کد خبر: ۷۲۹۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷

کاهش سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان/ ۳ سال است گوشت نخریده‌ام

سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. شرایطی که به گفته کارشناسان سوتغذیه ایرانیان را جدی می‌کند. برخی می‌گویند درآمدشان کفاف آن را نمی‌دهد که گوشت، میوه یا برنج خرید کنند.
کاهش سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان/ ۳ سال است گوشت نخریده‌ام
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از مردم می‌گویند دیگر درآمدشان کفاف این را نمی‌دهد که گوشت یا برنج بخرند. یا مصرفشان کاهش داشته یا هم آن را به طور کامل از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

داده‌های مرکز آمار نیز حکایت از این می‌دهد که متوسط قیمت برخی اقلام از جمله گوشت و برنج در مردادماه ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در همین مورد برخی می‌گویند بیشتر از نیمی از درآمدشان را صرف هزینه اجاره خانه می‌کنند و دیگر پولی برایشان نمی‌ماند که برای کالری مورد نیاز بدن کنند.

جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران نیز گفته بود: «با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب دیده، حوزه امنیت غذایی است. با این اتفاقات مصرف سرانه گوشت، لبنیات و اقلامی که بسیار گران شدند، آسیب جدی دید و در این بین اقشار کم‌درآمد بیشترین آسیب را می‌بینند.»

از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور نیز به ایلنا گفت: «مصرف سرانه گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به ۶ کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است.»

۳ سال است گوشت نخریده‌ام

در ادامه نظر برخی از مخاطبان را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«ما به کلی مزه گوشت را فراموش کرده‌ایم. هفته‌ای یکبار نیم‌دانه یا خرده برنج ممکن است داشته باشیم، شاید هم نباشد! یعنی بکلی گرسنه‌ام.»

« حاضرم هر قسمی بخورم که ۳ سال است نتوانسته‌ام گوشت قرمز حتی یه کیلو هم بخرم.»

«در سال ۱۴۰۰ هنوز حتی یک گرم گوشت قرمز نتوانسته‌ام بخرم. کارگرم، ازکجا بیاورم؟ اجاره‌خانه، قسط و هزار بدبختی دیگر… .»

«حتی پول نداریم حبوبات هم بخریم جایگزین کنیم. قیمت حبوبات را در بازار ببینید!»

«سوءتغذیه شدید مردم باعث شده که زودتر به ویروس کرونا مبتلا شوند. بدن‌های ضعیف این مردم چگونه می‌تواند در مقابل این ویروس دوام بیاورد؟ اول باید تغذیه مناسب باشد.»

«حدود ۷۰ در صد حبوبات مصرفی وارداتی است و به قیمت ارز وابسته است. خیلی گران شده است که اکثر مردم در تامین آن هم مشکل دارند.»

«وقتی پولی برای ما نماند که گوشت و ماهی بخریم، چطور سوتغدیه نگیریم؟»

«ترسناک‌تر اینجاست که می‌دانی اوضاع بدتر می‌شود.»

زهرا کاویانی، کارشناس اقتصادی نیز گفته بود: «مساله این نیست که مردم مصرف کالاهای اساسی را کاهش داده‌اند. اتفاق مهم این است که آنها جایگزینی برای این مواد غذایی نداشته‌اند. یعنی بخشی از مصرف مواد غذایی را حذف کرده‌اند. اما چیزی جایگزین این مواد نشده است. برای همین مساله سوتغذیه برای ایران جدی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
0
7
داره صحبت های آقای ولایتی مشاور رهبر انقلاب به حقیقت می پیوندد. مردم ایران باید نان خشک و لُنگ دور خودشون ببندند. ولی پسرهای ... و خودش در بهترین منطقه تهران و خانه آنچنانی زندگی کند اشکال نداره. ... مردم ندارن برنج خرید کنن بخورن.
سایت آفتاب چرا این پیام ها درج نمیدی.
کارمند ۳۰ سال خدمت داره ۱۰ میلیون حقوق میگیره ولی فرزندان مسئولین...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین