کد خبر: ۷۳۲۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

روند افزایشی کرونا در ۴ استان

چندهفته‌ای است از پایان موج پنجم کرونا می‌گذرد، گرچه هنوز در شمال‌غرب کشور چند شهر با وضعیت قرمز کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما باقی شهرها وضعیت زرد و نارنجی و حتی آبی دارند.
روند افزایشی کرونا در ۴ استان
آفتاب‌‌نیوز :

شنیدن خبر افزایش ابتلا به کرونا در چنین شرایطی می‌تواند ترسناک باشد، زیرا موج پنجم یکی از شدیدترین دوره‌های بیماری کرونا در کشور بود؛ به شکلی که گاه در یک روز تا ۴۰ هزار نفر مبتلای جدید داشت و رویارویی دوباره با چنین شرایطی نه برای مردم و نه برای کادر درمان قابل تحمل نیست. اکنون مازندران، گلستان، سیستان‌وبلوچستان و چهارمحال‌وبختیاری دوباره افزایش آمار ابتلا به کرونا را شاهد هستند؛ روندی که می‌تواند زمینه‌ای برای موج ششم باشد.

توقف کاهش کرونا در سیستان‌وبلوچستان
در شبانه‌روز گذشته ۱۶۸مورد جدید کرونا در سیستان‌وبلوچستان ثبت شده است. هم‌اکنون ۱۷۱بیمار حاد تنفسی و ۵۸مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و این روند توقف کاهش ابتلا به بیماری را نشان می‌دهد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید: روند کاهش آمار ابتلا به کرونا در سیستان‌وبلوچستان پس از مدتی متوقف شده است. باتوجه به سردشدن هوا و سابقه افزایش ابتلا به کرونا در پاییز سال گذشته، پیش‌بینی این است که ورود به موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

محمدهادی عباسی با بیان اینکه برای تشخیص روند افزایشی حداقل باید تا یکی دو هفته آینده صبر کرد، ‌می‌گوید: شواهدی از ورود سوش‌های جدید به استان در دست نیست، اما به‌دلیل ماهیت موجی ویروس و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، روندی که با واکسیناسیون و افزایش بیماریابی کند شده بود، متوقف شده است.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین مشکل ما عادی‌انگاری درباره بیماری است، زیرا همین یک مورد می‌تواند از عوامل اصلی ورود به موج جدید باشد.

افزایشی‌شدن کرونا در گلستان
گلستان در شمال کشور هم دوباره روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کند. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان پس از کاهش چندروزه تعداد مبتلایان و به‌دلیل کم‌شدن سطح رعایت شیوه‌نامه‌ها، از ۱۷ مهر تعداد بیماران کرونایی استان بیشتر شده است.

عبدالرضا فاضل می‌گوید: تغییر رنگ شهرستان‌های استان از قرمز و نارنجی به زرد و آبی به معنی عادی‌انگاری و ساده‌انگاری شرایط نیست و اگر مردم شرایط را جدی نگیرند، اوضاع می‌تواند وخیم‌تر شود.

افزایش آمار در مازندران
شیب کاهشی آمارهای کرونایی در مازندران که از دهه سوم مرداد ثبت شده است، فقط تا ۱۷مهر ادامه داشت؛ آمارهایی که در روزهای گذشته ثبت شده افزایش ابتلا در استان را نشان می‌دهد که می‌تواند موج جدیدی از بیماری را در مازندران پرجمعیت و همیشه مسافرپذیر رقم بزند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: مسئولان بهداشتی کشور و استان همواره درباره تأثیر منفی کاهش رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار داده‌اند. از همان زمان گفته شد که نیمه دوم مهر و ابتدای آبان می‌تواند زمانی برای افزایش دوباره بیماری باشد.

قاسم اویس با بیان اینکه تجمعات همیشه خطرناک هستند، می‌گوید: در استقبالی که مردم استان از ورزشکاران کشتی‌گیر انجام دادند، فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد و همین اتفاق می‌تواند زمینه افزایش ابتلا را رقم بزند.

وی نیز معتقد است که برای تشخیص افزایشی‌بودن روند کرونا یا شروع موج جدید باید حدود ۲ هفته دیگر صبر کرد و ‌می‌افزاید: با توجه به اینکه در مازندران حدود ۸۰درصد جمعیت هدف دوز اول واکسن و ۳۳درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند، احتمال اینکه افزایش جهشی بیماری را شاهد باشیم کم است، اما معنای این حرف نبود لزوم رعایت پروتکل‌ها نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در مازندران هم کاهش رعایت پروتکل‌ها موجب افزایش دوباره ابتلا شده است، ‌می‌گوید: مردم فکر می‌کنند چون واکسن زده‌اند و تعداد بیماران کم شده، بیماری هم تمام‌شده است، درحالی‌که چنین نگاهی درست نیست.

کرونا در چهارمحال و بختیاری
با آنکه افزایش بیماری در شمال و جنوب‌شرق کشور در دوره‌های قبلی هم دیده شده بود، چهارمحال و بختیاری در جنوب‌غرب کشور با افزایش آمار ابتلا مواجه است؛ موضوعی که نشان می‌دهد همه نقاط کشور به یک اندازه آسیب‌پذیر هستند.

به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، در شبانه‌روز گذشته ۶۸۰بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد ابتلای ۱۹۲بیمار قطعی شد.

مجید شیرانی، چالش کنونی استان را کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌داند و می‌افزاید: با توجه به کندشدن روند کاهشی شیوع کرونا در استان نگرانی از توقف یا افزایشی‌شدن روند شیوع وجود دارد.

موج ششم کرونا از ما دور نیست، افزایش تعداد بیماران هم غیرممکن نیست و در ۴ استان می‌توان آن را مشاهده ‌کرد. کرونا در بسیاری از شهرها هر روز کمتر می‌شود و این برعهده تک‌تک شهروندان است که این آرامش را همچنان حفظ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین