کد خبر: ۷۳۰۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳

مصرف یک هات داگ چند دقیقه از عمر انسان کم می‌کند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: یک هات داگ به تنهایی می‌تواند ۳۶ دقیقه از عمر انسان را به دلیل اثرات سوء غذاهای فرآوری شده کوتاه کند.
مصرف یک هات داگ چند دقیقه از عمر انسان کم می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

این مطالعه همچنین نشان داد که غذاهای تازه مانند میوه ها، آجیل، حبوبات و سبزیجات بدون نشاسته با هر لقمه لحظات ارزشمندی به طول عمر انسان می افزایند.

محققان بهداشت و تغذیه در دانشگاه میشیگان در این مطالعه، پنج هزار و ۸۵۳ غذای موجود در رژیم غذایی آمریکایی ها را تجزیه و تحلیل کردند و میزان سالم یا ناسالم بودن آنها را با یک اندزه گیری استاندارد (مقدار زمانی که به طول عمر اضافه می کند یا از آن کم می کند) مقایسه کردند.

آنها به منظور فهرست بندی بارهای مفید و مضر سلامتی هر ماده غذایی از جدیدترین متون علمی تغذیه ای برای برآورد بیماری های مربوط به دسته خاصی از غذاها استفاده کردند، به عنوان مثال، نویسندگان مطالعه فرض کردند که ۴۵ صدم دقیقه به ازای مصرف هر گرم گوشت فرآوری شده از عمر کاسته می شود. برعکس به ازای مصرف هر گرم میوه یک دهم دقیقه به طول عمر اضافه می شود.

تعداد دقایق سالم زندگی به دست آمده یا از دست رفته در هر وعده غذا با شاخص تغذیه سلامت (HENI) که محققان آن را به ادبیات علمی معرفی کرده اند، اندازه گیری می شود.

شاخص تغذیه سلامت، ۱۵ عامل رژیم غذایی از مطالعه «بار جهانی بیماری» که بار ناتوانی و مرگ را به دلایل مختلف بررسی می کند، در نظر می گیرد.

اینها مزایای سلامتی مرتبط با غذای حاوی شیر، آجیل و دانه ها، میوه ها، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ از غذاهای دریایی، فیبرها و اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFAs) و آسیب های سلامتی مرتبط با غذای حاوی گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز، اسیدهای چرب ترانس و نوشیدنی های شیرین شده با قند و سدیم را پوشش می دهند.

محققان برای هر یک از این عوامل رژیم غذایی، دقیقه های سالم زندگی را از دست داده یا بدست آمده را به ازای هر گرم غذای مصرف شده برآورد کردند.

آنها با استفاده از این تخمین ها به عنوان مثال، محاسبه کردند که یک هات داگ معمولی گوشت گاو روی نان با توجه به محتوای بالای گوشت فرآوری شده، سدیم و اسیدهای چرب ترانس، ۳۶ دقیقه از زندگی انسان کوتاه می کند.

سایر غذاهای فرآوری شده که ممکن است عمر انسان را کوتاه کنند شامل بیکن (۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه در هر وعده)، پیتزا (۷ دقیقه و ۸ ثانیه) و چیزبرگر دو نفره (۸ دقیقه و ۸ ثانیه) است. در طرف مقابل طیف، غذاهایی که به طول عمر انسان می افزایند عبارتند از: ماهی قزل آلا (۱۳ دقیقه و ۵ ثانیه در هر وعده)، موز (۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه) و آووکادو (۲ دقیقه و ۸ ثانیه).

غذاهای دریایی از حدود ۱۰ دقیقه تا حدود ۷۰ دقیقه به عمر انسان می افزایند که علت آن دامنه وسیع محتوای اسیدهای چرب امگا ۳ سالم است که میزان آن در ماهی تا سخت پوستان به طور گسترده ای متفاوت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین