کد خبر: ۷۳۴۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

هنگام استفاده از "لنز‌های زیبایی" مراقب این خطرات باشید

یک چشم پزشک نسبت به خطرات استفاده طولانی مدت و عدم رعایت نکات بهداشتی در خصوص لنزهای زیبایی هشدار داد.
هنگام استفاده از
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر جلیل امیدیان با اشاره به ترویج استفاده از لنزهای زیبایی، گفت: این لنزها در صورتی که نکات بهداشتی مربوط به آنها رعایت نشود، می توانند برای چشم بسیار آسیب رسان باشند.

وی افزود: در وهله اول توصیه بر این است که این نوع لنزها حتما توسط پزشک برای افراد تجویز شود، چرا که استفاده از آن برای هرکسی توصیه نمی شود.

امیدیان خاطرنشان کرد: افرادی که دچار خشکی چشم، اختلال عفونت در چشم و اختلال در پلک و مجاری اشک هستند نباید از این لنزها استفاده کنند.

وی افزود: لنزهای زیبایی نرم هستند، بطوری که به راحتی داخل چشم قرار می‌گیرند و تمام افراد به راحتی می توانند از آنها استفاده کنند، اما این نرم بودن لنزهای زیبایی به دلیل وجود آب است و به همین دلیل این نوع لنزها به شدت مستعد آلودگی هستند.

امیدیان گفت: لنزهای زیبایی هم می توانند از طریق چشم بیمار در صورت وجود عفونت و ... و هم از طریق محیطی که لنز در آن قرار داده شده دچار آلودگی شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به خطرات جبران ناپذیر آلودگی لنزهای زیبایی، گفت: چنانچه این نوع لنزها به هردلیل دچار آلودگی شوند می توانند صدمات جبرانی ناپذیری به سطح قرنیه چشم وارد کنند، از جمله اینکه با ایجاد عفونت در قرنیه می توانند موجب اختلال دائمی دید افراد شوند.

وی افزود: جهت پیشگیری از آلودگی لنز بسیار مهم است که لنزها قبل و بعد از قرار گرفتن در چشم، درون مایع ضدعفونی کننده مخصوص لنز قرار گیرند. این مایع ضدعفونی کننده می تواند برای چشم آسیب رسان باشد، بنابراین توصیه می شود افراد قبل از استفاده از لنز، حتما آن را با انواع سرم که در بازار موجود است شست و شو دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین قبل از قرار دادن لنز در چشم افراد باید دست ها را با آب و صابون تمیز شسته و سپس اقدام به برداشتن لنز و قرار دادن آن در چشم نمایند.

امیدیان با بیان اینکه لنزهای زیبایی عمر مفیدی دارند، گفت: بسیار مهم است که افراد به عمر مفید لنزها توجه داشته باشند و اگر لنزی یکبار مصرف است حتما یکبار استفاده شده و پس از آن دور انداخته شود.

این چشم پزشک استفاده طولانی مدت از لنزهای زیبایی را بسیار خطرناک دانست و افزود: این امر موجب اختلال در اکسیژن رسانی به سطح قرنیه می شود و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به قرنیه وارد کند.

وی افزود: استفاده از لنز به مدت دو تا سه ساعت بیشتر توصیه نمی شود، چرا که طولانی شدن آن ممکن است قرنیه را دچار کمبود اکسیژن کرده و عفونت های شدیدی در آن ایجاد کند.

امیدیان گفت: این موضوع مانند این است که کسی بخواهد 24 ساعت زیر پتو بماند و در این صورت قطعا در دو سه ساعت اول شاید مشکلی ایجاد نشود، اما به مرور احساس خفگی و کمبود اکسیژن به او دست می دهد و قرنیه هم به همین شکل است و نیاز به اکسیژن دارد و قرار دادن لنز طولانی مدت روی آن آسیب رسان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین