کد خبر: ۷۳۳۸۴۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
بازتاب دیدار اخیر پوتین و بنت و پیامد‌های آن برای ایران در رسانه‌های عرب‌زبان

ماه عسل اسرائیل و روسیه؛ خیانت پوتین به ایران؟

ایران و روسیه بر سر حضور اسرائیل در سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند/ برای روسیه حمله اسرائیل به منافع ایران در سوریه تهدید نیست بلکه برگ برنده‌ای در دست روس‌ها برای فشار آوردن بر ایران است/ نگرانی اصلی روسیه در مورد سوریه افزایش نفوذ امریکا در آن کشور است/ مسکو و تل آویو از ماه عسل لذت می‌برند و ایران و متحدان‌اش بی سر و صدا با خیانت روس‌ها مواجه شده‌اند
ماه عسل اسرائیل و روسیه؛ خیانت پوتین به ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

سایت "الحل نت" که اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اوضاع سوریه و عراق را پوشش می‌دهد با اشاره به دیدار اخیر "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر بنت به سوچی می‌نویسد: "پوتین از همکاری اسرائیل و روسیه در مسئله سوریه به ویژه در زمینه "مبارزه با تروریسم" سخن گفت. در این میان، مشخص نیست که پوتین از مفهوم "تروریسم" به چه منظوری استفاده کرده و روشن نساخت که در این زمینه در چه حوزه‌هایی با اسرائیل همکاری می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ به نظر می‌رسد پوتین می‌تواند در صورت بروز مشکل میان ایران و روسیه در آینده از مفهوم تروریسم با اشاره و استناد به فعالیت شبه نظامیان در سوریه استفاده کند و این اصطلاح را در جریان رویارویی نظامی اسرائیل و ایران در سوریه به کار خواهد برد. پوتین می‌تواند در آینده بگوید زمانی که با بنت در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می‌کرد منظورش شبه نظامیان وفادار به ایران در جنوب سوریه بوده‌اند. تحولات سیاسی در آینده این موضوع را روشن خواهند ساخت. البته به نظر نمی‌رسد تغییری اساسی در رابطه ایران و روسیه در سوریه ایجاد شود چرا که مسئله اقدام جدی روسیه برای پایان دادن به حضور و نفوذ ایران در سوریه تنها می‌تواند با یک معامله بزرگ میان امریکا و روسیه امکان‌پذیر شود. با این وجود، نزدیک شدن اخیر اسرائیل به روسیه سبب خواهد شد اسرائیل اطلاعات بیشتری در مورد حضور ایران در سوریه با همکاری روسیه کسب کند؛ به ویژه آن که اسرائیل بار‌ها تاکید کرده هر زمانی که احساس کند لازم است به نیرو‌های ایرانی و یا نزدیک به ایران در سوریه حمله نظامی کند، این کار را انجام خواهد داد".

سایت "اورینت نیوز" در تحلیلی درباره سفر اخیر بنت به روسیه و دیدار او با پوتین از این موضوع تحت عنوان "ماه عسل" در روابط اسرائیل و روسیه و "خیانتی" از سوی پوتین به ایران و متحدان آن کشور یاد کرده و می‌نویسد: "اگرچه محتوای مذاکرات میان پوتین و بنت فاش نشد اما از اظهارات دو طرف بر می‌آید که مسئله ایران و حضور آن کشور در سوریه در صدر اولویت‌های بحث بوده است. اسرائیل امیدوار است روسیه از طریق روابط قوی خود با ایران و توانایی‌ای که برای تحت تاثیر قرار دادن "بشار اسد"، رئیس‌جمهوری سوریه دارد بتواند ایران را از مرز اسرائیل با سوریه و مناطق اشغالی جولان دور کرده و تهران را از ادامه روند غنی سازی اورانیوم بازدارد.

ناظران باور دارند این موضوع بازتاب‌دهنده کاهش اعتماد اسرائیل به استراتژی امریکا در قبال ایران و پرونده هسته‌ای آن کشور است. برخی از کارشناسان معتقدند تل آویو به روسیه نیز اطمینان ندارد و گمان نمی‌کند کند آن کشور بتواند کاری در راستای منافع اسرائیل در مورد پرونده هسته‌ای ایران انجام دهد و تنها خواستار موافقت روسیه با تشدید حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه علیه منافع ایران است.

در این میان، به نظر می‌رسد هدف قرار دادن مواضعی متعلق به ارتش دولتی سوریه علاوه بر مواضع ایران در خاک سوریه به طور همزمان خشم مقام‌های سوری و ایرانی را برانگیخته چرا که روسیه در قبال این حملات اسرائیل کاری برای دفاع از حریم هوایی سوریه انجام نداده است.

این سایت در ادامه مدعی شده است: منابع آگاه می‌گویند میان رهبران نظامی و سیاسی سوریه نسبت به عدم عمل کردن روسیه به تعهدات‌اش در قبال حفاظت از حریم هوایی سوریه نوعی احساس سرخوردگی و کینه نسبت به مسکو ایجاد شده است. شاید بازتاب این سرخوردگی را بتوان در حمله انتقام‌جویانه اخیر به پایگاه التنف دید که احتمالا کار ایران و دولت سوریه و یا با همکاری هر دو طرف با یکدیگر بوده است.

روسیه اصلا محور مقاومت را در نظر نمی‌گیرد و برسمیت نمی‌شناسد. روسیه یک گروه شبه نظامی یا یک سازمان غیررسمی را برسمیت نمی‌شناسد و فقط براساس منافع خود در قبال این گروه‌ها موضع‌گیری می‌کند. در این میان، اعضای محور مقاومت شاهد خیانت مستمر روسیه به خود و در حال حاضر لذت بردن پوتین از ماه عسل در رابطه‌اش با اسرائیل هستند.

آیا اسد به اسرائیل نزدیک خواهد شد

سایت تحلیلی اردنی "عمون‌نیوز" نیز در مطلبی با عنوان "آیا اسد به اسرائیل نزدیک خواهد شد"؟ می‌نویسد: "پایان بخشیدن به بحران سوریه تنها با اجماع قدرت‌های بزرگ امکان‌پذیر است و آینده دولت منزوی شده اسد و بازگشت آن کشور به جهان عرب و جامعه بین‌المللی را مشخص خواهد کرد. راه‌حل پرونده سوریه به اجماع امریکا، روسیه و اسرائیل با یکدیگر بستگی دارد. روسیه مذاکرات مفیدی با نخست‌وزیر اسرائیل داشته و می‌خواهد حضورش در سوریه پس از جنگ پایدار باشد. گره اصلی حضور ایران در سوریه است. کلید واشنگتن از تل‌آویو عبور می‌کند و رهبری سوریه متوجه است که آخرین مرحله باید از طریق تفاهم با اسرائیل با تایید روسیه و حمایت واشنگتن صورت گیرد. حامیان سوریه و محور مقاومت باید به خاطر داشته باشند که سوریه هیچ ایده صلح با اسرائیل را رد نکرده و پیش‌تر مذاکراتی را در مادرید با میانجی‌گری انجام داده بود. همچنین، مذاکراتی بین سوریه و اسرائیل در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط ترکیه سازماندهی شد. اختلاف سوریه با اسرائیل بر سر ایده مذاکره نیست بلکه بر سر جزئیات توافق صلح است. حتی مذاکرات اخیر میان لبنان و اسرائیل در مورد تعیین مرز بین دو طرف نیز با رضایت سوریه و از طریق حزب‌الله در حال انجام است.

هرگونه توافقی بین لبنان و اسرائیل باید با رضایت سوریه صورت گیرد. مذاکرات سوریه و اسرائیل و نزدیک شدن سوریه به اسرائیل امری بعید و دور از ذهن نیست؛ بلکه گامی قابل پیش‌بینی است. این اقدام مقدمه برسمیت شناختن دوباره حکومت اسد در سطح بین‌المللی است. برای تهران، اگر این تفاهم بین سوریه و اسرائیل باعث توقف حملات هوایی اسرائیل به منافع‌اش در خاک سوریه شود، نتیجه بدی نخواهد بود. بعید به نظر نمی‌رسد یک یا چند کشور عربی با کسب رضایت امریکا و روسیه در‌های مذاکره بین اسرائیل و سوریه را باز کنند".

پیامد‌های دیدار اخیر بنت و پوتین به خصوص برای ایران

سایت "عربی ۲۱" در مقاله‌ای تحلیلی درباره پیامد‌های دیدار اخیر بنت و پوتین به خصوص برای ایران می‌نویسد: "به مدت سه سال تصمیم‌گیرندگان روس تلاش کردند اسرائیل را متقاعد کنند تا حملات‌اش را در داخل سوریه متوقف کند، جز در موارد استثنایی که اسرائیل احساس می‌کند تهدیدی برایش وجود دارد. با این وجود، فشار چندین ساله روسیه شکست خورده است. مسکو به طور کامل قادر به جلوگیری از اقدامات اسرائیل در سوریه نیست. مسکو در ابتدا تلاش کرد تا اسرائیل را در مورد ضرورت تفکیک پایگاه‌های نظامی دولت سوریه و منافع و مقر‌های وابسته به ایران متقاعد کند، مسکو در این مرحله پذیرفت که حملات اسرائیل تنها علیه نیرو‌های وابسته به ایران انجام شوند. با این حملات روسیه توانست حضور ایران را از چندین منطقه مهم مانند فرودگاه بین المللی دمشق و برخی از مناطق در جنوب سوریه از جمله قنیطره و درعا حذف کند اما نتوانست اسرائیل را متقاعد به تفکیک قائل شدن میان منافع حکومت اسد و منافع ایران سازد.

در مورد ایران و روسیه به نظر می‌رسد توافقی میان دو طرف صورت گرفته است چرا که اولویت ایران مبارزه با حضور امریکایی‌ها در سوریه است. روس‌ها اسرائیل را تهدیدی برای حضور خود در سوریه و تهدیدی برای حکومت اسد محسوب نمی‌کنند. برعکس، حملات نظامی اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه برگ برنده‌ای در دست روس‌هاست که از آن برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند.

بزرگترین تهدید برای روس‌ها امریکایی‌ها هستند، زیرا آنان با نیرو‌های دموکراتیک سوریه (اکثرا متشکل از کردها) در قسمت‌هایی از سوریه که دارای نفت و گاز هستند همکاری می‌کنند و این مانع از نفع بردن حکومت اسد از درآمد‌های گازی و نفتی می‌شود. این در سطح اقتصادی است. در سطح استراتژیک، حضور امریکا در سوریه مانع از بازسازی سوریه در ابعاد نظامی، اقتصادی و استراتژیک توسط روس‌ها می‌شود. حمله چند روز پیش به پایگاه التنف نشان‌دهنده احساس خطر ایران و روسیه درباره حضور امریکا در سوریه بود. باور ایران این است که پایگاه التنف پشتیبانی فنی از حملات اسرائیل به عمل می‌آورد و حمله به آن، ارسال پیامی به امریکا و اسرائیل بود.

اگر حضور امریکا در سوریه و احساس خطر از آن، نقطه اشتراک روسیه و ایران در سوریه است، این موضوع در مورد اسرائیل صدق نمی‌کند. برای ایران، اسرائیل دشمنی دائمی است و برای روس‌ها بازیگری دائمی و ضروری. تفاوت در این دو رویکرد سبب شده تا ایران تلاش کند سوریه را به مکانی برای تهدید اسرائیل تبدیل کند در حالی که روسیه در تلاش است سوریه را به مکانی امن برای اسرائیل تبدیل کند.

گردآوری و ترجمه: نوژن اعتضادالسلطنه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
2
79
چیز جدیدی نیست ،روسها همیشه دشمنی با ما کرده اند.
پاسخ ها
آق تقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
بعله اگه چشمارو باز کنید روسها کی به ایران وفادار بودن؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
و تنها این روسیه نیست که با ما بازی کرده، چین حتی اجازه نمیده کشتی‌های ایرانی به بنادرش وارد بشن. کشتیهاش هم بخاطر پیروی از تحریمها به بنادر ایران نمیان
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
1
63
روسیه به حق منافع مردم وکشور خودشو در نظر دارد .پس مثل شما باید کشور ومردمشو فدای دیگران کند ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
5
32
پوتین جون
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
2
51
چینی ها بسیار بدتر از روسها و روسها بسیار بدتر از چینی ها هستند اقایان مسولین بیدار شوید الان هم دیره باور کنید اینها بفکر ایران و ایرانی و اسلام و دین و خدا پیغمبر نیستند
پاسخ ها
ناشناس ۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
مگه کسی گفته که روسیه و چین به نفع ما کار میکنند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
55
9
حرف های صد من یه غاز آفتاب از ۸ سال پیش می گه روس ها پشت ما رو تو سوریه خالی می کنند تا گندشونو در غرب زدگی و برجام بپوشونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
حقیقت تلخه اما برای بعضیا سوزنده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
3
10
توی عکس این خبر در صفحه نخست بنظر میاد برادر پوتین اومده پیش ایشون خیلی شبیه هستند ، مطمئنید عکس مربوط به این خبر هستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
53
5
چقدر کثیفی آفتاب
مجيد گودرزي- فعال سياسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
33
4
ايران و روسيه در سوريه بزرگترين قدرت سخت و نرم جهان را تشكيل دادند
با خروج ايران به مانند افغانستان در زمان حمله ي شوروي گير افتادن روسها حتمي است و باعث اتحاد كامل گروههاي مبارز مسلمان عليه روسيه ميشود.
روسيه بايد قدر همراهي با ايران را بداند وگرنه از شوروي قوي تر نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
45
کسی که خواب است را میشود بیدار کرد، اما آنکه خود را بخواب زده هرگز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
17
یا مطالب این مقاله دروغه یا مسولین ما .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
34
قابل توجه دوستان دلواپس .روسیه همون کشوره که برا تمام قطعنامه های شورای امنیت اولین کشور رای مثبت داد.....اونوقت حضرات...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
1
32
مگر پوتین یا چین با ما عقد اخوت بسته اند که منافع خودشان را فدای منافع ما کنند. این وظیفه حاکمان هر جامعه ای است که منافع مردم خود را حفظ کنند نه اینکه از دیگرانی که اگرهم با ما دوستی میکنند بر اساس کسب منفعت برای مردم خودشان.است توقع داشته باشیم به خاطر ما از مصالح خود چشم پوشی کنند .آنها عقلانیت به خرج می دهند ما نباید از آنها به عنوان خائن یاد کنیم .ما هم باید عاقل باشیم و منافع و مصالح خودمان را خرج دیگران نکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
19
نوش جان این آقایان باز هم هیچ عکس العملی نشان نمی دهند حتی اگر ... پس کجا رفتند رستمها و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
26
مگر قراره همه مطیع ایران باشند از بس مسئولین ایران از کلمه باید برای سایر کشورها استفاده کردند همه کشورها علیرغم میل باطنی و صرفا بخاطر دهن کجی به ایران با اسراییل روابط برقرار کردند همین عراق هم در چند سال اینده با اسراییل روابط برقرار خواهد کرد . ضمنا هر کشوری بر اساس منافع خود تصمیم میگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
30
مشکل در روسیه یا امریکا نیست . مشکل اصلی بر می گرده به تعریف اهداف استراتژیک ما که هیچ کشوری با اون موافق نیست . تمام همکاری دیگران با ما نیز مقطعی و تاکتیکی است. فقط روسها بر خلاف امریکایی ها به جای اینکه علنا مخالفتشون رو با اهداف استراتژیک ما اعلام کنند ، عملا این کار رو انجام می دهند.
رژیم اسرایل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
19
تا چند روز قبل می گفتید که اسراییل نباید با آذربایجان رابطه داشته باشد الان مه دوست خودتان (روسیه) رفت آغوش رژیم اسراییل!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
19
0
من نمیدونم چرا بعضی ها اینقدر کودکانه فکر میکنن. تا روسیه موضعی میگیره یا چیزی میگه سریع میگن دیدید گفتیم روسها نامردند، بی وفا هستن و...
عزیزم ما دنبال منافع خودمون هستیم روسیه هم همینطور، هر جا مشترک بود کار میکنیم هر جا نه کار نمیکنیم. نه استعماری هست نه اقتصادمون وابسته به روسیه هست، جنس روسی تو بازار میبینین؟
از لحاظ نظامی هم مستقل هستیم. خلاصه نگران نباشید تو هر جایی ضعف داشته باشیم در زمینه ارتباط با کشورها خوشبختانه خیلی با درایت و منطق عمل کردیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
10
5
خیانت به ایران؟
یعنی چی آخه؟
مگه قراره پوتین کلا مثل ما فکر کنه.
بابا باید استفاده خودمونو از کشورها ببیریم، چکار داری چه غلطی میکنه در جای دیگه. من نمیدونم چرا اینقدر بچگانه فکر میکنن بعضیا.
قطعا اهداف ما با روسیه متفاوته. سوخو و اس ۴۰۰ ازش بخر چکار به این حرفا داری تو
پاسخ ها
farhad m
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
مگه داده!؟،مگه میده!؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
1
13
روسیه طبق توافق انجام شده با اسرائیل و بستن اون با بشار دستور خروج 400 نفر مستشار ایرانی داخل سوریه رو صادر کرده و این کار با انحللال سپاه در سوریه در ماه پیش کلید خورده . در ضمن بردن نیروهای حشد شعبی در عراق تحت امر ارتش و نیروهای دفاع محلی در سوریه زیر نظر ارتش و خلع سلاح کردن اونها گام بعدیه
ebi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
1
19
باز هم مثل همیشه ایران بازنده فعالیتها در منطقه شد ... نه تنها روسها بلکه کل دنیا نوکر کت بسته اسراییل هستند و هر جا ایران برای اسراییل مشکل ساز بشه براحتی ایران را دور می زنند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
25
تاریخ گواهی می دهد هیچگاه روسیه به عنوان همسایه شمالی ایران دوست ایران نبوده و نیست و جهت ارائه دلیلی بر اثبات این مدعا می توان به حمله روسها در حدود ۲۰۰ سال قبل به ایران و مجبور ساختن پادشاه وقت قاجار به پذیرش عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای و جدا سازی ۲۷ ایالت قفقازی از خاک ایران و الحاق آن به خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین نقض چندین باره حریم هوایی ایران توسط جنگنده های شوروی سابق در دوران زمامداری محمدرضا شاه پهلوی اشاره کرد که بواسطه خرید جنگنده های پیشرفته تامکت اف ۱۴ از آمریکا و مقابله با جنگنده های شوروی و پشتیبانی نظامی ایالات متحده از ایران این خطر از مرزهای هوایی ایران بطور کلی دور شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
17
وجدانا و انصافا تحقیق کنید ضرری که ایران در طی ده ها سال از جانب روسیه و بلوک شرق خورد هیچگاه از جانب آمریکا و حتی اسرائیل نخورده ولی نوکران پوتین علیرغم تمامی خساراتی که از جانب شوروی و روسیه به خاک ایران وارد شد اخبار را وارونه می کنند و حتی بسیاری از واقعیات را تحریف و یا مسکوت می کنند تا از افکار مردم بدور بماند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین