کد خبر: ۷۳۴۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
امیدواریم ایران فوراً و با حسن نیت به مذاکرات وین برگردد

واکنش آمریکا به اظهارات مقام‌های ایران: آماده بازگشت به وین هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات امروز مقامات ایران با بیان اینکه واشنگتن آماده بازگشت به وین است، ابراز امیدواری کرد ایران فوری و با حسن نیت به مذاکرات بازگردد.
واکنش آمریکا به اظهارات مقام‌های ایران: آماده بازگشت به وین هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشست خبری نداشت اما در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات جدید مقامات ایران درباره آغاز مذاکرات وین در ماه نوامبر مطالبی را به برخی رسانه ها بیان کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه ها، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه ما آماده بازگشت به وین هستیم، افزوده است که معتقدیم بازگشت فوری به برجام و اجرای تفاهم‌ نامه‌ای برای بازگشت متقابل به پایبندی دوجانبه به برجام از طریق به اتمام رساندن مسائل اندک باقیمانده بعد از دور ششم گفت‌ وگوها در ژوئن امکان ‌پذیر است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شده است همانطور که به صراحت گفته‌ایم این پنجره، در حالی که ایران به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد تا ابد باز باقی نخواهد ماند، بنابراین امیدواریم که آنها فوری و با حسن نیت برای مذاکره به وین بازگردند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات جدید مقامات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تعهد ما همچنان درپیش گرفتن مسیر دیپلماتیک است.

جن ساکی در نشست روز چهارشنبه خود به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش آمریکا به اظهارات مذاکره‌ کننده ایران درباره آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین افزود که تصمیم گیری در مورد دور بعدی مذاکرات را به مذاکره‌کنندگان واگذار می کنم.

وی تصریح کرد چارچوب مدنظر ما همچنان پایبندی در برابر پایبندی است و تصمیم گیری در مورد اینکه گام های بعدی چه باید باشد را به اروپایی ها و مذاکره کنندگان واگذار می کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل خواسته غیرقابل چشم پوشی جمهوری اسلامی ایران است.

"علی باقری کنی" که به بروکسل سفر کرده است، در مقر اتحادیه اروپا با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار و در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست. در این ملاقات دوطرف موانع اصلی مذاکرات پیش رو را مرور کرده و توافق کردند مذاکرات را در ماه نوامبر آغاز کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، گفت: فرمتی که در مذاکرات وین شرکت گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز معاون سیاسی وزارت امور خارجه با مورا و مسئولین اتحادیه اروپا در این باره تصمیم گیری می‌کنیم اما دیر نخواهد بود و به زودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌وگوهای بین معاون سیاسی وزارت امور خارجه و انریکه مورا شروع شد. امروز باقری برای تکمیل آن گفت‌وگوها در بروکسل حضور دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی‌ها عنوان کرد: ما با انریکه مورا و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مورد این گفت‌وگو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با ۱+۴ خواهیم شد، چگونه مذاکره کنیم و چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولاً همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند. ثانیا برگشتن آنها به برجام، آورده خیلی مهمی برای ما در ایران خواهد داشت یا خیر و چگونه همه طرف‌هایی که به تعهداتشان دربرجام برمی‌گردند، نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام در مورد ایران به طور کامل برداشته خواهد شد.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. 

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
1
1
الان که هیچی دو سال دیگه هم اینا امادن الکی حرف میزنن
حقیر تر از دموکرات ها نداریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین