کد خبر: ۷۲۹۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

عدم تصویب FATF عضویت ایران در سازمان شانگ‌های را به خطر نمی‌اندازد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای با اطلاع از جریان برجام و موضع ایران در برابر FATF انجام شده است، روسیه و چین این را پذیرفتند بنابراین منعی وجود ندارد.
عدم تصویب FATF عضویت ایران در سازمان شانگ‌های را به خطر نمی‌اندازد؟
آفتاب‌‌نیوز :

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که با توجه به آن‌که سازمان همکاری شانگهای یکی از نهادهای بین‌المللی است که به عضویت FATF در آمده، آیا عدم تصویب لوایح FATF عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را به خطر نمی‌اندازد؟ گفت: چین، هند، پاکستان و روسیه کشورهای قدرتمند منطقه عضو سازمان شانگهای هستند و قرار است ایران هم به این کشورها بپیوندد. دو قدرت جهانی مثل چین و روسیه عضو این پیمان شانگهای هستند. عضویت ایران در پیمان شانگهای با اطلاع از جریان برجام و موضع ایران برابر FATF انجام شده و روسیه و چین این را پذیرفتند بنابراین منعی وجود ندارد.

او در ادامه گفت: لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی به دنبال این هستند تا ایران عضو اصلی و دائم این پیمان نباشد زیرا پیمان شانگهای با عضویت ایران به یک قدرت جهانی و فرامنطقه‌ای تبدیل خواهد شد از این جهت آنها نگران هستند. عضویت طبیعتا تعهداتی برای اعضا ایجاد می‌کند که این تعهدات، تعهدات سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. پس از مدت‌ها که ایران به عنوان ناظر در این پیمان حضور داشته اکنون به یک عضو اصلی ثابت تبدیل شده است. علی‌ایحال این موضوعات حاشیه‌ای است و به‌خاطر به حاشیه بردن اصل موضوع و تحت شعار قرار دادن قدرت منطقه‌ای ایران و کمرنگ کردن پیمان شانگهای، مطرح می‌شود که ناشی از لابی صهیونیستی و آمریکایی است که تاثیری هم ندارد. مطرح کردن این موضوع اثبات می‌کند جمهوری اسلامی ایران یک قدرت فرامنطقه‌ای است و در معادلات جهانی، نقش آفرینی دارد.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: کشورها بنا به دلایلی می‌توانند عضویت در FATF را بپذیرند و یا بنا به دلایلی مخالفت داشته باشند. اکنون بحث FATF در مجمع تشخیص مطرح است برای ایران باید بحث FATF شفاف شود برای کشور ما تبعات و ابعاد آن شفاف نیست. اعضای شانگهای عضویت ایران را به اتفاق آراء پذیرفتند و ایران هم می‌تواند عضو اصلی پیمان شانگهای باشد. FATF در دستور کار مجمع است هر زمانی که نوبت رسیدگی باشد حتما مجمع به آن می‌پردازد. مجمع تشخیص هم یک مرجع قانونی است و از سوی کمیسیون امنیت هیچگونه درخواستی مبنی بر تعجیل بخشیدن در پذیرفتن و یا نپذیرفتن FATF مطرح نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
بـــــــــعــــــــله. خوش به حالتان که فکر می کنید هر گروهی که ایران در آن باشد قدرتمندترین در دنیا است.!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین