کد خبر: ۷۳۴۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

۱۷۰۰ جایگاه عرضه سوخت فعال شدند/ رفع کامل مشکل تا ۲۴ ساعت آینده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تاکنون بالغ بر ۱۷۰۰ باب جایگاه عرضه سوخت در کل کشور فعال شدند و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۴ ساعت آینده مشکل به طور کامل برطرف شود.
۱۷۰۰ جایگاه عرضه سوخت فعال شدند/ رفع کامل مشکل تا ۲۴ ساعت آینده
آفتاب‌‌نیوز :

کرامت ویس کرمی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این که حدود ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه اختلالی در سیستم سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران رخ داد و متاسفانه سیستم سامانه هوشمند سوخت تمام جایگاه‌های عرضه سوخت که بالغ بر ۴۰۰۰ باب جایگاه هستند، در کل کشور متوقف شد و دیگر از طریق سامانه هوشمند نمی‌توانستیم بنزین و نفت گاز را به خودروها ارائه کنیم.

او افزود: بلافاصله جلسه مدیریت بحران را در شرکت پالایش و پخش برگزار کردیم. تیم‌های فنی و عملیاتی در ۳۷ منطقه کشور حضور پیدا کردند و با تدوین دستورالعملی قرار شد دو کار انجام بگیرد. سیستم سامانه هوشمند سوخت را از مدار خارج و در واقع سوخت را با نرخ دوم و بدون استفاده از سامانه هوشمند سوخت ارائه کردیم. این دستورالعمل به مناطق عملیاتی ابلاغ شد و جایگاه‌ها در سرویس قرار گرفتند تا ما بتوانیم عرضه بنزین و گازوئیل را بدون سیستم سامانه هوشمند سوخت با نرخ دوم ارائه دهیم.

وی با بیان این که از ساعت ۱۱:۳۰ که این کار آغاز شد تاکنون بالغ بر ۱۷۰۰ باب جایگاه در کل کشور با این روش در چرخه سوخت‌رسانی قرار گرفته‌اند، گفت: این کار را با جدیت ادامه می‌دهیم تا تعداد این جایگاه‌ها افزایش یابد. به موازات این کار نیز به دنبال این بودیم که نقص سامانه را برطرف کنیم. تیم‌های فنی و پیمانکارهای مربوطه بحث‌های فنی را انجام دادند و در نهایت در جایگاه ۱۱۵ تهران واقع در میدان فردوسی متوجه شدیم که می‌توانیم سامانه هوشمند را وارد مدار کنیم. دستورالعمل‌های این کار تهیه شد. البته اقدامات امنیتی که باید انجام می‌گرفت تا مجددد این اتفاق رخ ندهد، زمانبر بود اما در نهایت این کار نیز انجام شد و اکنون تعدادی از جایگاه‌ها با روش سامانه هوشمند سوخت نیز وارد مدار شدند.

ویس کریمی با بیان این که امیدوار است با این دو روش در کمترین زمان ممکن جایگاه‌های سوخت مانند گذشته فعال شوند، اظهار کرد: در مرحله اول دنبال این هستیم که سیستم سامانه را بازگردانیم و دستگاه‌های ذی‌ربط در مورد حمله سایبری در حال انجام کارهایی هستند تا دلیل موضوع مشخص شود اما موضوعی که ما به دنبال آن بودیم رفع نقص سامانه بود و در خصوص حمله سایبری دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات را انجام می‌دهند و اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رفع کامل مشکل گفت: با برنامه‌ریزی‌ای که بین مجموعه و مالکان جایگاه‌های عرضه سوخت صورت گرفته است و همراهی بسیاری خوبی که در این بین وجود داشت و همچنین در کنار همراهی هموطنان اصلاح کار با هماهنگی کامل شروع شد و اکنون سرعت بازگشت فعالیت جایگاه‌ها از طریق دو روش افزایش یافته است و این تلاش نیز ادامه دارد.

او ابراز امیدواری کرد طی ۲۴ ساعت آینده تمام جایگاه‌های عرضه سوخت از طریق سامانه به چرخه سوخت‌رسانی بازگردند.

امکان سوخت‌گیری سهمیه‌ای هم فراهم شد

همچنین جلیل سالاری در گفت و گویی تلویزیونی، اظهار کرد: یک اتفاق نرم افزاری و مشکل در سیستم سامانه سوخت در حوالی ظهر امروز اتفاق افتاد و بلافاصله مدیریت بحران در مجموعه پالایش و پخش شکل گرفت؛ همکاران ما در حوزه های فنی و مهندسی و پیمانکار وارد موضوع شدند، روش های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت قرار شد که مجاری عرضه را از حالت عرضه خارج و سوخت گیری به صورت دستی انجام شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه نیروها باید درتمام جایگاه ها توزیع شوند انجام این کار یک مقدار زمانبر شد و در نهایت تا این لحظه نزدیک به ۵۰ درصد جایگاه ها فعال شدند و به موازات این مساله در یکی از جایگاه ها ارتباط بین وضعیت سامانه و نحوه سوخت گیری از طریق سامانه را بررسی کردیم در چند مرحله این تست انجام شد و در نتیجه اکنون در جایگاه ۱۱۵ میدان فردوسی امکان سوخت گیری با کارت سوخت فراهم شده است.

به گفته وی در حال حاضر این امکان در پنج جایگاه دیگر در سراسر کشور به وجود آمد و عملا روش سوخت گیری با کارت سوخت نیز در این جایگاه ها فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا انتهای امشب تمامی جایگاه های سوخت فعال می شوند؟ گفت: نمی توان گفت که صد درصد جایگاه های سوخت تا امشب فعال می شوند؛ چراکه نیروها باید در کل کشور حتی ایستگاه های بین راهی حضور پیدا کنند. درست است که کل فرایند در هر جایگاه پنج دقیقه بیشتر زمان نمی برد اما توزیع کارکنان در کل کشور کمی زمانبر است؛ با این حال از تمام ظرفیت پیمانکار استفاده شده است.

به گفته وی هدف این است که در کنار فعال شدن جایگاه ها فرایند سوخت گیری با کارت سوخت نیز نیز مهیا شود و احتمال می دهیم تا اواسط فردا شرایط عادی شود.

رفع مشکل تا ۳ ساعت آینده

همچنین رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد جایگاه های سوخت در کشور فعال شده اند و پیش بینی می شود که حداکثر تا سه ساعت آینده مشکل به طور کامل برطرف شود.

اسدالله قلی‌زاده با اشاره به تقاضا برای سوخت در پمپ بنزین ها اظهار کرد: میزان مراجعه به پمپ بنزین ها کاهش یافته و خبری از صف های طولانی نیست. جایگاه هایی که فعال شده اند نیز در حال سوخت رسانی هستند و مشکل جدی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیچگونه درگیری در جایگاه ها گزارش نشده است، گفت: تغییر سیستم به منظور انجام فرایند سوخت گیری در جایگاه ها در حال انجام است و مالکان خودرو می توانند با نرخ دوم فرایند سوخت گیری را انجام دهند.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت با بیان اینکه موجودی کافی در مخازن سوخت جایگاه ها وجود دارد و از بابت تامین سوخت نفت گاز و بنزین نگرانی وجود ندارد، گفت: کارشناسان در حال آماده سازی جایگاه ها هستند و سرعت انجام کار نیز بالا است و حداکثر تا سه ساعت آینده مشکل در جایگاه ها برطرف می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین