کد خبر: ۷۳۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

دارویی که می‌تواند سلامت چشمتان را به خطر بیندازد

شواهد نشان می‌دهد زیاده روی در دوز‌های نوعی داروی چشم، می‌تواند سلامت این عضو حساس در بدن را به مخاطره اندازد.
دارویی که می‌تواند سلامت چشمتان را به خطر بیندازد
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه کاروتنوئید لوتئین و شکل مربوط به آن به نام زآگزانتین مدتی است که با سلامت چشم مرتبط است، اما مقدار آن هنوز مشخص نشده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، خلاصه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که ۱۰ میلی گرم لوتئین/زاکسانتین در روز را با عملکرد چشم مرتبط می‌داند. پنج میلی گرم در روز برای تاثیرگذاری کافی نبود و تحقیقات کافی برای تعیین تاثیرات در سطح ۵-۱۰ میلی گرم وجود نداشت.

در حالی که تحقیقات بیشتر مفید خواهد بود، این مطالعه نشان می‌دهد که شاخص ساختار طبیعی چشم به نام چگالی نوری رنگدانه ماکولا (MPOD) با مصرف کاروتنوئید لوتئین/زیگزانتین بهبود یافته است. رنگدانه ماکولا یک ساختار کلیدی در چشم است که شبکیه را از آسیب نور آبی محافظت می‌کند. لوتئین/زاگزانتین در سبزیجات سبز برگ مانند کدو، ذرت، زرده تخم مرغ، آووکادو و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود.

شواهد علمی با عنوان «تاثیر مصرف لوتئین/زاکسانتین بر MPOD انسان: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز» در مجله معتبر Advances in Nutrition منتشر شده است. این بررسی بر روی ۴۶ مطالعه انسانی درمجموع ۳ هزار و ۱۸۹ شرکت کننده با چشم سالم متمرکز شده است، . MPOD اندازه گیری غلظت لوتئین/زآگزانتین در ماکولاست و با عملکرد بینایی مرتبط است.

این مرور سیستماتیک گزارش می‌دهد که مصرف لوتئین و زآگزانتین در دوز‌های ۱۰ میلی گرم یا بیشتر باعث افزایش تراکم رنگدانه ماکولا در بزرگسالان با چشم سالم می‌شود. لازم به ذکر است که این مطالعات در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه (ماه‌ها و نه سالها) انجام می‌شود. یک شکاف مهم این است که آیا میزان کمتر از ۱۰ میلی گرم، هنگامی که به طور منظم به عنوان بخشی از رژیم غذایی در طول سال‌ها (نه فقط چند ماه) مصرف می‌شود، بر رنگدانه ماکولا در مقایسه با مکمل‌های کوتاه مدت بیشتر تاثیر دارد یا خیر.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه دکتر کارن رابینسون، مطالعه ما اولین موردی بود که به بررسی تاثیر منابع غذایی و مکمل‌های لوتئین بر چشمان سالم پرداخت. مکمل‌های روزانه لوتئین ۱۰ میلی گرم یا بیشتر رنگدانه ماکولا را پس از ۳ ماه افزایش داد. مطالعات منابع غذایی لوتئین به طور کلی از دوز‌های روزانه کمتر لوتئین در مدت زمان کوتاه (۶ ماه یا کمتر) استفاده می‌کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین