کد خبر: ۷۳۱۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
مروری بر نتایج یک پژوهش؛

عواملی که در افسردگی زنان باردار موثرند

پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز و اردبیل با انجام یک مطالعه مروری عوامل موثر در افسردگی زنان باردار را بررسی کردند.
عواملی که در افسردگی زنان باردار موثرند
آفتاب‌‌نیوز :

افسردگی از شایع‌ترین اختلالات خلق‌وخو و مشکلات روانی دوره بارداری است که عوامل مختلفی مانند بیماری‌های دوره بارداری، سابقه زایمان قبلی همراه با بارداری، سابقه بارداری ناتمام و ... در شیوع آن دخیل هستند.

ابتلا به افسردگی طی بارداری نسبت به سایر دوره‌های زندگی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا به دلیل احتمال آسیب به جنین، درمان‌های دارویی در این دوره امکان‌پذیر نیست. مطالعات گذشته حاکی از این است که مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری، می‌تواند باعث اختلالاتی در جنین شود. همچنین از این داروها در دوران شیردهی نیز نمی‌توان استفاده کرد و همین موضوع می‌تواند بر شدت افسردگی در زنان نیز بیفزاید.

با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشگران با انجام یک مطالعه سیستماتیک، مقالات منتشرشده در خصوص عوامل موثر در افسردگی بارداری را بررسی کردند. برای انجام این تحقیق، مقالات منتشر شده طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، درپایگاه‌های داده معتبر داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت و مقالات مرتبط با این موضوع استخراج شدند.

از تعداد ۲۱۱ مقاله جست‌وجو شده، شش مقاله مرتبط که کیفیت مورد نیاز را داشتند، وارد این مطالعه شدند. در این مقالات در مجموع پنج هزار و ۸۵۴ نفر ارزیابی شده بودند. طبق بررسی‌های انجام شده میزان شیوع افسردگی در حین بارداری بین ۱۱.۸ تا ۲۴.۹۶ درصد بود.

همچنین ارزیابی‌های انجام‌شده حاکی از این بود که بارداری ناخواسته، سابقه افسردگی قبلی، سابقه سقط جنین؛ از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در شیوع افسردگی بارداری هستند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: افسردگی بارداری به ازای هر ۹ نفر، یک نفر را درگیر می‌کند. عواملی همچون بارداری ناخواسته، سابقه افسردگی قبلی، سابقه سقط جنین، بارداری پرخطر، سابقه مرده‌زایی، سابقه زایمان زودرس، مشکلات خانوادگی همچون خشونت علیه زن و مشکلات زناشویی از عوامل مؤثر بر افسردگی بارداری هستند.

با توجه به نتایج به‌دست آمده، توصیه می‌شود که برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقادهنده سلامت روان قبل از بارداری و حین بارداری برای پیشگیری از افسردگی، صورت گیرد.

به گفته این محققان؛ این مطالعه به دلیل دسترسی نداشتن به مطالعات انجام شده و چاپ نشده و همچنین مقالات با زبان‌های دیگر، دچار برخی محدودیت‌ها بوده است.

در انجام این تحقیق فاطمه ملاح؛ دانشیار گروه جراحی زنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شروین تبریزیان نمین، خدیجه اسلام‌نژاد و رقیه درگاهی از دانشکده پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، زمستان سال ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی شیوع و عوامل موثر بر افسردگی بارداری: یک مرور سیستماتیک» در مجله بالینی پرستاری و مامایی منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین