کد خبر: ۷۳۳۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

توافق معترضان حزب اسلام‌گرا با دولت پاکستان

هزاران نفر از طرفداران یک حزب اسلام‌گرای افراطی، که در راه اسلام آباد، پایتخت این کشور بودند، امروز (یکشنبه) پس از توافق دولت پاکستان برای لغو اتهامات علیه رهبر این حزب، حرکت به سمت پایتخت را برای سه روز به تعویق انداختند.
توافق معترضان حزب اسلام‌گرا با دولت پاکستان
آفتاب‌‌نیوز :

طرفداران حزب "تحریک لبیک پاکستان" روز شنبه از شهر لاهور خارج شده و برای دومین روز متوالی با پلیس پاکستان که از گاز اشک آور استفاده کرد، درگیر شدند. این گروه، مسیر خود را یک روز قبل و با هدف رسیدن به اسلام‌آباد برای واداشتن دولت به آزادی سعد حسین رضوی، رهبر این حزب، آغاز کردند. رضوی در سال گذشته میلادی و در میان تظاهرات علیه فرانسه برای چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام (ص)، بازداشت شد.

"محمد بشارت راجا"، وزیر حقوق استانی پاکستان، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که تحت این توافق، پنجاب اتهامات علیه رضوی را رفع و تمام کسانی که در تظاهرات مذکور بازداشت شده‌اند را تا روز سه شنبه آزاد می‌کند.

رضوی در اقدامی در جهت خاموش کردن آتش تظاهرات، به اتهام تحریک مردم به تجمع غیرقانونی بازداشت شده بود. تا این لحظه، زمان آزادی شخص رضوی، مشخص نیست.

بشارت همچنین گفت که این توافقنامه تصریح می‌کند که دولت فدرال پاکستان، به توافق قبلی با حزب تحریک لبیک پاکستان برای رسیدگی به روابط دیپلماتیک با فرانسه در مورد انتشار کاریکاتورها پایبند خواهد بود.

ساجد صیفی، سخنگوی این حزب با تایید سخنان بشارت، گفت که این هزاران طرفدار حزب، در شهر " موریدکی" توقف کرده و منتظر آزادی رهبران و اعضای دستگیر شده حزب خواهند ماند.

شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان به خبرنگاران گفت که درخواست این حزب مبنی بر اخراج سفیر فرانسه در پاکستان به خاطر کاریکاتورها، در روزهای آینده به کمیته‌ای در پارلمان منتقل می‌شود.

به گفته پلیس پاکستان، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین نیروهای امنیتی و اسلام‌گرایان در لاهور رخ داد که منجر به کشته شدن دست کم دو پلیس و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. صیفی همچنین مدعی شد که چهار هوادار این حزب بر اثر شلیک پلیس کشته و "تعداد زیادی" زخمی شدند. پلیس همچنین گفت که تظاهرکنندگان چندین خودروی پلیس را آتش زدند.

وزیر کشور اما گفت که دولت از آمار کشته‌شدگان طرفداران این حزب آگاهی ندارد.

حزب رضوی در انتخابات ۲۰۱۸ پاکستان با فعالیت در حوزه دفاع از قانون توهین به مقدسات کشور، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد؛ این قانون، خواستار مجازات مرگ برای کسانی می‌شود که به پیامبر اسلام توهین کنند. این حزب پیش از این نیز سابقه برگزاری اعتراضات خشونت‌آمیز برای تحت فشار قرار دادن دولت برای پذیرش خواسته‌های خود را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین