کد خبر: ۷۳۲۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

کاربردهای باورنکردنی تفاله قهوه

شاید باور نکنید، اما تفاله قهوه دور ریختنی نیست و خواص بسیاری از جمله قابلیت کود شدن و از بین بردن بوها را دارد.
کاربردهای باورنکردنی تفاله قهوه
آفتاب‌‌نیوز :

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می‌شود، اما مردم معمولاً از باقی‌مانده قهوه که به نام تفاله قهوه معروف است، چشم‌پوشی می‌کنند و بدون توجه به فواید آن، آن را دور می‌ریزند.

در حقیقت، تفاله قهوه کاربردهای زیادی در خانه داری دارد و می‌تواند در زندگی کمک‌های زیادی به افراد کند. بعد از خواندن این گزارش و آشنایی با روش‌های خلاقانه بازیافت تفاله قهوه، مطمئناً دیگر آن را دور نخواهید ریخت.

کوددهی به باغ
به طور معمول، خاک به تنهایی و مخصوصا بعد از مدتی دیگر حاوی مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد مطلوب گیاه نیست، بنابراین اکثر باغ‌ها باید کوددهی شوند تا اطمینان حاصل شود که گیاهان غذای مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد را دریافت می‌کنند. در واقع، پودر قهوه حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری برای رشد گیاهان از جمله نیتروژن، کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم و کروم است. تفاله قهوه همچنین ممکن است به جذب فلزات سنگین که می‌توانند خاک را آلوده کنند، کمک کند. علاوه بر موارد فوق، تفاله قهوه به جذب کرم‌ها کمک می‌کند که مطمئناً برای باغ بسیار مفیدند. برای استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود، کافی است آن را روی خاک در اطراف گیاهان بپاشید.

دفع حشرات و آفات
برخی از ترکیبات موجود در پودر قهوه، مانند کافئین و دیترپن می‌توانند برای حشرات بسیار سمی باشند، به همین دلیل می‌توان از دانه‌های قهوه برای دفع حشرات استفاده کرد. زیرا ثابت شده است که در دفع پشه، مگس میوه و سوسک نیز موثر است و برای دور نگه داشتن آفات دیگر مانند یک سم عمل می‌کند.

جذب و از بین بردن بوها
پودر قهوه حاوی نیتروژن است که در صورت ترکیب با کربن، گاز بدبوی گوگرد را از هوا خارج می‌کند. به عبارت دیگر، تفاله قهوه به جذب و از بین بردن بو کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک کاسه قهوه آسیاب شده را می‌توان در یخچال قرار داد تا بوهای غذاها یا خوراکی‌های دیگر را خنثی کند.

تفاله قهوه به عنوان پاک کننده و ضدعفونی کننده طبیعی
خاک قهوه ساینده است و می‌تواند به از بین بردن تجمع روی سطوح سخت و تمیز کردن خانه یا ... کمک کند. البته به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی باعث عقیم‌سازی می‌شود. می‌توان از خاک قهوه برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و صاف کردن ظروف آشپزی یا ... استفاده کرد.

اسکراب پوست
ذرات درشت موجود در قهوه به عنوان یک لایه‌بردار عمل می‌کند و به حذف کثیفی و سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. کافی است ته قهوه را با کمی آب یا روغن نارگیل مخلوط کرده و مخلوط را مستقیماً با دستان خود روی صورت بمالید. خاک قهوه را می‌توان با مقدار کمی عسل مخلوط کرده و به عنوان اسکراب استفاده کرد.

علاوه بر موارد فوق، کافئین موجود در پودر قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند و همچنین می‌تواند جریان خون را افزایش دهد که به سلامت کلی پوست کمک می‌کند.

کاهش ظاهر سلولیت پوست
سلولیت شرایطی است که به پوست ظاهر برآمدگی داده که ۸۰-۹۰ درصد زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که رسوبات چربی از طریق بافت همبند زیر پوست فشار می‌آورند و باعث بروز سلولیت می‌شوند.

هنگامی که کافئین به صورت موضعی استفاده می‌شود، مانند آنچه در تفاله قهوه وجود دارد، ممکن است به تجزیه چربی‌ها کمک کرده و جریان خون را در ناحیه آسیب دیده از سلولیت افزایش دهد. کافی است ۱۰ بار در هفته پودر قهوه مخلوط با آب یا روغن نارگیل را به مدت ۱۰ دقیقه روی سلولیت و منطقه آسیب دیده بمالید.

تعمیر خط و خش مبلمان
اگر مبلمان چوبی دارید و خط و خش روی آن افتاده است، می‌توانید از باقی‌مانده قهوه استفاده کنید. با تهیه خمیر غلیظی با استفاده از تفاله قهوه و سپس مالیدن آن با پنبه روی مکان مورد نظر به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه و سپس پاک کردن آن با یک تکه پارچه پنبه‌ای از اثر جالب آن شگفت‌زده خواهید شد.

پس از انجام این کار متوجه می‌شوید که این فرایند با رنگ‌آمیزی چوب به رنگ قهوه‌ای تیره به صاف شدن خراش و پنهان شدن آن کمک می‌کند. کلیه کاری که باید انجام دهید این است که رسوب قهوه را روی خراش بکشید تا به رنگ دلخواه برسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین