کد خبر: ۷۳۴۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

هشدار ایران به آژانس

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه انتشار اطلاعات و نامه‌های محرمانه ایران به یک رویه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شده است، تأکید کرد که این روند باید هرچه زودتر متوقف شود و ایران قطعاً اقداماتی را در این زمینه انجام خواهد داد.
هشدار ایران به آژانس
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هر از گاهی گزارشی ارائه می دهد، اعلام کرد این گزارش ها نباید با این جزئیات منتشر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گزارش ها باید زمانی صادر شود که یک تحول عمده ای پیش آید و یا یک انحرافی رخ داده باشد، اینکه صرف فعالیت های فنی هسته ای یک کشور گزارش و منتشر شود، یک رویه نامیمونی است که متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را از مدت ها قبل شروع کرده است.

کمالوندی گفت: ما به این موضوع بارها و بارها در شرایط و مقاطع زمانی مختلف اعتراض کرده ایم و آخرین بار در بهمن پارسال بود که در یک یادداشت توجیهی کامل به این موضوع پرداختیم که چرا آژانس فعالیت های ریز فنی ایران را منتشر می کند.

وی ادامه: استدلال های ما مختلف و متکی به اسناد آژانس از جمله اساسنامه آژانس و موافقت نامه پادمان با آژانس و مصوبات کنفرانس عمومی است که در یادداشت توضیحی به آنها اشاره کرده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی مسؤولیت دو کار عمده را بر عهده دارد، یکی این که اطمینان پیدا کند فعالیت های کشور عضو صلح آمیز است و انحرافی ندارد، نکته دیگر کمک به اهداف صلح آمیز کشورهاست که متأسفانه آژانس در مواجه با ایران به نقش دوم خود کمتر عمل کرده و مهندس اسلامی هم در ملاقات اخیر خود با مدیرکل آژانس به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است.

کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات عمدتا تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد، متأسفانه آژانس این موضوع را رعایت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را که در دست داشته با جزئیات در اختیار دیگران قرار داده است.

وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه شود مشاهده می کنیم که مشابه این اتفاق در خصوص دیگر کشورهای اتفاق نمی افتد و گزارش ها با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند که دسترسی به این سایت محدود به کشورهای عضو است .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در اساسنامه آژانس در پاراگراف D ماده 3 بر ضرورت حفظ محرمانگی اطلاعات کشورها اشاره و تأکید شده است و یا پارگراف F ماده 7 مدیرکل و اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رعایت محرمانگی اطلاعات موظف می کند.

وی گفت: در خصوص موافقت نامه پادمان در دو جا در بند « الف » در ماده 5 اشاره شده است، اطلاعاتی که به دست آژانس می رسد نباید در اختیار دیگران قرار گیرد.

کمالوندی اظهار داشت: در انتشار اطلاعات نیز در موافقت نامه پادمان اشاره شده است که آژانس قبل از انتشار اطلاعات، موظف به کسب رضایت کشور عضو است.

وی گفت: با توجه به اتفاق پی در پی انتشار اسناد ایران به نظر می رسد که این رویه ای است که تحت نفوذ کشورهای خاص با هدف خاصی در حال انجام است که بخشی از آن ایجاد جنگ روانی است چون این اطلاعات لزومی بر انتشار ندارد.

کمالوندی ادامه داد: از آن جایی که برنامه ایران برای غنی سازی به طور کامل شفاف و بدون هیچ نکته انحرافی است، به نظر می رسد در جهت خدشه دار کردن این برنامه چنین گزارش هایی منتشر می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مواردی وجود داشته که نامه های محرمانه ما به مدیرکل در اختیار رسانه ها قرار گرفته است و وقتی در این سطح رعایت محرمانگی نمی شود در مورد بقیه موارد هم قضیه روشن است.

وی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و در اختیار گذاشتن به غیر ، در آژانس به یک رویه تبدیل شده است که باید هر چه زودتر متوقف شود و ما حتما اقداماتی انجام می دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.

کمالوندی گفت: در این زمینه نامه نگاری شده است و این موضوع پیگیری می شود و در جلسه آژانس با اعضا نیز مطرح شده است،

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تماس خود با سرپرست دفتر نمایندگی ایران در وین گفت: در این تماس تأکید به شکایت در راستای انتشار این نوع گزارش ها شده است.

وی افزود: بخشی از این اتفاقات برای فضا سازی رسانه ای است تا بتوانند ابهام ایجاد کنند و در آن ابهامات بتوانند اتهاماتی را وارد کنند تا بتوانند ایران را در موضع انفعالی قرار دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازوکارهایی که در آژانس وجود دارد ایراداتی دارد که اعضا هم به این ایرادات وقوف دارند، این اشکالات به نحوی است که به نظر می رسد توسط برخی کشورها برای سوء استفاده علیه ایران به کار گرفته می شود و بارها درباره این سازوکارها صحبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد که این اطلاعات به دیگران داده شود ولی این اطلاعات با جزئیات در سایتی که در اختیار اعضا است منتشر شده است و متأسفانه از همین سایت به بیرون درز می کند.

کمالوندی گفت: دوربین ها اطلاعاتی را بیرون نمی دهند و اطلاعات آنها فقط هنگام بروز مشکلات جهت رفع ابهامات و اختلافات تحت نظر ایران مورد استفاده قرار می گیرد و هیچگونه اطلاعاتی از آنها در اختیار آژانس قرار نمی گیرد.

وی یادآور شد: وقتی بازرس ها مراجعه می کنند و یک سالنی را می بینند که در حال انجام یک فعالیت است، ممکن است این بازرس با جزئیات فعالیت ها که حاوی اطلاعات تجاری و فنی است آشنا شود، او مسئولیت دارد این اطلاعات را محرمانه تلقی کرده و در حفاظت از اطلاعات بکوشد و نباید اطلاعاتی که بدین شکل بدست می آید منتشر شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر این رویه متوقف نشود مجبور می شویم تا در تعامل خود با آژانس بازنگری کنیم، البته کار پادمانی آژانس انجام می شود. باید ساز و کاری تعبیه شود تا آژانس ضمن کلی کردن گزارش های خود از انتشار اطلاعات بدست آمده ممانعت نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین