کد خبر: ۷۳۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

چرا باید خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنیم؟

کارشناس مامایی گفت: خون بند ناف نوزاد برای درمان برخی بیماری‌ها که منشاء خونی دارند استفاده می‌شود.
چرا باید خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

فائزه صالحی در رابطه با ذخیره‌سازی خون بندناف نوزاد، اظهار کرد: بلافاصله پس از زایمان، بند ناف از نوزاد جدا می‌شود و توسط یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری شده و به کسیه‌های خون منتقل و پس از منجمد کردن خون بند ناف در بانک نگه‌داری می‌شود تا اگر در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان خون شد، برای درمان استفاده شود.

وی در پاسخ به این سئوال که برای ذخیره خون بندناف در چه زمانی از بارداری و به کجا باید مراجعه کنیم، تصریح کرد: برای نگه‌داری و فریز کردن خون بندناف نوزاد، مادر باید اوایل ماه نهم آزمایش‌های لازم را انجام دهد و بر اساس این آزمایش‌ها قرارداد برای نگه‌داری خون بند ناف نوزاد منعقد می‌شود.

این کارشناس مامایی در رابطه با روش ثبت‌نام برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد، ادامه داد: افراد می‌توانند از طریق آدرس الکترونیکی روبان https://www.rsct.ir به صورت الکترونیکی ثبت‌نام و یا به دفاتر نمایندگی بانک خون روبان مراجعه کنند.

صالحی در پاسخ به این سئوال که از یک نمونه ذخیره شده خون بندناف، چند نوبت می‌توان استفاده کرد، اظهار کرد: با توجه به محدود بودن تعداد سلول‌های بنیادی خون بندناف و نبود امکان تکثیر سلول‌ها، معمولاً از هر کیسه خون فقط یک نوبت می‌توان استفاده کرد اما با توجه به نوع بیماری و تعداد سلول مورد نیاز در برخی موارد، امکان استفاده در چند نوبت نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر چند احتمال تطابق ژنتیکی بین فرزندان و والدین با فرزندان بالا بوده ولی توصیه می‌شود ذخیره‌سازی خون بند ناف در هر فرزند مورد توجه قرار گیرد، افزود: بر اساس استانداردهای فعلی تا ۲۸ سال امکان استفاده از نمونه‌ها وجود دارد.

این پزشک در پاسخ به این سئوال که آیا نیاز است برای عقد قرارداد در طول بارداری، موارد خاصی رعایت شود، تصریح کرد: استفاده از برخی داروها با ابتلای مادر به پاره‌ای از بیماری‌ها در دوران مختلف زندگی مانند سابقه ابتلا به سرطان، هپاتیت B یا C، بیماری‌های خودایمن مانند MS یا لوپوس، HPV، HIV، پارکینسون و غیره باعث منع عقد قرارداد می‌شود.

صالحی در خصوص اینکه نمونه‌های ذخیره شده تا چه زمانی قابل نگه‌داری است، خاطرنشان کرد: امکان استفاده از نمونه‌ها بر اساس استانداردهای فعلی تا ۲۸ سال وجود دارد و هر زمان مادر می‌خواهد برای زایمان (طبیعی یا سزارین) به بیمارستان مراجعه کند، باید به مرکزی که عقد قرارداد دارد، مراجعه و خود موسسه کارشناس به بالین مادر می‌فرستد. گفتنی است تجربه نشان داده حجم خون و تعداد سلول‌های نمونه خون در زایمان طبیعی بیشتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین