کد خبر: ۷۳۲۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
به مناسبت هفته تربیت‌بدنی؛

چرا باید ورزش کنیم؟

یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که بدن انسان همانطور که به تغذیه روزانه نیاز دارد، به فعالیت ورزشی هم نیازمند است، گفت: ما در زندگی همیشه آرزو داریم، تندرست باشیم و عمر طولانی داشته باشیم که به نظر می‌رسد این موضوع با ورزش میسر خواهد شد.
چرا باید ورزش کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

سید علیرضا قریشی با بیان این‌که تاثیر ورزش را می‌توانیم روی دو بعد فیزیکی و روانی انسان مورد نقد و بررسی قرار دهیم، اظهار کرد: سلامت هر کدام از این بعدهای روانی و جسمانی قطعا روی دیگری تاثیر خواهد گذاشت. ورزش یک مسئله بسیار پراهمیت است که روی درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند انواع نارسایی‌های قلبی، تنفسی و عروقی تاثیر بسیار مفیدی خواهد داشت. ضمن این‌که به تناسب اندام، حفظ عضلات، کاهش چربی‌های خون و به طور کلی روی سلامت فیزیولوژیک سایر دستگاه‌های بدن نیز تاثیر بسیار مفید دارد.

وی ادامه داد: حتی از نظر اسلام نیز سلامت جسمانی از نعمت‌های الهی محسوب می‌شود و هر انسانی که قرار است به صورت راحت و بانشاط زندگی کند، حتما باید به سلامت فیزیکی و جسمانی خود رسیدگی کند. به صورت کلی می‌توان نقش ورزش و تربیت بدنی را روی سلامت روانی نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. سلامت جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال هر کدام از این دو موضوع روی سلامت دیگری تاثیر دارد

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه بر اساس زندگی ماشینی افراد، فعالیت‌های فیزیکی کودکان و افراد بزرگ‌تر از نظر فعالیت ورزشی بسیار کاهش پیدا کرده است و این نیز زمینه را برای ایجاد انواع مشکلات فیزیکی و ایجاد بیماری‌ها مانند دیابت، افزایش کلسترول خون و ایجاد انواع بیماری‌های قلبی عروقی فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که روزانه به صورت منظم، بدن انسان به یک ساعت فعالیت فیزیکی نیاز دارد، ادامه داد: بدن انسان همانطور که به تغذیه روزانه نیاز دارد، به فعالیت ورزشی هم نیازمند است. ضمن این‌که ورزش می‌تواند یک عامل برای خودباوری، تقویت اراده، احساس موفقیت، شادابی، تخلیه هیجانات و دوری از گوشه‌گیری باشد و بر افزایش اعتماد به نفس نیز کمک کند که تمام این‌ها از بعدهای خوبِ روانی ورزش کردن است. ورزش در گذراندن اوقات فراغت نیز نقش خوبی دارد و بسیاری از جامعه شناسان معتقدند که با توجه به زندگی ماشینی بهتر است، برای تجدید قوای جسمانی و همچنین روحی و روانی، افراد در طول روز ورزش کنند و تفریحات سالم داشته باشند که همین نیز باعث تشویق افراد برای بهتر زندگی کردن است.

قریشی خاطرنشان‌کرد: ما در زندگی همیشه آرزو داریم، تندرست باشیم و عمر طولانی داشته باشیم که به نظر می‌رسد این موضوع با ورزش میسر خواهد شد. دلایل زیادی وجود دارد که ورزش می‌تواند کمک کند تا افراد از نظر جسم و روان در سلامتی باشند. بیشتر فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ انسان می‌شود که رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید درآداب و رفتارهایی مثل رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس، جست‌وجو کنیم. پس ما از طریق ورزش می‌توانیم استرس‌های فیزیکی و روانی که برای سلامتی بسیار مضر هستند و باعث افزایش رادیکال‌های آزاد می شوند، کنترل کنیم زیرا همین رادیکال‌ها تماما سرطان‌زا هستند. ضمن این‌که با ورزش می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم و از جمله تاثیرات دیگر ورزش روی ابعاد فیزیکی، افزایش توان عضلانی و تاثیر بسیار مثبت در طبیعی نگه داشتن قوس‌های موجود در ستون فقرات است؛ این قوس‌ها باعث می‌شوند که فشار لازم روی دیسک بین مهره‌ای کاهش پیدا کند. همچنین فعالیت ورزشی باعث تقویت ناحیه شکم می‌شود و به صورت کلی باعث افزایش و بهتر شدن تناسب اندام در افراد مختلف خواهد شد.

وی گفت: ورزش یک امر بسیار واجب است که به نظر می‌رسد، افراد باید ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به ورزش تندرستی بپردازند تا روحیه شاد و انگیزه برای بهتر زندگی کردن در فرد ایجاد شود که همه این‌ها نیز باعث می‌شود فشارها و استرس های زندگی کاهش پیدا کند زیرا بیشتر مرگ و میرها و مشکلات، در پی همین استرس‌ها ایجاد می‌شوند. پس بدون شک جسم و روان انسان از یکدیگر جدا نیستند. ضمن این‌که از نظر احادیث قرآنی نیز جسم بر روح ارجح است زیرا جسمی سالم است که روح را به تعالی نزدیک می‌کند. بنابراین تقویت جسم و رسیدگی به بدن با ورزش کردن از نظر اسلام یک ثواب محسوب می شود، چرا که این جسم است که روح انسان را به کمال الهی نزدیک می‌کند.

مدرس فدراسیون وزنه‌برداری گفت: امیدوارم خانواده‌ها شرایطی را برای خود و فرزندان‌شان ایجاد کنند که روزانه به صورت مرتب، ورزش سبک و با نشاط را در فضاهایی که به انسان حس شادابی منتقل می‌شود، انجام دهند. پس از هر طریقی که به ورزش نگاه کنیم، ورزش برای انسان یک امر بسیار واجب است زیرا حتی تمام سلول‌های بدن نیز به ورزش نیاز دارد. پس هر چقدر ما ورزش کنیم، سلول‌های بدن‌مان ورزیده‌تر می‌شوند و فرد از نظر مغزی، روحی و روانی در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین