کد خبر: ۷۳۰۱۸۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
از الهام علی اف تا شکیرا و معشوقه پوتین

اسناد پاندورا| افشای ثروت پنهان رهبران جهان؛ از چه کسانی نام برده شده؟

در این اسناد نام ۳۵ نفر از سران و رهبران کنونی و پیشین جهان نیز به چشم می‌خورد. این اسناد از طریق منابعی که هویتشان فاش نشده در اختیار این گروه قرار گرفته و حدود ۶۰۰ روزنامه‌نگار کار بررسی و تحلیل آنها را انجام داده‌اند. اسناد فاش شده نشان می‌دهند که چگونه ابرثروتمندان و سیاستمداران از ساختارهایی مانند "شرکت‌های آفشور" برای پنهان کردن دارایی‌های هنگفت خود استفاده می‌کنند. اینها شرکت‌هایی هستند که خارج از مرزهای گردانندگان و ذینفعان آن در کشورهای ثالثی ثبت می‌شوند که به طور معمول نظارت موثری بر تراکنش‌های مالی ندارند و بهشت فرارمالیاتی به شمار می‌روند.
اسناد پاندورا| افشای ثروت پنهان رهبران جهان؛ از چه کسانی نام برده شده؟
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های مطرح جهان روز یکشنبه اقدام به انتشار اسناد مالی فاش‌شده‌ای کردند که گفته می‌شود افشاکننده ثروت پنهان رهبران مهم جهان از جمله "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان، "ملک عبدالله" پادشاه اردن، "آندری بابیش" نخست وزیر جمهوری چک و افراد نزدیک به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اسناد فاش شده که به "اسناد پاندورا" شهرت یافته‌اند شامل بیش از ۱۱.۹ میلیون سند هستند. این اسناد پنج سال پس از افشای اسناد پاناما منتشر شده‌اند که نشان می‌داد ثروتمندان جهان چگونه ثروت خود را به شیوه‌هایی مخفی می‌کنند که ماموران دولتی قادر به رصد آن نیستند.

در اسناد پاندورا فاش شده "سوتلانا کریوونوگیخ" نظافتچی سابق که بعدا معشوقه پوتین شد، آپارتمانی ۴.۱ میلیون دلاری در موناکو دارد و علاوه بر آن صاحب آپارتمانی در منطقه‌ای خوش آب و هوا در سن پترزبورگ و املاک دیگری در مسکو و قایق تفریحی لاکچری ۱۰۰ میلیون دلاری است.

در این اسناد فاش شده که "الهام علی اف" رئیس‌جمهوری آذربایجان املاک ۵۰۰ میلیون دلاری در لندن خریداری کرده است.

همچنین، در این اسناد فاش شده که "ملک عبدالله" پادشاه اردن امپراتوری مالی ۱۰۰ میلیون دلاری در اختیار دارد و ۷۰ میلیون پوند املاک در امریکا و بریتانیا عمدتا در کالیفرنیا و لندن خریداری کرده است و به ویلا‌های فرانسوی ۲۰ میلیون دلاری نخست‌وزیر جمهوری چک نیز اشاره شده است.

در اسناد پاندورا اشاره شده که "تونی بلر" شرکتی را به ارزش ۴۳۴ هزار دلار برای صرفه جویی در هزینه‌های جانبی و فرار مالیاتی خریداری کرده است.

این اسناد نشان می‌دهند که چگونه ۳۵ رهبر فعلی و پیشین جهان از بهشت‌های مالیاتی جهان برای جمع‌آوری ثروت هنگفت و انجام معاملات پنهانی استفاده کرده‌اند. این اسناد شامل ۱۲ میلیون سند به دست آمده از ۱۴ شرکت خدمات مالی در جزایر بریتانیایی ویرجین، پاناما، قبرس، امارات متحده عربی، سنگاپور و سوئیس هستند.

انتشار این اسناد و مدارک در زمان بدتری برای "آندری بابیش" نخست وزیر جمهوری چک در آستانه انتخابات در آن کشور رخ داده و نشان می‌دهد که او سرمایه‌گذاری در یک شرکت که از سود آن برای خرید دو ویلا به مبلغ ۱۶.۲ میلیون دلار در جنوب فرانسه استفاده کرده بود را اعلام نکرده است.

در این اسناد همچنین درباره املاک ۴۰۰ میلیون پوندی "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان و اعضای خانواده و نزدیکان‌اش در بریتانیا افشاگری شده است. از جمله افشاگری‌ها نشان می‌دهند که ۱۷ ملک از جمله یک دفتر اداری در لندن به ارزش ۴۴.۶ میلیون دلار برای حیدر پسر ۱۱ ساله الهام علی اف در بریتانیا خریداری شده است. همچنین، در اسناد فاش شده که خاندان علی اف پس از فروش یک ملک در لندن سودی ۴۱.۹ میلیون دلار (۳۱ میلیون وندی) عایدشان شده است.

در اسناد پاندورا فاش شده که "اوهورو کنیاتا" رئیس جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه ۱۱ شرکت را خریداری کرده بوده اند که ارزش کلی آن ۳۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین، در این اسناد فاش شده که وزرای کابینه "عمران خان" نخست‌ویر پاکستان و خانواده‌های‌شان نیز میلیون‌ها دلار شرکت در بهشت‌های مالیاتی جهان داشته‌اند.

در این اسناد فاش شده که "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین نیز سهام خود را در یک شرکت درست پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ میلادی پنهان کرده بود.

علاوه بر سیاستمداران و رهبران جهان در این اسناد اشاره شده که "شکیرا" ستاره کلمبیایی‌تبار موسیقی پاپ نیز در جزایر بریتانیایی ویرجین دارایی‌اش را پنهان کرده و اقدام به تاسیس شرکت‌هایی کرده که مالیات نمی‌دادند.

این اسناد مربوط به ۱۳ شرکت آفشور و مبادلات مالی در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ می‌شوند. همکاران برخی رسانه‌های مشهور جهان مانند واشنگتن‌پست، لوموند و گاردین در بررسی این اسناد همکاری داشته‌اند.

کدام ثروتمندان نام برده شده‌اند؟

۱_ بونو، خواننده گروه U۲ و فعال مدنی، یکی از سرشناس‌ترین کسانی است که نامش در اسناد به چشم می‌خورد. طبق این اسناد بونو در یک شرکت مالتی به نام Nude Estates سرمایه‌گذاری کرده که در یک معامله مشکوک برای خریدن یک مرکز خرید در لیتوانی دخیل بوده است. کشور مالت به دلیل داشتن سیاست‌های مالیاتی نه چندان سختگیرانه شهرت دارد. سخنگوی بونو هر گونه تخلف از سوی این خواننده را رد کرده است.

۲_ طبق اسناد پارادایز ویلبر راس، وزیر بازرگانی کابینه دونالد ترامپ در یک شرکت پتروشیمی روس منافعی داشته است. راس اکنون متهم شده که در جلسه شنود اظهاراتش در کنگره آمریکا نتوانسته توجیهی قانع‌کننده در مورد ارتباطاتش با روسیه ارائه کند. راس استدلال کرده، این کمپانی جزو کمپانی‌های تحریم‌شده از سوی آمریکا به شمار نمی‌رود و به همین دلیل او مجبور به افشای ارتباطاتش نیست.

۳_ دارایی‌های شخصی ملکه الیزابت دوم توسط بنیاد املاک سلطنتی لنکستر اداره می‌شوند. در اسناد پارادایز آمده، این بنیاد ده میلیون پوند (۱۳ میلیون دلار) از دارایی‌های ملکه را در صندوق‌های فراساحلی در برمودا و جزیره کیمن سرمایه‌گذاری کرده است. بنیاد املاک سلطنتی لنکستر گفته این سرمایه‌گذاری‌ها قانونی بوده‌اند.

۴_ در اسناد پارادایز آمده لوییس همیلتون، قهرمان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک، به واسطه یک طرح استادانه فرار مالیاتی از پرداخت مالیات جت شخصی‌اش خودداری کرده است. سند‌های فاش‌شده نشان می‌دهند همیلتون در سال ۲۰۱۳ زمانی که جت‌شخصی‌اش به جزیره "من" (واقع در دریای ایرلند) وارد شده، مبلغ سه میلیون و ۳۰۰ هزار پوند در پرداخت مالیات صرفه‌جویی کرده است.

۵_ نام گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، به دلیل نقش مدیریتی او در کمپانی انرژی "تی‌ان‌کی−بی‌پی"، یک کمپانی روسی بریتانیایی در اسناد پارادایز ذکر شده است. این کمپانی که در جزایر ویرجین بریتانیا به ثبت رسیده، یک پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ کمپانی یادشده توسط شرکت نفتی "رزنفت"، غول انرژی روسیه، خریداری شد. شرودر اکنون رییس مستقل شورای نظارت رزنفت است.

۶_ خوان مانوئل سانتوس آنطور که در اسناد پارادایز ذکر شده، مدیر دو کمپانی فراساحلی در باربادوس است. سانتوس قبلا ادعا کرده بود که ارتباطاتش با این دو شرکت را در سال ۲۰۰۰ زمانی که وزیر امور دارایی شد، قطع کرده است.

۷_ البته همه موارد مندرج در اسناد پارادایز لزوما فعالیت‌های غیرقانونی نیستند، اما با این حال از شماری از سرمایه‌گذاری‌های عجیب و دارایی‌هایی هنگفت ثروتمندان پرده برداشته‌اند. یکی از این دارایی‌ها قایق تفریحی پل الن، یکی از مؤسسان مایکروسافت است. به جز مایکروسافت دیگر کمپانی‌هایی آمریکایی نظیر اپل، مک‌دونالدز، فیس‌بوک و وال‌مارت نیز با کمپانی "اپل‌بی" (منبع اسناد پارادایز) در ارتباط بوده‌اند.

۸_ یکی از سرمایه‌گذاری‌های عجیب متعلق به مدونا، خواننده سرشناس، بوده است. طبق اسناد منتشره او در یک شرکت عرضه‌کننده محصولات پزشکی سهام دارد. کیرا نایتلی، هنرپیشه بریتانیایی نیز دارای سهام در یک شرکت املاک و مستغلات مستقر در جرزی، یک جزیره وابسته به سلطنت بریتانیا واقع در دریای مانش، است.

۹_ فرهاد مشیری، میلیونر ایرانی بریتانیایی و سهامدار عمده باشگاه فوتبال اورتون، نیز جزو کسانی بوده که نامش در اسناد پارادایز به میان آمده است. اطلاعات فاش شده در این اسناد پرسش‌هایی را در مورد نحوه خرید سهام اورتون توسط مشیری و نقش علیشیر عثمانف، میلیاردر روسی‌تبار ازبکستان مطرح کرده‌اند.

۱۰_ طبق اسناد پارادایز استیون برانفمن، یکی از نزدیکان و حامیان جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، نیز به فرار از پرداخت مالیات متهم شده است. برانفمن از خانواده‌ای ثروتمند می‌آید که از جمله در کار مستغلات فعالیت دارند. او برای ستاد انتخاباتی ترودو کمک مالی جمع‌آوری کرد. ترودو پس از پیروزی در انتخابات برانفمن را به سمت مسئولیت امور مالی حزب لیبرال کانادا برگزید.

۱۱_ جرج سوروس، سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی نیز طبق اسناد پارادایز با کمک کمپانی اپل‌بی اداره مجموعه‌ای از شرکت‌های فراساحلی را در جزایر ویرجین و برمودا بر عهده داشته است. فعالیت این شرکت‌ها به نظر غیرقانونی نمی‌رسند، اما با این حال سوروس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
31
پس ایران چی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
21
از ایران کسی را نام نبرده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
3
25
آفرین به ایرانی ها که ازهمه زبل ترهستند وهیچکس نمیفهمه چی دارندوکجا دارند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
شاید هم بلدن چطور خبرنگارای فضول رو بخرن که تو کاراشون سرک نکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
7
اینا که روی هم یک میلیارددلار هم نمیشه عزیز. مردم جهان رو .... کار یهودیاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
3
خدا رو شوووووکر رهبران ما پااااکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
14
خاوری یک میلیارد دلار
یا پرونده پتروشیمی ۶ میلیارد یورو بود
میثم
|
United States of America
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
3
3
اینم از کسایی که ژست انسان‌دوستی برای مردم دنیا میگرفتن. حتی بونو یکی از خواننده های محبوبم هم توزرد از آب دراومد. در ضمن تعجب نکنید اگه اسم مسئولای جمهوری اسلامی توش نیست، چون این سایتی که دارین توش این مطلب رو می‌خونید یکی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
2
7
ديگه؟
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
2
2
بنظرم اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ بخاطر همین پاندورا در سطح جهانی قطع شده . الکی میگن مشکل داره . به خود زاکربرگ گفتن همه رو از کاربندازه و بگن مشکل فنی پیدا شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
3
8
همه فساد انها به اندازه خاوری یا طبری نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
2
10
اونم شده مثل مبارزه با فساد ایران .دانه درشتهاش گمند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
7
5
نتیجه میگیریم فساد همه جا هست و یک شبه رفع نمیشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
فسادی که این نام میبره فرار ااز مالیاته نه اختلاس الحمدالله تو کشور ما کاملا از مالیات معافن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین