ سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها در انتخابات آلمان
آفتاب‌‌نیوز :

شهروندان آلمان روز یکشنبه۲۶ سپتامبر برای انتخاب ترکیب نمایندگان مجلس فدرال (بوندستاگ) و به‌ویژه جانشین آنگلا مرکل به پای صندوق‌های رای رفتند.

نتایج نخستین شمارش آرا نشانگر آن است که حزب سوسیالیست دموکراتیک با نزدیک به ۲۵ تا ۲۶ درصد آراء، پیشتاز این انتخابات است. حزب حاکم اتحاد دموکرات مسیحی، با از دست دادن بیش از ۶ درصد نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ و با ۲۴/۵ درصد آراء، در جایگاه دوم قرار دارد.

اولاف شولتز و آرمین لاشت، رهبران هر دو حزب پیشتاز انتخابات برای تشکیل دولت ائتلافی آینده ابراز آمادگی کرده اند. هر دو حزب از تصمیم خود برای تعیین تکلیف کابینه آینده تا قبل از تعطیلات کریسمس خبر داده اند.

پس از دو جریان سیاسی عمده میانه رو، حزب سبزها، با کسب بیش از ۱۴ درصد آرا، در مکان سوم قرار دارد. با وجود افزایش آرای سبزها، آنالنا بائربوک، کاندیدای این حزب برای مقام صدر اعظمی، شکست در دستیابی به اهداف انتخاباتی را تائید کرد. سبزها با توجه به پررنگ‌تر و ملموس‌تر شدن بحران‌های اقلیمی، امیدوار بودند با اقبال نسل جوان، به یکی از دو حزب اول انتخابات پارلمانی بدل شوند. با این حال، اکولوژیست‌ها که از سال ۲۰۰۵ از دولت کنار گذاشته شده اند، امسال به یکی از اجزای ثابت هر ائتلافی تبدیل خواهند شد.

حزب لیبرال دموکرات با کسب دست‌کم بیش از ۱۱ درصد آراء چهارمین نیروی سیاسی عمده در بوندستاگ خواهد بود. هم سوسیال دموکرات‌ها و هم دموکرات مسیحی‌ها، احتمال ائتلاف با این حزب و سبزها را برای تشکیل دولت ائتلافی آینده مطرح کرده اند. با این حال، باتوجه به تضاد سیاست‌های مالی و مهاجرتی لیبرال دموکرات‌ها با سبزها، احتمالا گفت‌وگو‌ها هفته‌ها و حتی ماه‌ها به طول خواهد انجامید. کریستیان لیندنر، کاندیدای لیبرال دموکرات‌ها گفته است در هر دولت ائتلافی، خواهان وزارت دارایی است.

انتخابات ۲۶ سپتامبر برای دو جریان عمده راست افراطی آلترناتیو برای آلمان و به‌ویژه حزب چپ، یک شکست عمده بود. راست‌گرایان افراطی، تنها کمی بیش از ۱۰ درصد آراء را کسب کردند. حزب چپ هم اگر همین نتیجه پابرجا بماند، خواهد توانست با ۵ درصد، تنها گروه پارلمانی خود در بوندستاگ را حفظ کند.

هر دو حزب پیشتاز انتخابات آلمان اعلام کردند مصمم هستند دولت ائتلافی آینده تا پیش از تعطیلات کریسمس تشکیل شود.

با وجود افزایش آرای سبزها، آنالنا بائربوک شکست حزب در دستیابی به اهداف انتخاباتی را تائید کرد.

خبرنگار یورونیوز از مقر سبزها: آنالنا بائربوک، نامزد سبزها همچنان امیدوار است که نتایج نهایی با توجه به آرای پستی به نحو این حزب تغییر کند. سبزها خواهان ائتلاف با سوسیال دموکرات‌ها هستند. حزب سوم احتمالا باید لیبرال دموکرات‌ها باشند. اگرچه این کار با توجه به تفاوت برنامه‌های اقتصادی و مهاجرتی میان سبزها و لیبرال دموکرات‌ها، کار آسانی نخواهد بود.

تشکیل دولت ائتلافی و تعیین جانشین آنگلا مرکل ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها به طول بینجامد.

یکی از احتمال‌هایی که بیش از همیشه در مقر سوسیال دموکرات‌ها مطرح است، احتمال تشکیل دولت ائتلافی با سبزها و لیبرال دموکرات‌ها است. لیبرال دموکرات‌ها با بیش از ۱۱ درصد آراء، پس از سبزها در مقام چهارم انتخابات قرار دارند.

با وجود آنکه هنوز آرای پستی در نتایج برآوردها وارد نشده اند اما همه اینجا از احتمال ائتلاف دو حزب پیشتاز با سبزها برای تشکیل دولت آینده صحبت می‌کنند.

تاکنون هر دو حزب پیشتاز ادعای تشکیل دولت ائتلافی آینده را کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین