کد خبر: ۷۳۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
اما و اگرهای انقباض و انبساط محدوده آثار تاریخی

کشاورزی یا میراث؟

اظهار نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرامون تجدید نظر در تعیین حدود اماکن تاریخی و میراثی برای کمک به تامین آب کشاورزان و حفر چاه، منجر به واکنش‌های موافق و مخالفان در سطوح کارشناسان، علاقه‌مندان و فعالان حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری و کشاورزی شده است.
کشاورزی یا میراث؟
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر کل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور و مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌ جمشید، هرکدام نظرات متفاوتی را در واکنش به موضوع مطرح شده از سوی عزت‌الله ضرغامی، ارائه می‌دهند.

طهمورث یوسفی، مدیر کل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور اعتقاد دارد که موقعیت بناهای تاریخی نظیر تخت جمشید و پاسارگاد به گونه‌ای است که از مخاطرات مختلف در امان باشند و حفر چاه آب در محدوده این آثار، تاثیر زیانباری برای آنها به دنبال ندارد.

طهمورث یوسفی گفت: خوشبختانه اماکنی نظیر تخت جمشید و پاسارگاد در موقعیتی ساخته شده که نسبت به نقاط دیگر استان، پایداری بیشتری در برابر آسیب‌های مخاطرات طبیعی دارد.

یوسفی خاطرنشان کرد که به دلیل محل قرارگیری این اماکن و سازه آن، چنین مکان‌هایی در زمان وقوع حوادث طبیعی، آسیب کمتری دیده و موضوعی نظیر حفر چاه برای تامین آب، تاثیر زیادی، مانند نقاط و دشت‌های بحرانی، بر این سازه‌ها نخواهد داشت.

اما حمید فدائی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، در این باره گفت: شهر پارسه تنها به تخت گاه و بناهای بالادست مستقر بر کوه و صخره محدود نمی شود و بناهای زیادی در سطح دشت مانند نقش رستم در مقابل زمین‌های کشاورزی وجود دارند که زمین لرزه و گسل آنها را تهدید می‌کند.

فدایی با بیان اینکه تاکنون درز و شکاف های زیادی بر تن این دشت‌ها و آثار میراثی و گردشگری، خصوصا کاخ‌های بخش جنوبی تخت جمشید که خدمات گردشگری در آن قسمت‌ها ارائه می‌شود، ایجاد شده است و این مسئله دغدغه زیادی را برای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به همراه داشته است.

فدائی با یادآوری اینکه میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌های مهمی از اقتصاد کشور به شمار می رود، گفت: بی‌تردید باید این بخش‌ها را به عنوان قسمتی مهم از اقتصاد، آن هم اقتصاد پایدار مورد توجه قرار داد، زیرا این بخش‌ها هم به اندازه اقتصاد کشاورزی، دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه میراث و گردشگری را برتر از کشاورزی نمی‌دانیم اما طالب حاکم شدن توازن و عدالت هستیم، گفت: مسئله خشکسالی در تاریخ نیز مطرح بوده و براساس نوشته کتیبه ها، که در دوران گذشته مردم تلاش می‌کردند که سرزمینشان را از سه موضوع "دشمن و دروغ و خشکسالی" دور نگه‌دارند و برای آن دعا می‌کردند، می توان نتیجه گرفت که کشاورزی براساس شرایط جوی و محیطی مدیریت شده است.

فدایی با اشاره به اینکه خشکسالی دهه اخیر، منجر به خالی شدن سفره آب زیرزمینی نیز شده است، یکی از مسائل تاثیرگذار بر کم آبی را، کشاورزی غیراصولی و پر آب خواه و تداوم شالیکاری در بخش‌هایی از فارس دانست و گفت: من به عنوان یک فعال حوزه میراث فرهنگی، مخالف کشاورزی نیستم، اما باید توازن مناسبی بین اقتصاد میراث و کشاورزی ایجاد کنیم.

عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی در سفر اخیر خود به استان فارس، اعلام کرده بود که قوانین تعیین حریم اماکن تاریخی انقباضی است و در منطقه پاسارگاد موجب محدودیت کشاورزی به دلیل ممنوعیت حفر چاه آب شده و تجدید نظر در این قوانین لازم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین