کد خبر: ۷۳۴۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

اعتقاد راسخ آلمان به اعمال تهدید هسته‌ای علیه روسیه

دولت آلمان با رد کردن انتقادات وارده به بیانیه‌های وزیر دفاع این کشور مبنی بر استفاده از ابزارهای بازدارندگی هسته‌ای در برابر روسیه، مجددا بر "لزوم حفظ بازدارندگی هسته‌ای در چارچوب ناتو" تاکید کرد.
اعتقاد راسخ آلمان به اعمال تهدید هسته‌ای علیه روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

 استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت تا زمانی که برخی کشورها تسلیحات هسته‌ای را ابزاری برای درگیری نظامی بدانند "نیاز به حفظ بازدارندگی هسته‌ای در چارچوب ناتو وجود دارد. این در توافقنامه این ائتلاف نیز ذکر شده است."

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این واکنش‌ها پس از صورت می‌گیرد که پنج‌شنبه گذشته، آنه‌گرت کرامپ-‌کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان درباره احتمال استفاده از تسلیحات اتمی علیه روسیه صحبت کرد.

او به شبکه دویچلندفونک گفت: ما باید به روسیه کاملاً واضح بگوییم که در نهایت آماده‌ایم از چنین ابزارهایی استفاده کنیم تا اثر بازدارندگی داشته باشد و فکر حمله به شرکای ناتو به ذهن هیچ کس خطور نکند.

وزیر دفاع آلمان همچنین گفت: این ایده اصلی اتحاد ناتو است و در برابر رفتار فعلی روسیه اتخاذ خواهد شد؛ به خصوص که ما نه تنها شاهد نقض حریم هوایی بر فراز کشورهای بالتیک، بلکه افزایش حملات در اطراف دریای سیاه هستیم.

اظهارات وزیر دفاع اما، واکنش رولف موتزنیش، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان را در پی داشت که این اظهارات را " غیر مسئولانه" خوانده و او را به چرخاندن بیشتر "پیچ تشدید(اوضاع)" متهم کرد.

طبق گزارش رسانه‌های آلمانی، حدود 20 بمب هسته‌ای آمریکا، مطابق با دکترین بازدارندگی هسته‌ای ناتو، در پایگاه هوایی بوشل واقع در جنوب غربی آلمان ذخیره شده است.

این اظهارات همچنین واکنش‌هایی از سمت روسیه را نیز در پی داشت.
به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد وابسته نظامی آلمان در مسکو به این وزارت احضار و در آنجا به او گفته شد که این اظهارات باعث ایجاد تشدید تنش‌ها در اروپا می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای، با بیان اینکه این اظهارات وزیر دفاع آلمان، پیش از نشست ناتو، نسان‌دهنده عدم تمایل به گفتگوی جدی در مورد کاهش تنش با مسکو بود، گفت: ما امیدواریم که آلمان رهبران عاقلی داشته باشد که بتوانند وزیر خود را از تمایل نابخردانه برای آزمایش توان نیروهای مسلح ما دور نگه دارند.

زاخارووا افزود، نشست وزیران شورای ناتو در روزهای 21 و 22 اکتبر بار دیگر نشان داد این ائتلاف در مسیر مهار روسیه حرکت می‌کند.

زاخارووا: گفت‌وگو با کسانی که فقط آماده "مقابله" هستند، غیر ممکن است.او گفت: نشست اخیر وزیران شورای ناتو بار دیگر تأیید کرد که غول ناتو پس از 70 سال هنوز فقط "بازدارندگی" روسیه را در سر دارد. این اتحاد با شکست در دوران "عملیات‌های بزرگ" خود، بار دیگر، درست مانند دوران جنگ سرد، پتانسیل‌های خود را برای مقابله با "دشمن در شرق" تقویت می‌کند. وزرای دفاع ناتو با طرح اجرای استراتژیک بازدارندگی و دفاع در منطقه یورو آتلانتیک موافقت کردند و تصمیم گرفتند طرح‌های دفاعی ناتو را در "جناح شرقی" به روز کنند. آنها قصد دارند گشت‌زنی در حریم هوایی بر فراز دریای بالتیک و آب‌های دریای سیاه را گسترش داده و تحرک نیروهای مسلح را افزایش دهند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود روسیه بار دیگر به نقض "پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" متهم شده است و می‌گویند همین موضوع اتحاد ناتو را بر آن داشته تا به تقویت سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی ادامه داده و دست به اعزام جنگنده‌های اف-35 بزند.

وی در ادامه گفت: در همین حال، ناتو دیگر اشاره‌ای به این نمی‌کند که چگونه به ما اطمینان می‌دادند که سیستم دفاع موشکی صرفاً برای دفع تهدیدات ایران مستقر شده است.

این دیپلمات همچنین خاطرنشان کرد که دایره واژگان ناتو اکنون شامل کلمه "دشمنان" می‌شود، که اثبات دیگری بر بازگشت اتحاد به دوران جنگ سرد است. وی تاکید کرد که روسیه ناتو را تهدید نمی‌کند، اما اقدامات و اظهارات این ائتلاف، بیش از پیش مسکو را متقاعد می‌کند که تصمیمات اخیرش در قبال ناتو درست است.

وی در انتها گفت: گفت‌وگو با کسانی که فقط آماده "مقابله" هستند، غیر ممکن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین