کد خبر: ۷۳۲۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳

چه زمانی کرونا همانند سرماخوردگی می‌شود؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: ایمنی تجمیعی پس از تزریق واکسن کرونا در سطح همگانی و در جامعه باعث می‌شود بیماری از حالت اپیدمی به آندمی، یعنی مثل سرماخوردگی معمولی تبدیل شود.
چه زمانی کرونا همانند سرماخوردگی می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سید راشد جزایری در تشریح آخرین وضعیت واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با تزریق واکسن یک ایمنی فردی ایجاد می‌شود و همچنین واکسن یک ایمنی به جامعه در برابر بیماری می‌دهد، اظهار کرد: ایمنی تجمیعی در سطح همگانی و در جامعه باعث می‌شود بیماری از حالت اپیدمی به آندمی، یعنی مثل سرماخوردگی معمولی تبدیل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد افزود: مطالعات متعدد نشان می‌دهد، کسانی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، به طرز معنی‌داری میزان ابتلا به بیماری در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما این به معنی صفر مطلق شدن ابتلا نیست و افراد در تماس با بار زیاد ویروس امکان ابتلا به بیماری در آن‌ها وجود دارد، همچنین واکسن علاوه بر جلوگیری از ابتلا در شدت بیماری نیز موثر است و اگر فرد مبتلا بشود معمولا به نوع شدید مبتلا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این ادعا که ابتلا به کرونا به هیچ وجه با تزریق واکسن رخ نمی‌دهد یا کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند، دچار بیماری شدید یا مرگ و میر نمی‌شوند ادعای صحیحی نیست، گفت: هدف نهایی از تزریق واکسن کرونا این است که تعداد زیادی از جمعیت واکسینه و بار و گردش ویروس کمتر و گرفتاری‌ها به‌صورت تک‌گیری شود.

جزایری از ورود اولین‌ محموله‌ جدید واکسن کرونای اختصاصی‌ گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال با نام‌ پاستو کووک‌ به چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: از امروز دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن‌ و فارسان علاوه بر واکسن سینوفارم‌ می‌توانند واکسن پاستو کووک‌ را که در سه نوبت تزریق می‌شود، دریافت کنند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد بیان کرد: همچنین دُوز سوم‌ (یادآور) کادر بهداشت و درمان که در بهمن‌، اسفند و فروردین‌ماه ۱۴۰۰ واکسن خود را دریافت کرده‌اند، تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون‌ آنفلوآنزا برای گروه‌های‌ هدف، کادر بهداشت و درمان، افراد دارای بیماری سرکوب‌کننده، زنان باردار، جانبازان‌ بالای ۵۰ درصد و شیمیایی، بیماران‌ صعب‌العلاج‌ از روز شنبه ۲۴ مهرماه در مراکز بهداشتی و درمانی با فراخوان بهورزان‌ و مراقبین سلامت انجام خواهد شد.

جزایری با اشاره به اینکه تاکنون‌ ۸۷۰ هزار دُوز واکسن کرونا به استان تحویل داده شده است، توضیح داد: ۸۰۰ هزار دُوز آن‌ به گروه‌های هدف تزریق شده است‌، تاکنون ۸۰ درصد شهروندان دُوز اول و ۳۶ درصد نیز هر دو دُوز واکسن کرونا را در چهارمحال و بختیاری دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در پایان یادآور شد: همچنین واکسیناسیون کرونای‌ دانش‌آموزان‌ ۱۲ تا ۱۸ سال به پوشش ۶۱ درصدی در چهارمحال و بختیاری رسیده است و یک هفته دیگر این گروه سنی به‌طور کامل علیه کووید۱۹‌ ایمن می‌شوند، شهروندان به این‌ نکته توجه داشته باشند که افزایش افراد واکسینه شده برابر با کاهش موارد بستری و مرگ و میر در ابتلای موج ششم‌ کووید۱۹‌ است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین