کد خبر: ۷۳۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شد

 اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تمایل نداشتن شرکت تامین کننده بالگرد به تمدید قرارداد تعطیل شد.
اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شد
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزینه بالگرد اورژانس یاسوج تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تسویه شده و قرارداد جدید هم توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی امضاء شده اما از طرف شرکت هلیکوپتری ایران تاکنون امضا نشده است.

صادق حیدری زاده افزود: سالانه اورژانس کشور بودجه ای به عنوان بسته تحول سلامت در اختیار استانها می گذارد که در سال ۱۴۰۰یک ریال از این محل به کهگیلویه و بویراحمد پرداخت نشده است به رغم مشکلات اعتباری مطالبات شرکت هلیکوپتری پرداخت شده اما این شرکت حاضر به امضای قرارداد جدید نشده است.

وی گفت: اورژانس هوایی اسفندماه سال ۹۵ در یاسوج و خرداد ماه ۹۶ در گچساران آغاز به کار کرد و شهریورماه سال جاری بالگرد آن برای سرویس دوره ای ۴۰۰ ساعته رفته و هنوز برنگشته است.

به گفته حیدری زاده بالگرد اورژانس از زمان راه اندازی در استان تاکنون بیش از یک هزار ماموریت انجام داده است و حضور اورژانس هوایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد حیاتی است.

تعطیل شدن پایگاه اورژانس هوایی نگرانی مردم روستاهای صعب العبور استان‌را در پی داشته است.

بهنام آزاده دهیار روستای موشمی سفلی از توابع دهستان زیلایی می گوید: از تعطیلی اورژانس هوایی روستاهای صعب العبوری مانند مانند بردپهن، موشمی و چاهن بیشترین آسیب را می بینند.

وی با اشاره به شرایط روستاها پیش از راه اندازی اورژانس هوایی ادامه می دهد: مردم محروم و مظلوم ما می دانند چقدر عزیزانشان به دلیل دیر رسیدن به مراکز درمانی جلوی چشمشان پرپر شده است.

آزاده می‌گوید: اورژانس مارگون و یاسوج به روستاهای ما نمی توانند خدمت رسانی کنند و ما مجبوریم پس از طی مسیری طولانی و زمانبر به روستای سرقلعه مرز دنا و لردگان چهار محال و بختیاری برویم و از آنجا درخواست اورژانس جاده ای و امبولانس بدهیم که اغلب موارد اورژانسی در این مسیر از بین می روند.

وی ابراز امیدواری می کند مسئولان رده بالای کشور دست کم استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد را از تمامی تصمیمات و برنامه های خود مستثنی کرده و علاوه بر رنج محرومیت اجازه ندهند مشکل دیگری به مشکلاتشان اضافه شود.

بسیاری از خانواده های کهگیلویه و بویراحمدی خصوصا آنهایی که از خدمات اورژانس هوایی استفاده کرده اند نیز خواهان بازگشت اورژانس هوایی به استان هستند چراکه موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کهگیلویه و بویراحمد باعث می شود گاهی حتی زایمانی ساده که بخشی از ذات هستی است نیز به یک فاجعه ختم شود و در سایه محرومیت های همیشگی این استان داغی بر دل خانواده ها شود.

بیش از ۴۰ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در روستاهای صعب العبور زندگی می کنند و برای دسترسی به خدمات اورژانسی و درمانی دست کم ۲ تا ۷ساعت با بیمارستانهای مرکزی فاصله دارند که با راه اندازی اورژانس این زمان به حداکثر ۴۰ دقیقه کاهش یافت.

از زمان راه اندازی اورژانس هوایی تلفات ناشی از عقرب و مارزدگی و مرگ و میر مادران باردار دور از بیمارستان به صفر رسیده است.

همچنین زمان رسیدن بیماران مغزی به بیمارستان و بخش های ویژه ۳۰۰ برابر کاهش داشته است.

از نظر اورژانس کشور واجب ترین پایگاه اورژانس هوایی به ترتیب پایگاه اورژانس هوایی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان الیگودرز در استان لرستان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین