کد خبر: ۷۳۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
تبلیغات

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک (راهنمای کامل)

برای ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک نیاز به تهیه و جمع آوری مدارکی نظیر تهیه پروفرما، لیست عدل بندی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌ها و ادارات مختلف دارید تا مدارک مورد نیاز ترخیص کالا را از ابتدا آماده کنید و در کاهش هزینه‌ها و تسریع فرایند ترخیص نقش داشته باشید.
مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک (راهنمای کامل)
آفتاب‌‌نیوز :

به امور و تشریفاتی که در گمرکات برای آزادسازی کالاها توسط صاحب کالا یا نمایندگی‌های قانونی صورت می‌گیرد، ترخیص کالا از گمرک گفته می‌شود. ترخیص از گمرک به دلیل مسائل قانونی و جلوگیری از قاچاق از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است تمام مراحل و مدارک مربوط به آزادسازی کالا درست و با هماهنگی‌های لازم صورت بگیرند تا از بروز هرگونه مشکلی در گمرک جلوگیری شود. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به طور کامل به مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک و شرایط آن بپردازیم.

آزادسازی کالا و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک چیست؟

به طور کلی برای ترخیص کالای مورد نظر خود به منظور واردات یا صادرات، نیاز به انجام تشریفات گمرگی توسط واردکننده یا صادرکننده دارید تا از غیرقانونی بودن فرایند جلوگیری کنید. برای انجام این فعالیت‌ها باید تعدادی سند و مدارک را به صورت حضوری یا الکترونیکی آماده کنید تا در طی مراحل ترخیص از گمرک با مشکلی مواجه نشوید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا باتوجه به نوع کالای شما معمولا شامل مجوزها و برگه‌های ترخیصیه می‌شود و پرداختی‌های آن مالیات، حقوق گمرکی، تعرفه گمرکی و برخی تسهیلات ارائه شده به واردکننده یا صادرکننده را شامل می‌شوند. قطعا می‌دانید که انجام تمامی فعالیت‌ها و امور مربوط به گمرکات برای وارد یا صادر کردن اجناس مختلف بدون رعایت قوانین و مقررات و فرایند درست ترخیص کالا امکان پذیر نیست؛ به همین منظور برای اینکه در طول انجام مراحل آمادگی لازم را داشته باشید، مدارک مورد نیازی که در ادامه معرفی می‌کنیم را تهیه و آماده کنید تا آزادسازی کالای شما به راحتی صورت بگیرد.

تهیه مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک

برای اینکه شما بتوانید اجناس خود را از انبارهای گمرک بارگیری کنید، لازم است همراه با برخی مدارک اسناد به اداره گمرک مراجعه کنید تا پس از انجام تشریفات اداری و امور گمرکی مالکیت قانونی خود بر کالاها و قانونی بودن تجارت خود را به اثبات برسانید و در نهایت کالای خود را از گمرک آزاد کنید. از آنجا که فرایند ترخیص کالا معمولا به دلیل حجم انبوه کالاها، شیوه ورود به کشور و حمل و نقل از کشورهای دیگر بسیار زمان‌بر و چالش برانگیز است، خوب است جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک را به روزهای پایانی موکول نکنید و از ابتدا به دنبال تهیه آنها باشید.

باتوجه به اینکه فرایند ترخیص از گمرک پیچیده و دشوار است و معمولا زمان زیادی طول می‌کشد، لازم است برای صرفه جویی در هزینه و وقت خود از همان ابتدا نسبت به تهیه مدارک و اسناد مربوط به اجناس خود اقدام کنید تا هنگام آزادسازی کالا از گمرک دچار سردرگمی نشوید و بتوانید کالای خود را به سرعت و به راحتی از انبار گمرک دریافت کنید.

باتوجه به اینکه ترخیص کالا از گمرک از لحاظ قانونی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است و کنترل زیادی در گمرکات صورت می‌گیرد، لازم است برای جلوگیری از از بروز تخلفات اسناد و مدارک مختلفی را آماده کنید. بدین ترتیب باید مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک را برای هر مرحله از آزادسازی مانند هنگام ورود و تحویل کالا جمع آوری کنید.

به عنوان مثال باید در ابتدا برای خرید کالاهای خارجی کارت بازرگانی داشته باشید و پس از ورود کالا به کشور، مجوز ورود کالاها را با ارائه اسناد حمل و نقل شرکت های لجستیک به مراجع قانونی دریافت کنید. پس از دریافت مجوزهای لازم شما می‌توانید اجناس را در مناطق مرزی یا بندرهای گمرکی تحویل بگیرید.

نگاهی کلی به اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا

همانطور که بالاتر اشاره کردیم در زمینه ترخیص کالا از گمرک نیاز به جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا و اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مختلف دارید که یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها، اداره گمرک و آخرین مرحله‌ای است که با بررسی مدارک اجازه خروج کالا از گمرک صادر می‌شود و می‌توانید با دریافت کالا، آنها را به بازار خرید و فروش انتقال دهید.

  • مدارک مربوط به بارنامه
  • برگه‌های لازم جهت ترخیصیه
  • اخذ گواهی مبدا
  • دریافت فاکتورهای خرید کالا
  • مدارک مربوط به اعلامیه‌های تامین ارز
  • تهیه پروفرما
  • اسناد و مجوزهای ثبت سفارش (ثبت در سامانه تجارت)
  • فهرست عدل بندی
  • مدارک مربوط به پرداخت شرکت‌های حمل و نقل
  • اسناد مربوط به بیمه

برگه‌های بیمه گمرکی کالاها، پروانه بهره برداری کالاهای شرکت‌های تولیدی، مجوزهای ورود کالا به کشور، مجوزهای قانونی مربوط به کالا مانند گواهی سلامت، بهداشت و استانداردهای کالاهای خارجی، دریافت مجوزهای ترخیص کالا از گمرک، کارت حق عمل کاری یا وکالت نامه قانونی برای نمایندگی‌ها یا ترخیص‌کاران و کارت بازرگانی تجار نیز از دیگر مواردی هستند که باید تهیه کنید.

باتوجه به نوع و جنس مورد نظر شما مجوزها در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرک تغییر می‌کنند و خوب است با مشاوران بازرگانی و نمایندگی‌های قانونی مطمئنی مشورت کنید. در ادامه نیز به بررسی دقیق‌تر مدارک و مجوزهای لازم برای آزادسازی کالا می‌پردازیم تا در انجام فرایند صحیح ترخیص کالا به شما کمک کنیم.

دسته اول اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا؛ مدارک مربوط به کالا

ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه، مندرجات بارنامه که شامل تعداد و علامت کالا، تعداد کالا و شرح بسته‌ها می‌شود، پیش فاکتور و فاکتور بخشی از مدارکی هستند که باید تهیه کنید. فهرست عدل بندی، گواهی مبدا، ثبت سفارش بازرگانی و گواهینامه استاندارد در کنار سایر مجوزهایی که اشاره کردیم، از دیگر مدارک و اسناد مربوط به کالا هستند که باید تهیه کنید تا در وقت و هزینه ترخیص کالا از گمرک به طور ویژه‌ای صرفه جویی شود.

  • تضمین حفظ و نگهداری کالا در برابر خطراتی که احتمال وقوع دارند، جزو مدارک اولیه جهت ثبت سفارش کالا است که زمان گشایش اعتبار درخواست می‌شوند. توجه داشته باشید که تاریخ آن قبل یا همزمان با تاریخ حمل باشد و خوب است بدانید که مبلغ بیمه نامه نیز باید حداقل معادل ارزش سیف کالا باشد.

دسته دوم مدارک ترخیص کالا؛ مربوط به صاحب کالا

  • اصل کارت بازرگانی
  • اصل کارت ملی
  • کپی کارت ملی صاحب کالا

اصل و کپی کارت ملی برای احراز در گمرکات، اصل و کپی وکالت نامه قانونی، اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک، کپی وکالت، معرفی نامه و دفترچه بیمه از جمله مواردی هستند که نمایندگی‌های قانونی ترخیص کالا باید تهیه کنند و در دسترس داشته باشند تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود.

سخن پایانی

برای ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک نیاز به تهیه و جمع آوری مدارکی نظیر تهیه پروفرما، لیست عدل بندی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌ها و ادارات مختلف دارید تا مدارک مورد نیاز ترخیص کالا را از ابتدا آماده کنید و در کاهش هزینه‌ها و تسریع فرایند ترخیص نقش داشته باشید.

علاوه بر این، باتوجه به تمام نکاتی که به آنها اشاره کردیم حتما متوجه شده‌اید که فرایند ترخیص کالا از گمرک کمی پیچیده و دشوار است و لازم است برای جلوگیری از بروز مشکلات قانونی و گمرکی با راهنمایی متخصصان این کار صورت بگیرد. از آنجا که ممکن است شما هم به تازگی فعالیت تجاری و بازرگانی خود را شروع کرده باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک مشاور بازرگانی یا ترخیص کار حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. به همین منظور برای اطلاع از خدمات ققنوس ترخیص می‌توانید وارد سایت FNXCUSTOMS.com شوید و برگه خدمات ما را ببینید تا از خدمات و مشاورین ما در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کمک بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین