کد خبر: ۷۳۲۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

دعوای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دادگاه جهانی

جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه از دادگاه جهانی خواست دستور دهد ارمنستان نقشه مکان‌های مین گذاری کرده در خاکش را تحویل دهد؛ همزمان قضات این دادگاه یک پرونده تلافی جویانه مطرح شده از سوی طرف ارمنستانی که باکو را متهم به نقض یک معاهده ضد تبعیض کرده، بررسی می‌کنند.
دعوای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دادگاه جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

در همین مقطع در سال گذشته میلادی، سربازان جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی تبار را از بخش‌هایی از مناطقی که از دهه ۱۹۹۰ تا کنون در حوزه قره باغ در کنترل داشتند قبل از آنکه روسیه میانجی یک آتش بس بین دو طرف شود خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ النور محمدوف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به قضات دادگاه گفت که تدابیر اضطراری درخواستی کشورش از این دادگاه ضروری هستند چرا که خودداری ارمنستان از تحویل دادن این نقشه‌ها "تهدیدی حاد"‌ را موجب می‌شود.

محمدوف خاطرنشان کرد، کمپین کارگذاری مین "به وضوح ادامه عمیات چند دهه‌ای پاکسازی قومی ارمنستان و تلاشی برای پاک نگه داشتن این اراضی از آذربایجانی‌ها است."

این در حالی است که ارمنستان قرار است اواخر امروز طی یک جلسه دادرسی به ادعای جمهوری آذربایجان درباره مین‌ها واکنش نشان دهد.

چند روز پیش ارمنستان نیز یک سری تدابیر اضطراری را علیه جمهوری آذربایجان نزد دادگاه جهانی مطرح کرد. وکلای دولت ارمنستان به قضات این دادگاه گفتند که جمهوری آذربایجان نفرت قومی را علیه ارمنی‌ها ترویج کرده است.

جمهوری آذربایجان ادعای ارمنستان را علیه خود رد و عنوان کرده که قضیه برعکس بوده و این ارمنستان است که پاکسازی قومی کرده است.

درخواست‌های باکو و ایروان از دادگاه جهانی در قبال این تدابیر اضطراری در راستای پرونده‌های تلافی جویانه دو طرف در این دادگاه که ماه گذشته میلادی ثبت شدند مطرح می‌شوند. در این پرونده‌ها دو کشور یکدیگر را متهم به نقض کنوانسیون بین‌المللی نابودی تمام اشکال تبعیض نژادی که هر دو امضا کننده‌اش هستند، کرده‌اند.

در جلسات دادرسی امروز و هفته قبل دادگاه ماهیت این پرونده‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرند؛ اما به جایش درخواست‌های طرف‌ها در قبال تدابیر اضطراری مطرح شده و دادگاه ادعاهای آنها را در این زمینه بررسی می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین