کد خبر: ۷۳۳۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

دیدار گروسی با سناتورهای آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با "باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتورهای عضو این کمیته در واشنگتن دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کرد.
دیدار گروسی با سناتورهای آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: از سناتور منندز و (جیم) ریش برای دعوت از من جهت سخنرانی در کمیته روابط خارجه سنای آمریکا تشکر می کنم.
گروسی افزود ما یک بحث تعاملی و عمیق در مورد مسائل عدم اشاعه داشتیم و من از اعضای کمیته برای حمایت قاطع آمریکا از آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکر کردم.

سناتور ایالت ایلینوی" دیک دوربین" نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت امروز با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کردم.

وی با تکرار ادعاهای دیگر مقامات واشنگتن همسو با رژیم صهیونیستی مدعی شد که با گروسی دیدار کرده تا در مورد "تهدید های اتمی" ایران و کره شمالی صحبت کند.

این سناتور آمریکایی افزود: گروسی کاملا بزرگی مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم را درک می کند و من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با وی برای حل این مشکلات دشوار هستم.

پیش از این، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تعهدات راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران رایزنی کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد.بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بر حمایت قاطع آمریکا از ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی جهانی عدم اشاعه هسته ای، از جمله در ایران، تاکید کرد.

در این بیانیه ادعا شده است: وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ضرورت پایبندی ایران به تعهدات راستی آزمایی هسته ای، توقف اقدامات تحریک آمیز هسته ای و بازگشت به دیپلماسی که می گوید به دنبال آن است، با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای در سراسر جهان و تسهیل استفاده امن از فناوری اتمی، از جمله کمک به رسیدگی به چالش تغییرات اقلیمی در جهان، نقش مهمی در اجرای وعده معاهده منع اشاعه هسته ای دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی کوتاه قبل از دیدار با بلینکن اظهار داشت آمریکا قاطعانه از کار آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کند.

بلینکن با بیان اینکه کار آژانس بین المللی انرژی اتمی حفظ صلح و ثبات در جهان، حیاتی است، افزود که این آژانس نقش حیاتی در نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران دارد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در سخنانی گفت: ما موضوعات گسترده ای برای گفت و گو داریم از جمله مساله ایران و کره شمالی.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود که ما همچنین در مورد حمایت آمریکا از استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی گفت و گو می کنیم.

پیش از گروسی، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن بود تا درباره آخرین وضعیت تحولات بین المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران با وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

در همین حال، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی دوشنبه شب به وقت تهران با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت، مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته آینده در بروکسل به این گفتگو ها ادامه خواهند داد و جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می کند و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

گوترش نیز ابراز امیدواری جهت موفقیت مذاکرات هسته ای اظهار داشت، سازمان ملل همواره از برجام حمایت کرده است و پس از خروج ترامپ، دنبال راهی برای بازگرداندن وضعیت به زمان قبل از خروج آمریکا از برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

این در حالیست که دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین