کد خبر: ۷۳۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

درآمد ارزی حیرت‌آور ترکیه از فروش خانه به خارجی‌ها

تخمین صورت گرفته توسط بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد تنها در سال گذشته اتباع خارجی ۵.۷ میلیارد دلار در بخش مسکن این کشور سرمایه گذاری کرده اند.
درآمد ارزی حیرت‌آور ترکیه از فروش خانه به خارجی‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که اتباع خارجی با سرعت بیشتری از گذشته در حال خرید خانه در ترکیه هستند تا شهروندی این کشور را به دست بیاورند، برخی از کارشناسان مسکن نسبت به تبعات قیمتی بخش مسکن در صورت ادامه این وضعیت هشدار داده اند. طبق قوانین ترکیه که از سال ۲۰۱۷ بروزرسانی شد اتباع خارجی با خرید خانه به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار به جای یک میلیون دلار قبلی می توانند شهروندی ترکیه را به دست بیاورند.

براساس گزارش دیلی صباح، در هفت ماهه نخست امسال اتباع خارجی ۳۴ هزار و ۴۷۹ واحد خانه در ترکیه خریده اند که این رقم نسبت به هفت ماه ابتدایی سال قبل ۴۳.۲ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰ کل رقم خانه های فروخته شده به خارجی ها ۴۰ هزار و ۸۱۲ واحد و در سال ۲۰۱۹ نیز این رقم ۴۵ هزار و ۴۸۳ واحد اعلام شده بود.

طبق اعلام دولت ترکیه بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۰۲ بیش از ۷۰۰۰ تبعه خارجی با خرید مسکن در این کشور موفق به دریافت شهروندی شده اند که بیشترین میزان فروش خانه نیز به اتباع ایرانی، عراقی، روسی و افغانستانی بوده است. تخمین صورت گرفته توسط بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد تنها در سال گذشته اتباع خارجی ۵.۷ میلیارد دلار در بخش مسکن این کشور سرمایه گذاری کرده اند.

تقاضای بالای خرید خانه در ترکیه به تورم شدید در این بخش دامن زده تا جایی که نرخ تورم مسکن ماه قبل ترکیه به ۲۰ درصد رسید.

در ماه های اخیر ارزش لیر ترکیه به شدت در برابر دلار و سایر ارزهای مهم جهانی نظیر یورو و پوند کاهش یافته و لیر روز به روز در حال کم ارزش تر شدن است. منابع ارزی ورودی به ترکیه از طریق اتباع خارجی برای خرید خانه نقش مهمی در کاستن از روند شتابان کاهش ارزش لیر دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین