کد خبر: ۷۳۴۰۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

تصاویر| خنیاگر موسیقی مازندران

استاد محمدرضا اسحاقی گرجی، زاده ۱۴ آبان ۱۳۲۶ در روستای گرجی محله شهرستان بهشهر، موسیقی‌دان و نوازندهٔ دوتار گرجی ایرانی است.
تصاویر| خنیاگر موسیقی مازندران
آفتاب‌‌نیوز :

وی در سن ۱۱ سالگی موسیقی را با ساز تنبک نزد استاد «حسن علی‌پور» آغاز کرد و پس از چندی به آموختن للوا پرداخت تا اینکه با ساز دوتار آشنا شد. این هنر در حال فراموش شدن بود که با همت و تلاش استاد اسحاقی دوباره احیا شد.

استاد اسحاقی در آموختن و فراگیری موسیقی نواحی مختلف استان مازندران تلاش بسیاری کرده است و در حال حاضر نیز یکی از راویان مقام‌های سازی و آوازی مناطق شرقی مازندران است.

وی علاوه بر مهارت نواختن دوتار و کمانچه و ساخت آنها و همچنین تسلط بر مقام‌های موسیقی، احیاکننده بخش خنیاگری موسیقی مازندران نیز به شمار می‌آید؛ به طوری که اسحاقی را می‌توان آخرین روایتگر و میراث‌دار موسیقی خنیاگری مازندران دانست.

سازمان میراث فرهنگی نام استاد محمدرضا اسحاقی گرجی را به عنوان گنجینهٔ زنده بشری در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

از سالیان گذشته به همت استاد اسحاقی گرجی، بنایی زیبا همراه با حمام قدیمی در حیاط منزلش احداث گردیده که با اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان موزه موسیقی، برای دوستداران فرهنگ و موسیقی مازندران میراثی ارزشمند به حساب می‌آید اما متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، ساخت این بنای زیبا که با سنت و محیط منطقه بسیار سازگار است به پایان نرسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
0
زنده باشی استاد ساز و نواز.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین