کد خبر: ۷۳۱۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
تبلیغات

آشنایی با ارز‌های دیجیتال به زبان ساده

از زمان پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاکنون، ارز‌های دیجیتال محبوبیت زیادی در دنیا پیدا کرده‌اند و در حال حاضر و در سال ۲۰۲۱ بیش از تریلیون‌ها دلار ارزش دارند. اگرچه رمز ارز‌ها مزایای زیادی برای سرمایه‌گذاران دارند، اما در صورت نداشتن اطلاعات کافی ممکن است خطرات اقتصادی جدی را ایجاد کنند. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها در حال بررسی پروژه‌های مختلف رمز ارزی هستند.
آشنایی با ارز‌های دیجیتال به زبان ساده
آفتاب‌‌نیوز :

در عرض چند سال اخیر، ارز‌های دیجیتال تبدیل به یک فناوری تریلیون دلاری شده‌اند و در صورت ادامه روند رشد خود در آینده می‌توانند سیستم مالی جهانی را به شکلی که در حال حاضر وجود دارد، به طور کل مختل کنند. بیت کوین و صد‌ها ارز دیجیتال دیگر که به اصطلاح به آن‌ها آلت کوین گفته می‌شود به عنوان یک روش سرمایه گذاری با سود بالا برای مردم شناخته می‌شوند و از رمزارز‌ها برای خرید همه چیز از نرم‌افزار تا املاک و حتی تجهیزات غیرقانونی استفاده می‌شود.

برای طرفداران این حوزه، رمز ارز‌ها به منزله یک نیروی دموکرات هستند که قدرت خلق پول جدید جهانی را داشته و همچنین میتوانند کنترل امور مالی را از بانک‌های مرکزی و وال استریت بگیرند. منتقدان، اما نظر متفاوتی داشته و بر این باور هستند که این فناوری به شدت جدید و کنترل نشده می‌باشد و به کشور‌های سرکش، جنایتکاران و سازمان‌های تروریستی قدرت می‌بخشد. همچنین این دسته از افراد معتقد هستند که استخراج ارز‌های دیجیتال برای محیط زیست مضر هستند. در حال حاضر، نهاد‌های نظارتی مالی در سراسر دنیا در تلاش برای وضع مقررات در رابطه با رمزارز‌ها هستند و هر نهاد و دولت نیز نظر متفاوتی نسبت به ارز‌های رمزنگاری شده برای استفاده یا ممنوعیت از آن‌ها دارند.

ارز‌های دیجیتال دقیقا چه هستند؟

برای استفاده از ارز‌های دیجیتال، ابتدا نیاز است تا آن‌ها را با استفاده از اصول رمزنگاری و کامپیوتر‌های پیشرفته استخراج کرد. ارز‌های دیجیتال معمولاً در شبکه‌های کامپیوتری غیر متمرکز بین افرادی با کیف پول مجازی مبادله می‌شوند. این معاملات به صورت عمومی در دفاتر توزیع شده و ضد دستکاری که به بلاک چین معروف هستند، ثبت می‌شود. این بستر متن باز از تکرار استخراج دوباره رمزارز‌ها جلوگیری می‌کند و نیاز به وجود مرجع مرکزی مانند بانک را برای تایید تراکنش‌ها از بین می‌برد. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک مهندس نرم افزار با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد و تا به این لحظه به عنوان بهترین ارز دیجیتال با ارزش بیش از ۱ تریلیون دلار شناخته می‌شود، کوین‌های دیگری مثل اتریوم در سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند که نسبت به بیت کوین اصولی‌تر عمل کرده و پروژه‌های جذابی در بستر آن‌ها شکل گرفته است.

ارز‌های دیجیتال چیست؟

کاربران کریپتوکارنسی، دارایی‌های دیجیتال خود را بین آدرس‌های مختلف کیف پول‌های دیجیتالی که در اصطلاح به آن‌ها "ولت" گفته می‌شود، ارسال می‌کنند، این تراکنش‌ها همگی در بلوک‎های بلاک چین ثبت می‌شود و سپس تراکنش در سراسر شبکه تایید می‌شود. بلاک چین تمام تراکنش‌ها را به صورتی که قابل ردیابی باشند، ثبت می‌کند، اما نام واقعی یا آدرس‌های فیزیکی را مشخص نمی‌کند و بنابراین تا حدی به ناشناس بودن هویت کاربران کمک می‌کند. برخی از ارز‌های دیجیتال مانند مونرو (Monero) به عنوان ارز دیجیتال با حریم خصوصی شناخته می‌شوند که تراکنش‌های آن‌ها قابل ردیابی نیست. با این حال، اگر هویت صاحب کیف پول مشخص شود، معاملات آن‌ها قابل ردیابی است.

چرا ارز‌های دیجیتال محبوب هستند؟

ارزش ارز‌های دیجیتال به ویژه بیت کوین که به عنوان یکی از رمزارز‌های محبوب علاقه‌مندان تکنولوژی شناخته می‌شود؛ در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین، برای اولین بار در تاریخ به بیش از ۶۰ هزار دلار رسید. پروژه‌های مختلف رمزارزی اهداف و جذابیت‌های متفاوتی دارند. اما علت اصلی محبوبیت از ماهیت غیرمتمرکز بودن آن‌ها ناشی می‌شود. انتقال رمز ارز‌ها فرامرزی، سریع و بدون کارمزد انجام می‌شود. به عنوان مثال، مخالفان در کشور‌های استبدادی مثل کره شمالی برای دور زدن تحریم‌ها، می‌توانند سرمایه بیت کوین جمع آوری کنند. به همین علت بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دارایی‌های دیجیتال در وهله اول ابزاری برای سرمایه‌گذاری هستند.

چرا ارز‌های دیجیتال محبوب هستند؟

در نظر داشته باشید که قیمت ارز‌های دیجیتال به ویژه بیت کوین در نوسان شدیدی هستند، برخی از کارشناسان این موضوع را در مفید بودن رمز ارز‌ها به عنوان ابزاری برای معاملات محدود کننده می‌دانند. بدون شک هیچ سرمایه‌گذاری دوست دارد، بعد از خرید یک ارز با نوسان شدید و کاهش قیمت و ارزش آن مواجه شود. با تمام این تفاسیر برخی از مشاغل در دنیا پرداخت با بیت کوین را می‌پذیرند. اکثر سرمایه گذارن نیز بیت کوین را به عنوان یک دارایی با ارزش برای نگهداری مثل طلا می‌پندارند. برخی هم معتقد هستند که بیت کوین ابزاری برای مقابه با تورم ایجاد شده توسط ارز‌های فیات مثل دلار و یورو می‌باشد.

دیفای چیست؟

برای اینکه آینده رمز ارز‌ها در زندگی روزمره را بهتر درک کنید در ابتدا لازم است بدانید که دیفای چیست. فناوری بلاک چین و ارز‌های دیجیتال دارای مزایای بی‌شماری هستند که یکی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین موضوعات در این زمینه حوزه دیفای یا امورمالی غیر متمرکز است. DeFi یک اصطلاح کلی برای محصولات و سرویس‌های مالی است که برای افرادی که به شبکه اتریوم و اینترنت متصل باشند، در دسترس است. با استفاده از DeFi، بازار‌ها همواره فعال هستند و هیچ مقام متمرکزی وجود ندارد که بتواند جلوی پرداخت‌ها را بگیرد و یا مانع از دسترسی شما به هر چیزی شود؛ سرویس‌هایی که قبلاً کند و در معرض خطای انسانی بودند، اکنون به صورت خودکار اداره می‌شوند و هر کسی می‌تواند آن‌ها را بررسی کند.

دیفای چیست

پیش بینی آینده پول و ارز‌های دیجیتال

به گزارش وبسایت ارزتودی (arztoday.com)، به عنوان بزرگترین مرجع آموزش ارز‌های دیجیتال، بیل گیتس معتقد است که آینده متعلق به رمز ارزهاست. پول‌های کاغذی ابتدا در چین ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، اما واقعیت این است که با وجود قرن‌ها نوآوری مالی، پول کاغذی و سکه هنوز هم برای افراد مفاهیمی آشنا و رایج هستند. از طرفی دیگر بیش از یک دهه است که بیت کوین و سایر ارز‌های رمزپایه غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک‌چین وجود دارند. آمار و شواهد نشانگر محبوبیت روز افزون رمز ارز‌های دیجیتالی در بین مردم است و می‌توان گفت ادعای بیل گیتس چندان دور از ذهن نیست. اما به طور کلی باید منتظر بمانیم و ببنیم چه آینده‌ای برای رمز ارز‌ها و دنیای کریپتوکارنسی رقم می‌خورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین