کد خبر: ۷۳۳۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳

احتمال حذف قرعه‌کشی خودرو

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته جلسه مفصلی با حضور وزیر صمت داشت که ایشان یک فرصت شش ماهه از مجلس خواست تا به اوضاع نابسامان خودرو رسیدگی ویژه‌ای داشته باشد و قرعه‌کشی خودرو را حذف کند.
احتمال حذف قرعه‌کشی خودرو
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی عسگری در خصوص طرح شفافیت آراء نمایندگان گفت: این طرح جزء اولین طرح‌هایی بود که در مجلس مطرح و در همان روزهای شروع به کار مجلس به آن پرداخته شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تعهدی که اغلب نماینده‌ها درخصوص تصویب طرح شفافیت دارند، گفت: مردم حق دارند بدانند وکیلی که انتخاب می‌کنند عملکردش چیست و بتوانند عملکرد او را ارزیابی کنند.

عسگری به جمع‌آوری امضاء درخصوص طرح شفافیت آراء در روزهای شروع به کار مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: این طرح در روزهای نخست مجلس تنظیم، امضاء آن جمع‌آوری و به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد.

وی در ادامه گفت: در بهمن ماه سال گذشته طرح شفافیت آرا در صحن علنی مطرح شد که متاسفانه کلیات آن رای نیاورد. با وجود اینکه اکثریت نمایندگان با این طرح موافق هستند اما اصلاح آیین‌نامه داخلی (نظام‌نامه مجلس) نیاز به دو سوم رای حاضران دارد. باتوجه به آیین‌نامه مذکور 67 درصد حاضران مجلس باید به طرح رای مثبت بدهند که در آن جلسه 65 درصد رای مثبت دادند که برای تصویب این طرح سه رای کم آمد.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد به پیگیری‎ها صورت گرفته برخی از نمایندگان برای بررسی مجدد طرح شفافیت اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌ها و اصرار تعداد قابل توجهی از نمایندگان به ویژه نمایندگان جوان که مصرانه خواستار اجرایی شدن این طرح هستند، مجدداً طرح شفافیت آراء به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد و اصلاحات و نکات تکمیلی در آن صورت گرفت.

عدم تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان؛ نکته منفی در عملکرد مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: عدم تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان نکته منفی در عملکرد مجلس محسوب خواهد شد، گرچه در صورت عدم همراهی یک سوم نمایندگان نیز این طرح تصویب نمی‌شود، اما مردم عملا آن را به پای مجلس می‌نویسند. ما تلاش خودمان را نه به سهم شخصی بلکه برای مجاب کردن دوستان که نقد یا نکته‌ای دارند، در راستای تصویب این طرح انجام خواهیم داد.

عسگری در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص نکات مطرح شده از سوی مخالفان این طرح گفت: بخش عمده‌ای از مخالفت‌ها درخصوص انباشتی از مطالبات صنفی در کشور است که از مجلس یا حاکمیت درخواست می‌شود، مخالفان معتقدند شفافیت منجر به این می‌شود که مطالبات صنفی را به مسائل کلان و عمومی ترجیح دهیم.

وی در خصوص فشار صنفی که برخی نمایندگان هنگام مخالفت با طرح و یا لایحه‌ای که مرتبط با منافع یک قشر خاص است، متحمل می‌شوند، گفت: استدلال برخی نمایندگان مجلس در مخالفت با طرح شفافیت آراء این است که فشار اجتماعی بر روی طرح‌هایی که ذینفعان صنفی دارند بر نمایندگان تحمیل می‌شود، مانع از اعلام نظر آزادانه خواهد شد.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد به ارائه تبصره‌ای برای رفع مشکل مطرح شده از سوی این دسته از منتقدان طرح شفافیت اشاره کرد و گفت: دغدغه‌ی مطرح شده از سوی دوستان نماینده با درج تبصره‌ای درباره نحوه بررسی طرح‌های ناظر بر مسائل صنفی و منطقه‌ای قابل رفع می‌باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به نکته‌ی مطرح شده از سوی مجری در خصوص اینکه رئیس مجلس باید اسامی مخالفان این طرح را اعلام کند، گفت: درخواست ما این است که دوستان نماینده رای‌شان را به طرح شفافیت صادقانه اعلام کنند تا مردم نظر هر نماینده درباره این طرح مهم را بدانند. همانطور که ما در نوبت قبلی با انتشار فیلم از لحظه رأی‌گیری، نظرمان را شفاف اعلام کردیم.

سرنوشت طرح ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروی خارجی چه شد؟

عسگری در خصوص طرح ساماندهی واردات خودرو گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته جلسه مفصلی با حضور وزیر صمت داشت که ایشان یک فرصت شش ماهه از مجلس خواست تا به اوضاع نابسامان خودرو، رسیدگی ویژه‌ای داشته باشد و قرعه‌کشی خودرو را حذف کند که پس از آن به میزان تقاضا خودرو تولید شود و بحث واردات به صورت کنترل شده صورت پذیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن به ابهامی که از سوی شورای نگهبان و مغایرتی که از سوی شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت در خصوص این طرح بود اشاره کرد و گفت: ما همچنان بر روی تصویب طرح مذکور مصر هستیم. این طرح نه تنها درخصوص بحث واردات بلکه به بخش‌های حمایتی از تولیدات داخلی نیز تاکید دارد. در این طرح به بحث واردات به گونه‌ای پرداخته شده که حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به طور همزمان تأمین خواهد شد و حمایت از تولید، حقوق مصرف‌کننده را تحت الشعاع قرار ندهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین