کد خبر: ۷۲۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

قفل ورزشگاه‌ آزادی باز می‌شود؟

طبق وعده‌های مسئولان وزارت ورزش و سخنگوی ستاد کرونا، سرانجام قرار است پس از نزدیک به دو سال غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، در بازی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی شاهد بازگشت تماشاگران به ورزشگاه باشیم؛ اما آیا سازوکار لازم برای رعایت موارد بهداشتی به طور کامل فراهم است؟
قفل ورزشگاه‌ آزادی باز می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از همه‌گیری ویروس کرونا و بسته شدن درب ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران، بیش از یک سال بازی‌های فوتبال در سراسر جهان بدون حضور تماشاگران برگزار شد. با واکسیناسیون گسترده در کشورهای مختلف و کاهش آمار مرگ‌ومیر بر اثر این ویروس، رفته رفته ورزشگاه‌ها باز شدند و طرفداران فوتبال به سکوهایشان برگشتند تا دوباره شور و نشاط به این رشته تزریق شود. با اینکه در کشورهای اروپایی و حتی حاشیه خلیج فارس هواداران فوتبال دوباره وارد ورزشگاه شده‌اند و بازی‌ها با حضور تماشاگر برگزار می‌شود، در ایران به دلیل عدم واکسیناسیون گسترده و آمار بالای ابتلا و مرگ و میر، هنوز هیچ مجوزی برای حضور تماشاگر در هیچ مسابقه‌ای صادر نشده و حتی خیلی از مسابقات به دلیل شیوع کرونا لغو می‌شوند.

با این اوصاف اما چندی پیش خبری منتشر شد که نوید حضور تماشاگران فوتبال در دیدار تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی را می‌داد. اقدامی مثبت که می‌تواند نوید روزهای بهتر و دور از ویروس کرونا را بدهد و قطعا با سرعت گرفتن واکسیناسیون و کاهش آمارهای مربوط به کرونا، می‌تواند به حضور هرچه بیشتر تماشاگران در ورزشگاه ها منجر شود؛ اما یک سوال همیشگی؛ آیا ورزشگاه‌های ما شرایط چنین اقدامی را دارند؟

شرایط حضور در ورزشگاه؛ از کارت واکسن تا تست پی‌سی‌آر

پس از آنکه چندی پیش وزارت ورزش و جوانان درخواست حضور حدود ۵۰۰ نفر تماشاگر برای دیدار ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی داد، ستاد مقابله با کرونا با قبول این درخواست اعلام کرد که تا سقف ۱۰ هزار نفر می‌توانند به شرط تزریق دو دوز واکسن کرونا وارد ورزشگاه شوند و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری، این بازی را از نزدیک نظاره کنند. اگر چه بازگشت تماشاگران باعث می‌شود روح اصلی شور و نشاط ورزش در مسابقات جاری شود اما در کشور ما که هنوز تا واکسیناسیون سراسری و ایمنی جامعه راه زیادی در پیش است، بعید است چنین شرایطی قابل اجرا باشد و مطمئنا باعث مشکلاتی خواهد شد. نکته اصلی این است که بر اساس صحبت‌های پزشکان، دست‌کم یک یا دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن در افراد ایمنی ایجاد می‌شود و سوال این‌جاست که اگر فردی همان روز بازی دوز دوم واکسن را تزریق کرده باشد ایمن است؟ ساز و کار بلیت‌فروشی برای رعایت فاصله‌گذاری و عدم تجمع چیست و قرار است تماشاگران با چه تمهیداتی وارد ورزشگاه شوند که فقط افرادی که شرایط کامل را دارند وارد شوند و هیچ فرد اضافه‌ای وارد ورزشگاه نشود؟ در حالی که تجربه نشان داده ورزشگاهی که قریب به ۸۰ هزار نفر ظرفیت دارد در بعضی از بازی‌ها تا صد هزار نفر جمعیت را به خود دیده و هیچ مدیریت و نظارتی برای این امر وجود نداشته. حالا و در شرایطی که کشورمان از نظر شیوع کرونا اوضاع خوبی ندارد و مدام از یک پیک به پیک بعدی سفر می‌کند، عدم نظارت صحیح بر این روند و لحظه‌ای غفلت در اجرای صحیح شیوه‌نامه‌ها می‌تواند مشکلات فراوانی ایجاد کند.

از ده‌هزار نفر تا هزار نفر؛ تماشاگران آب رفتند!

اگر چه روز اول، رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نوید حضور ده‌هزار نفر را در ورزشگاه داده بود اما صحبت‌هایی از وزارت ورزش و جوانان، و فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد که قرار است تنها هزار نفر در روز بازی ایران و کره در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند و البته همین نکته باز هم همان سوالات را در ذهن ایجاد می‌کند که ساز و کار ورود این افراد، سنجش سلامت آن‌ها و جلوگیری از حضور نفرات اضافه چیست؟ از طرفی در همین مورد دکتر نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفته بود که شرط ورود افراد انجام تست پی‌سی‌آر است. در این مورد باید پرسید که چطور می‌توان در چند ساعت جمعیتی حداقل هزار نفری را با تست پی‌سی‌آر غربال کرد و شرایط و محل انجام این تست‌ها چطور است؟ آیا قرار است برای انجام این تست از تماشاگران هزینه گرفته شود؟ تست‌ها در مراکز بهداشت و... انجام می‌شوند یا در همان محل استادیوم؟ شاید هم قرار است مثل همان ادعای وزیر راه ماجرای تست‌های چشمی در ورزشگاه آزادی هم تکرار شود و با یک نگاه، کرونایی‌ها از غیر کرونایی‌ها غربال شوند!

ورود بانوان به ورزشگاه کجای ماجراست؟

اگر از همه نکاتی که گفته شد فاکتور بگیریم، یک مشکل دیگر که البته مدت زیادی است گریبان فوتبال ایران را گرفته و فیفا روی حل آن تاکید زیادی دارد، مسئله حضور بانوان درورزشگاه‌ها است که مشخص نیست در صورت حضور تماشاگران در بازی ایران و کره، این مسئله هم لحاظ می‌شود یا خیر. اگر چه حل این مشکل کار سختی نیست اما مسئولان عادت کرده‌اند آنقدر یک مشکل ساده را سخت کنند که گره کور آن با هیچ دندانی باز نشود. باید دید این قضیه که فیفا روی حل آن تاکید بسیاری دارد در این بازی صورت می‌گیرد یا به بهانه کرونا و...قرار است باز هم آن را به عقب بیندازند.

کاش سهمیه تماشاگران به کادر درمان داده شود

حالا که طبق شنیده‌ها قرار است جمعیتی وارد ورزشگاه آزادی شود، چه از هزار نفر تا ده‌هزار نفر بهتر است وزارت ورزش و جوانان، و فدراسیون فوتبال این سهمیه را به کادر درمان اختصاص دهند تا به نوعی از زحمات قریب به دو سال آن‌ها تجلیلی هرچند اندک شده باشد. اقدامی که هم می‌تواند نظم ورود تماشاگران را بهتر و چالش‌های ذکر شده را حل کند، هم می‌تواند باعث شکل گیری یک حرکت زیبا و تجلیلی نمادین از زحمت کشان عرصه درمان شود. از طرفی کادر درمان هم همگی واکسینه شده‌اند و دیگر نیازی به غربال‌گری‌های خلق‌الساعه و پایش‌های چشمی برای تشخیص سلامت وجود ندارد و می‌توان با نظم بهتری آن‌ها را به ورزشگاه وارد کرد و با یک تیر، دو نشان زد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین