کد خبر: ۷۲۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

سوسیال دموکرات‌های آلمان پیروز انتخابات پارلمانی شدند

کمیسیون انتخابات آلمان امروز دوشنبه اعلام کرد، حزب سوسیال دموکرات‌ها با کسب ۲۵.۷ درصد از آراء با اختلاف اندکی در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی دست یافت.
سوسیال دموکرات‌های آلمان پیروز انتخابات پارلمانی شدند
آفتاب‌‌نیوز :

ائتلاف محافظه‌کاران شامل حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی هم با کسب حدود ۲۴.۱ درصد رای در جایگاه دوم قرار گرفتند و حزب سبزها با کسب ۱۴.۳ درصد رای سوم شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، همچنین حزب دموکراتیک آزاد با کسب ۱۱.۵ درصد رای در جایگاه چهارم قرار گرفت و حزب جایگزین برای آلمان هم با کسب ۱۰.۳ درصد رای پنجم شد. حزب "چپ" از کسب حداقل پنج درصد لازم بازماند.

با توجه به نظرسنجی‌های پس از انتخابات که پیشتر از پیروزی سوسیال دموکرات‌ها حکایت داشتند، حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد برای پیوستن به یک ائتلاف سه‌جانبه در کنار دو رقیب بزرگتر و تشکیل دولت اعلام آمادگی کردند.

تشکیل یک دولت ائتلافی چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد و انتظار می‌رود مذاکرات دشواری پیش رو باشد.

این انتخابات پایان دوره‌ای برای آلمان است که در آن آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال دیگر صدراعظمی را بر عهده ندارد. مرکل تا زمانی که جانشین او رسما اعلام نشود، در مقام خود باقی می‌ماند. انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، نقطه تحولی برای آلمان بود، به ویژه اینکه بلوک محافظه‌کاران مرکل بدترین نتایج را از زمان انتخابات ۱۹۴۹ به دست آورد.

با این حال نام صدراعظم بعدی آلمان هنوز مشخص نیست چون اولاف شولتس، نامزد سوسیال دموکرات‌ها و آرمین لاشت، نامزد اتحادیه سوسیال دموکرات هر دو برای تشکیل یک دولت ائتلافی اعلام آمادگی کرده‌اند.

اولاف شولتس ۶۳ ساله چنانچه بتواند دولتی تشکیل دهد، به چهارمین صدراعظم پسا جنگ آلمان از حزب سوسیال دموکرات‌ها تبدیل خواهد شد. او به عنوان وزیر دارایی در کابینه مرکل خدمت کرده و سابقا شهردار هامبورگ بود.

شولتس امروز در جمع حامیانش گفت که دولت جدید آلمان باید از سوی سوسیال دموکرات‌ها و همراهی حزب دموکراتیک آزاد و سبزها تشکیل شود. او تاکید کرد: با توجه به نتیجه انتخابات این سه حزب قدرت دارند. این یک درخواست آشکار از سوی شهروندان این کشور است. این سه حزب باید دولت بعدی را تشکیل دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین