کد خبر: ۷۳۲۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

زنان و بیماری به نام آندومتریوزیس

کارشناس مامایی گفت: آندومتریوزیس یک نوع بیماری وابسته به استروژن در سنین باروری بوده که هیچ فرمول واحدی برای انتخاب روش درمان این بیماران وجود ندارد.
زنان و بیماری به نام آندومتریوزیس
آفتاب‌‌نیوز :

فائزه صالحی در رابطه با آندومتریوزیس، اظهار کرد: آندومتریوزیس نوعی بیماری وابسته به استروژن در زنان سنین باروری بوده که عمدتاً در این بیماری بافت آندرومتر (دیواره رحم) در قسمت‌هایی به جز رحم مانند تخمدان، لوله‌های رحمی، دستگاه گوارش و قسمت‌های دور از ذهن مانند دستگاه تنفس، مفاصل و غیره مشاهده می‌شود.

وی در رابطه با علائم شایع بیماری آندومتریوزس، افزود: دردهای شدید، کاهش قدرت باروری در آندومتریوز متوسط یا شدید که درگیری تخمدان‌ها با لوله‌های فالوپ وجود دارد که کاهش تحرک لوله‌ها باعث ناباروری خواهد شد و باید این علایم را جدی گرفت.

صالحی در رابطه با روش‌های تشخیص آندومتریوز، تصریح کرد: تصویربرداری از طریق ام‌.آر.ای، روش‌های ازمایشگاهی شایع‌ترین بیومارکر CA۱۲۵ همراه با HE۴، لاپراسکوپی و غیره از جمله روش‌های تشخیص آندومتریوز است.

کارشناس مامایی در رابطه با درمان آندومتریوز، گفت: هیچ فرمول واحدی برای انتخاب روش درمان این بیماران وجود ندارد و درمان هر فرد بر اساس مجموعه‌ای از فاکتورها که مختص همان فرد است به صورت درمان دارویی یا جراحی انتخاب می‌شود.

صالحی در رابطه با فاکتورهای بیماری آندومتریوز، خاطرنشان کرد: سن بیمار، مدت زمان وقوع ناباروری، میزان آنتی مولرین هورمون (AMH)، آندومتریوز یونی لترال یا بای‌لترال (یک طرفه یا دو طرفه)، وجود یا وجود نداشتن دلایل دیگر برای ناباروری و غیره است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین