کد خبر: ۷۳۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹

کرونا به عروق مغزی مبتلایان حمله می‌کند

شواهد حاصل از مطالعه محققان نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند به عروق مغزی مبتلایان حمله کرده و به آن‌ها آسیب برساند.
کرونا به عروق مغزی مبتلایان حمله می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

محققانی از مؤسساتی در آلمان، فرانسه و اسپانیا شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد ویروس سارس-کوو-۲ به سلول‌های اندوتلیال مغز حمله می‌کند. این گروه در مقاله خود که در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شده است، مطالعه خود را بر روی مغز افرادی که بر اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند، شرح می‌دهند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، هم شواهد حکایتی و هم کار تیم‌هایی که روی تاثیر ویروس سارس-کوو-۲ بر بدن انسان مطالعه می‌کنند، شواهدی از مشکلات عصبی پس از عفونت نشان می‌دهد. بیماران از دست دادن چشایی و یا بویایی را گزارش کرده‌اند و برخی از آن‌ها چیزی را تجربه کرده‌اند که به عنوان مه مغزی توصیف می‌کنند. تعداد کمی حتی دچار سکته مغزی یا تشنج شده‌اند و بسیاری از آن‌ها گیجی را تجربه کرده‌اند. با این حال تاکنون هیچ شواهد فیزیکی مبنی بر حمله ویروس به سلول‌های مغز وجود نداشته است، با این حال، محققان تصور می‌کنند که علائم نتیجه التهاب در مغز در پاسخ به عفونت است. در این تلاش جدید، محققان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس به سلول‌های اندوتلیال در پوشش‌های مویرگ‌هایی که سد خونی/مغزی را تشکیل می‌دهند، حمله می‌کند؛ اولین شواهد از تاثیر مستقیم ویروس سارس-کوو-۲ بر عروق مغز. نتیجه چنین حملاتی مرگ سلول‌ها و انسداد جریان خون در مغز بوده است.

این کار شامل مطالعه سلول‌های اندوتلیال عروق مغزی، سلول‌هایی که مویرگ‌ها را در سد خونی/مغزی پوشانده‌اند، از افرادی که بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده‌اند، بود. محققان شواهدی از سلول‌های مرده پیدا کردند که منجر به آنچه به عنوان «رگ‌های ارواح» توصیف می‌کنند، مویرگ‌هایی که هیچ خونی نمی‌تواند از طریق آن‌ها جریان داشته باشد، منجر به آسیب به مغز به دلیل اکسیژن و گرسنگی گلوکز می‌شود. به طور خاص، آن‌ها دریافتند که ویروس می‌تواند پروتئینی را در سلول‌های اندوتلیال تقسیم کند که منجر به مرگ سلول و تخریب رگ خونی می‌شود، فرآیندی به نام نکروپتوز.

در یک نکته خوش بینانه‌تر، محققان همچنین دریافتند که می‌توان از نکروپتوز در موش‌ها در حین عفونت جلوگیری کرد که نشان می‌دهد ممکن است بتوان از آن در انسان نیز جلوگیری کرد و امیدواریم از میزبانی از علائم عصبی مرتبط با عفونت کووید-۱۹ جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین