کد خبر: ۷۳۴۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
تبلیغات

میلگرد چه کاربردی در ساختمان‌سازی دارد؟

کابرد میلگرد در ساختمان سازی و ارتباط مستقیم قیمت میلگرد با بالا رفتن قیمت آپارتمان در چیست؟ قیمت روز آهن و میلگرد تاثیر به‌سزایی در قیمت خانه دارد.
میلگرد چه کاربردی در ساختمان‌سازی دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

میلگرد یکی از موارد موردنیاز و اصلی در صنعت ساخت و ساز است. اگر شما یک فعال ساختمانی باشید به صورت کامل با میلگرد، انواع آن و کاربرد‌های هر یک آشنایی دارید، اما اگر در حوزه ساخت و ساز هم فعالیت نکنید، حتما اسم میلگرد را بار‌ها شنیده‌اید. همانطور که می‌دانید از مقاطع فولادی در بسیاری از صنایع به خصوص ساختمان سازی استفاده می‌شود. میلگرد نیز یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود که کاربرد زیادی در ساختمان سازی دارد. یکی از دلایل استفاده از میلگرد افزایش مقاومت سازه است.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که در صورت وجود بتن چه نیازی به میلگرد است؟ بله درست است که بتن می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند، اما از مقاومت کششی کمی برخوردار است. برخی از سازه‌ها تحت کشش قرار می‌گیرند، به همین دلیل بهتر است تا در این موارد از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی سازه استفاده کنیم. نحوه استفاده از میلگرد و مقاطع فولادی در این سازه‌ها به این صورت است که میلگرد یا دیگر مقاطع فولادی را درون بتن قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

میلگرد چیست؟

میلگرد یک نوع میله از جنس فولاد استکه در انواع و سایز‌های مختلف تولید می‌شود. کاربرد اصلی میلگرد در ساختمان سازی کمک به بتن برای مقاوم‌سازی سازه است. درست است که بتن استحکام بالایی دارد و از زمان‌های خیلی قبل برای مقاومت سازه‌ها از آن استفاده می‌کردند، اما بتن یک نقطه ضعف دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم می‌توان گفت که گاهی نیرو‌های چرخشی و کششی به سازه وارد می‌شود که بتن از پس آن‌ها برنمیاد در اینجا میلگرد پا در میدان می‌گذارد و سازه را در برابر این نوع نیرو‌ها حفظ می‌کند.

از مواردی موثری که می‌توان به وجود میلگرد در سازه اشاره کرد، به هنگام زلزله است. در این مواقع بودن میلگرد است که بتن را از ترک خوردن و شکستن نجات می‌دهد.

انواع میلگرد و تاثیر قیمت میلگرد در قیمت روز آپارتمان

انواع میلگرد‌ها کدامند؟

میلگرد‌ها با توجه به نوع استفاده و کاربردی که از آن‌ها انتظار داریم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در این بخش از مقاله به معرفی انواع میلگرد به صورت کلی می‌پردازیم:

میلگرد ساده

شکل ظاهری میلگرد‌های ساده، صاف و گرد است. از این نوع میلگرد‌ها می‌توان برای تنش کششی تیر‌های دالی و بتنی سیمانی تقویت شده استفاده کرد. میلگرد‌های ساده در طول و عرض‌های زیاد ساخته می‌شوند و ممکن است به راحتی بریده نشود، اما به سادگی خم می‌شود. این نوع از میلگرد‌ها در سایز‌های بین ۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. برای پروژه‌های ساختمانی بزرگ یا ساخت سازه‌های مهمی مانند پل، استفاده از میلگر‌های صاف توصیه نمی‌شود چرا که اتصال محکمی بین میلگرد صاف و بتن ایجاد نخواهد شد.

میلگرد آجدار

میلگرد‌های آجدار، میلگرد‌هایی هستند که روی آن‌ها شاخک‌ها و فرورفتگی‌ها وجود دارد. این میلگرد لرزش در بتن را زیاد می‌کند و باعث می‌شود تا هر دو مواد با قدرت بیشتری به یکدیگر متصل شوند. میلگرد‌های آجدار نیز در سایز‌های مختلفی بین سایز‌های ۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. میلگرد‌های آجدار خود در انواع دیگری قابل تولید است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• آجدار ترمومکانیکی TMT: این نوع از میلگرد‌ها در دمای بسیار بالایی تولید می‌شوند به همیت دلیل از مقاومت بالایی برخوردار هستند به صورتی که در مقاله زنگ زدگی و عوامال طبیعی دیگری همچون زلزله از سازه محافظت می‌کنند. می‌توان نتیجه گرفت که بتن‌هایی که در آن‌ها از این نوع میلگرد استفاده می‌شود نیز مقاومت بالایی دارند.

• آجدار مقاومت بالا HSD: سطح این نوع از میلگرد‌ها پیچیده و یه شکل مارپیچ است. این نوع میلگرد‌ها از ویژگی خمشی بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل می‌تواند تا حد بالایی استحکام سازه را ضمانت کند. از ویژگی‌های دیگر این نوع از میلگرد‌ها می‌توان به خاصیت جوش‌پذیری آن‌ها اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که از این نوع میلگرد می‌توان در انواع بتن استفاده کرد.

میلگرد‌ها از نظر مقاومت به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

میلگرد‌ها را همچنین می‌توان از نظر مقاومت به چند دسته تقسیم کرد. این دسته‌ها شامل: اروپایی، فولاد کربن، اپوکسی، گالوانیزه، فایبرگلاس لیمر و ضد زنگ می‌باشد که در ادامه به صورت خلاصه به هر کدام اشاره خواهیم کرد:

• میلگرد اروپایی: مواد اولیه‌ای که برای این نوع میلگرد استفاده می‌شود، منگنز است. این نوع میلگرد به سادگی خم می‌شود بنابراین استفاده از آن در مناطق زلزله خیز توصیه نمی‌شود.

• میلگرد فولاد کربن: این نوع میلگرد به دلیل اینکه از کربن ساخته می‌شود، دارای رنگ سیاه است که با نام نوار سیاه نیز شناخته می‌شود. این نوع میلگرد برای شهر‌های شمالی که رطوبت زیادی دارند مناسب نیست چرا که دچار زنگ زدگی می‌شود و نمی‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

• میلگرد اپوکسی: اگر میلگرد فولاد کربن توسط پوشش اپوکسی پوشانده شود، به آن میلگرد اپوکسی می‌گویند. این نوع میلگرد نازک است و در برابر زنگ زدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

• میلگرد گالوانیزه: این نوع میلگرد با پوشش گالوانیزه تولید می‌شود، به همین دلیل از ارزش بالایی برخوردار است. در واقع این نوع پوشش باعث مقاومت بالا در میلگرد می‌شود. ضمن اینکه این نوع میلگرد مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدن برخوردار است.

• میلگرد فایبرگلاس لیمر: میلگرد‌های فایبرگلاس لیمر مشابه فیبر کربن است به همین دلیل به هنگام مصرف نباید آن را خم کرد. این نوع میلگرد دارای چند ویژگی است که شامل: مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، وزن کم و استحکام بالا می‌باشد و با وجود داشتن این مزایا طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشد.

• میلگرد ضد زنگ: یکی از بهترین و ارزشمندترین نوع میلگرد در جهان، میلگرد ضدزنگ است. این نوع از میلگرد نه تنها ضد زنگ زدگی است بلکه از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. به عنوان مثال این میلگرد از مقاومتی به میزان ۱۵۰۰ برابر نسبت به میلگرد سیاه برخوردار است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز میلگرد و نحوه استفاده از میلگرد در ساخت و ساز

قیمت میلگرد تحت تاثیر چه عواملی است؟

اطلاع از قیمت میلگرد برای فعالات حوزه ساختمانی و مهندسان ساختمان بسیار مهم است. آن‌ها باید به صورت دقیق از قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی مطلع باشند تا بتوانند با برآورده هزینه‌ها و پیش بینی قیمت‌ها در آینده، بهترین زمان برای خرید را انتخاب کنند. قیمت میلگرد نیز مانند دیگر موارد به عوامل متعددی مثل قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، تغییرات فصلی و ... بستگی دارد. با بررسی صحیح و دقیق این عوامل می‌توان پیش بینی درستی از قیمت‌های آینده کرد، اما در این بین سایت‌هایی مثل آهن آنلاین هستند که برای پیش بینی قیمت‌های آینده در این صنعت به ما کمک می‌کنند.
میلگرد به چه شکل‌هایی در ساخت و ساز استفاده می‌شود؟

میلگرد‌ها را با توجه به کاربرد و جایی که استفاده می‌شوند می‌توان به شکل‌های مختلفی به کار برد. تمام این جزئیات در نقشه طراحان ساختمان وجود دارد. در ادامه به این اشکال اشاره خواهیم کرد:

خاموت

از میلگرد‌های خاموت زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم جلوی بیرون زدگی میلگرد‌ها را بگیریم. این بیرون زدگی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که نیرو‌های بشی باعث خم شدن میلگرد و برآمدگی شده باشند.

خرک

از میلگرد خرک به هنگام قرار دادن دو شبکه متوالی و افقی در داخل بتن که از یکدیگر فاصله مشخصی دارند استفاده می‌شود. قابل توجه است که از این نوع میلگرد برای بستن آرماتور‌های فوقانی از آرماتور‌های پایه‌دار (خرک) استفاده می‌شود.

سنجاقی

این نوع میلگرد برای متصل کردن میلگرد و خاموت و همچنین تقویت کردن نیروی برشی خاموت‌ها به کار می‌رود.

میلگرد راستا

میلگرد راستا یکی دیگر از اشکال میلگرد است که از آن برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود.

رکابی

زمانی که دو ابتدا و انتهای خاموت باز باشند به آن رکابی می‌گویند. از رکابی برای در امتداد نگه داشتن میلگرد‌های طولی با عمودی به هنگام بتن ریزی‌های دیوار استفاده می‌شود.

میلگرد ادکا

میلگرد‌های ادکا برای مقاومت در برابر لنگر‌های منفی و مضر در قسمت تکیه گاه تیر یکسره و همچنین حفظ استحکام در برابر نیرو‌های برشی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد سه وظیفه را برعهده دارد. اول اینکه در قسمت زیرین خود باید در مقابل نیرو‌های کششی که از خمش ناشی می‌شود، مقاومت کند. دوم اینکه در قسمت بالایی نیز باید همین وظیفه را ایفا کند. در نهایت به عنوان وظیفه سوم باید در بخش مایل خود نیروی کششی ناشی از برش را تحمل کند.

نتیجه نهایی

همانطور که متوجه شدید میلگرد یکی از مقاطع فولادی پر مصرف در ساخت و ساز و حتی دیگر صنایع است. میلگرد‌ها با توجه به جایی که مصرف می‌شوند انواع و اشکال مختلفی دارند. ما در این مقاله به صورت کامل میلگرد را معرفی کردیم و انواع و اشکال مختلف آن را توضیح دادیم. حتی ذکر کردیم که چه موارد بر قیمت میلگرد تاثیرگذار است. آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ آیا نوع دیگری از میلگرد را می‌شناسید که در این مقاله آورده نشده باشد؟ جهت خرید و مشاوره در راستای خرید میلگرد آجدار دو ساده در برند‌های بناب، اهواز، ابهر و سایر برند‌ها در انواع مختلف با شرکت آهن آنلاین در ارتباط باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین