کد خبر: ۷۳۱۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

چگونگی توضیح مسائل می‌تواند از بی‌اعتمادی و تردید افراد بکاهد

دانشمندان و محققان معتقدند چگونگی توضیح مسائل می‌تواند به مقامات بهداشتی در مبارزه با بی‌اعتمادی و تردید افراد کمک بسیاری کند.
چگونگی توضیح مسائل می‌تواند از بی‌اعتمادی و تردید افراد بکاهد
آفتاب‌‌نیوز :

از زمان شروع همه گیری کووید -۱۹، متخصصان و دانشمندان بهداشت عمومی تلاش کرده‌اند تا افراد را متوجه هشدار‌های خود در مورد اهمیت رعایت اقدامات بهداشت عمومی با هدف کنترل شیوع ویروس کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، لیز صففران، استادیار دانشکده بهداشت MU، در زمینه بهداشت عمومی تحصیل می‌کند و مدرک کارشناسی ارشد خود را در هنر‌های زیبا و نویسندگی خلاق از کارگاه نویسندگان دانشگاه آیووا اخذ کرده است. او در تفسیری که به تازگی با عنوان «شیوه‌های نقل قول در سلامت عمومی» منتشر شده است، توضیح می‌دهد که چگونه نقل قول می‌تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا پیام‌های کلیدی را به مخاطبان مورد نظر خود بازتاب دهند. در زیر به برخی از این شیوه‌ها اشاره شده است؛

داستان‌ها فراتر از اعداد هستند

ما به عنوان دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی، ابتدا باید بدانیم که وقتی با مردم صحبت می‌کنیم، داستانی را می‌گوییم، خواه آن را بفهمیم یا نه. ما تمایل داریم فقط داده‌ها را منتقل کنیم، اما نمی‌توانیم فقط تصور کنیم که داده‌ها به خودی خود صحبت می‌کنند.

یکی از ابزار‌های قدرتمند استعاره است. در زمینه ردیابی شیوع کووید-۱۹، به عنوان مثال می‌توان به این فکر کرد که تعداد موارد ابتلا در مناطق خاصی تحت نظارت است نه به عنوان «برادر بزرگی» که مراقب ماست، بلکه به عنوان زنگ خطر دود است. ممکن است ما همیشه بوی دود را احساس نکنیم، اما باید بدانیم چه زمانی دود در اطراف گردش می‌کند تا بتوانیم از خود و دیگران محافظت کنیم.

یک مثال دیگر می‌تواند زمانی باشد که مقامات بهداشت عمومی روند‌های مربوط به تعداد موارد کووید-۱۹ را به مردم اعلام می‌کنند. به جای بیان ساده این که تعداد پرونده‌ها یک هفته تقریبا ثابت مانده و هفته بعد به شدت افزایش یافته است، یک استعاره موثر می‌تواند توصیف سینکی باشد که با چکیدن شیر آب پرشده و پس از یک هفته همه خانه را آب می‌برد. استفاده از آن خلاقیت و تخیل همدلانه به داستان‌های ما کمک می‌کند تا خاطره انگیزتر و کمتر انتزاعی شوند.

کاراکتر‌های «مسطح» در مقابل کاراکتر‌های «گرد»

این می‌تواند وسوسه انگیز باشد که افرادی را که گاهی اوقات از اقدامات بهداشت عمومی پیروی نمی‌کنند، به عنوان افراد خودخواه یا شرور که فقط اهمیتی نمی‌دهند برچسب گذاری کنیم، اما نقل قول موثر مستلزم کنار گذاشتن مفروضات و تلاش برای فهمیدن این است که چرا انسان‌های پیچیده و چند وجهی انتخاب‌های خاص در یک زمینه خاص دارند.

به عنوان مثال، دانشجویان کالج در سراسر کشور پس از بازگشت به دانشگاه در ترم پاییز ۲۰۲۰، پس از توقف ناگهانی ترم تحصیلی آن‌ها با شروع همه گیری کووید -۱۹، به طور طبیعی هیجان زده شدند تا با دوستان خود معاشرت کنند. برخی با توجه به شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونا به راحتی در داخل خانه گسترش می‌یابد، معاشرت در فضای باز را انتخاب کردند، اما در زمستان‌های سرد، این معاشرت در فضای باز دشوار بود. برای کمک به رفع این نگرانی‌ها، برای مثال، دانشگاه شمال شرقی، ده‌ها آتش باز و بخاری پروپان در فضای باز نصب کرد.

به جای این که به سادگی دانش آموران و دانشجویان را به دلیل معاشرت با یکدیگر به بی‌پروایی و بی عاطفگی متهم کند، به یاد داشته باشید که اجتماعی شدن برای سلامت روانی و رشد جوانان بسیار مهم است.

گفتن یک داستان کامل‌تر نه تنها پیچیدگی‌های یک موضوع را مشخص می‌کند، بلکه می‌تواند به استراتژی‌هایی برای رسیدگی به این مسئله منجر شود، همانطور که توسط شومینه‌های بیرونی در دانشگاه شمال شرقی نشان داده شده است. چیماماندا آدیچی در یک TedTalk با عنوان «خطر یک داستان واحد» گفت: داستان واحد کلیشه‌ها را ایجاد می‌کند و مشکل کلیشه‌ها این نیست که آن‌ها واقعیت ندارند، بلکه ناقص هستند، آن‌ها باعث می‌شوند یک داستان به تنها داستان تبدیل شود.

عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت

سرانجام بسیار مهم است که یک قدم به عقب برداریم و تشخیص دهیم که عوامل اجتماعی و ساختاری سلامت، مانند سطح تحصیلات و وضعیت اجتماعی - اقتصادی، بسیار بیشتر از انتخاب‌های فردی بر رفتار تاثیر می‌گذارد. به عنوان آمریکایی‌ها، ما تمایل داریم که خود را به عنوان افرادی انتخاب کنیم که فردی انتخاب می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که رفتار فرد بسته به زمینه‌ای که فرد در آن قرار دارد بسیار متفاوت است.

این امر نه تنها در مورد کووید-۱۹ بلکه در تمام جنبه‌های بهداشت عمومی صدق می‌کند. عاقلانه است که قبل از اینکه به کسی بگویید سیگار را ترک کند، استرس‌هایی را که ممکن است فرد در محل کار، مدرسه یا خانه داشته باشد، برطرف شود که در وهله اول میل به استعمال سیگار را ایجاد می‌کند. به جای این که به کسی بگویید بیشتر ورزش کند، در نظر بگیرید که آیا این فرد در محله‌ای زندگی می‌کند که پیاده رو‌هایی برای تمرین در آن وجود دارد یا خیر. همدلی وقتی با توجه به شرایطی که افراد محروم در آن قرار دارند، باشد نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین