کد خبر: ۷۳۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹

هشدار درباره وضعیت سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان می گوید رفع خطر از سازه‌های آبی ـ تاریخی اضطراری است.
هشدار درباره وضعیت سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر
آفتاب‌‌نیوز :

سید حکمت‌الله موسوی در همایش ملی راهکارهای احیای صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا که با حضور اعضای فراکسیون میراث و گردشگری مجلس روز (۲۳ مهرماه) در اهواز برگزار شد، با یادآوری این موضوع که چهار اثر تاریخی خوزستان تاکنون ثبت جهانی شده‌اند، اظهار کرد: روز گذشته تنها مثلث طلایی ظرفیت‌های خوزستان یعنی سه اثری که در گذشته ثبت جهانی شدند نیز مورد بازدید قرار گرفتند. امسال راه آهن ثبت حهانی شد و سال آینده کاروانسراها که کاروانسرای شوشتر را نیز شامل می‌شود، ثبت جهانی خواهند شد. همچنین به زودی مساجد تاریخی کشور به ثبت جهانی خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: چغازنبیل اولین اثر جهانی کشور است. سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر نیز منحصر به‌ فردترین اثر جهانی کشور و شاید دنیا باشد و همچنان تولید ثروت و اشتغال می‌کند. قلعه شوش نیز قدیمی‌ترین بنای باستانی کشور و برخی کشورهای جهان است.

موسوی با بیان این که این آثار نیازمند رسیدگی هستند بیان کرد: می‌طلبد برای هر کدام از این آثار ردیف اعتبار جداگانه‌ای وضع شود؛ همان گونه که چنین چیزی در آثار جهانی در پاسارگارد داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان عنوان کرد: فرسودگی این آثار نیازمند مرمت و رسیدگی است که برای این کار باید اعتباری در نظر گرفته شود. همچنین باید ردیف اعتبار در بحث توسعه گردشگری سواحل جنوب در برنامه‌ها لحاظ شود؛ به همان شکل که چندین سال است اعتبارات خوبی برای توسعه گردشگری سواحل شمال منظور شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ کیلومتر ساحل در آب‌های آزاد داریم که باید در این حوزه کار شود و اعتبارات و تسهیلات برای راه‌اندازی کشتی‌های تفریحی با حداقل سود اختصاص یابد.

موسوی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر مقوله گردشگری، افزود: در این شرایط گردشگری ضعیف خوزستان سخت آسیب دید. البته در پی سیل نیز گردشگری خوزستان ضرر زیادی کرد.

وی تاکید کرد: باید در شرایط آب و هوای مناسب استان گردشگر بپذیریم که این آمادگی را داریم اما گردشگران اندکی به خوزستان می‌آیند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن اماکن گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی خوزستان خاطرنشان کرد: به جز تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا، تعطیلاتی دیگری وجود ندارد تا مردم به سمت خوزستان بیایند. بنابراین تعطیلات زمستانه تصویب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با تاکید بر تعیین تکلیف کارکنان میراث فرهنگی خوزستان گفت: نزدیک به ۳۰۰ نیرو در پایگاه‌ها داریم که بسیاری از آنها استادان برجسته دانشگاهی هستند و با ماهانه حدود سه میلیون و اندی کار می‌کنند و برخی اوقات ماه‌ها حقوق آنها به تعویق می‌افتد.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل وضعیت کارکنان بیان کرد: پرسنلی داریم که ردیف استخدامی برای آنها در چارت سازمانی نداریم که لازم چارت بازنگری شود.

موسوی با بیان این که تاکید شده که جذب نیرو و گسترش دستگاه انجام نشود افزود: مسلح کردن نیروهای یگان حفاظت ضروری است. نیروهای ما با حفارها و قاچاقچی‌ها بدون هیچ وسیله‌ای برای دفاع از خود درگیر می‌شوند؛ همان گونه که وقتی محیط‌بانان محیط زیست آسیب می‌بینند جانباز می‌شوند یا اگر فوت کنند شهید محسوب می‌شوند باید نیروهای یگان حفاظت که پاسدار واقعی حفظ آثار و فرهنگ ما هستند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

وی با بیان این که اعتبارات مرمتی زیادی نیاز داریم ادامه داد: بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران اثر ثبت نشده داریم. بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی مصوب با دست‌های خالی داریم. برای حفظ این آثار اعتبار نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: باید دستگاه کمک‌پذیر شویم تا از کمک‌های مختلف بهره‌مند شویم. در قانون سال ۹۷ در دولت مصوب شد از محل چهار درصد، شرکت نفت بتواند در قالب مسؤولیت‌های اجتماعی به برخی دستگاه‌ها کمک کند که میراث فرهنگی جزو این دستگاه‌ها نیست در حالی که اگر تنها این مورد برای ما در نظر گفته شود به خوبی آثار و ابنیه‌ها حفظ خواهند شد تا احتیاجی به اعتبارات دولتی نداشته باشیم.

وی با بیان این که رفع خطر از سازه‌های آبی ـ تاریخی اضطراری است، عنوان کرد: همچنین ایجاد زیرساخت‌ها در محور طلایی یا مثلث طلایی نیز به اعتبارات و تسهیلات نیاز دارد که باید کمک شود زیرا در صورت تقویت این محور حس رقابت در استان ایجاد خواهد شد.

موسوی افزود: متقاضی ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های ایذه هستیم و این آثار از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت یونسکو قرار دارد اما تاکنون فرصتی به آن داده نشده است. بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرد. ثبت جهانی دزفول نیز به عنوان شهر ملی صنایع دستی باید انجام شود.

وی بیان کرد: در یکی ـ دو سال گذشته کارگروه گردشگری حذف شد که این مساله موجب شد برعکس عمل شود و این فرصت برای حل دغدغه نهایی گردشگری گرفته شد. از این رو لازم است کارگروه گردشگری احیای شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پایان نیز گفت: به طور قطع فراهم کردن بازدید از برخی آثار تاریخی خوزستان اثرات کوتاه‌مدت و درازمدت خواهد داشت که امیدوارم در فرصت‌های بعدی، ظرفیت‌های زیاد گردشگری خوزستان نیز مورد بازدید قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین