کد خبر: ۷۳۴۴۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳

وندی شرمن: می‌خواستیم کل غنی‌سازی ایران را تعطیل کنیم اما فهمیدیم نمی‌شود

معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تصریح کرده واشنگتن پیش از آغاز مذاکرات برجام به دنبال تعطیل کردن کل برنامه غنی‌سازی ایران بوده است.
وندی شرمن: می‌خواستیم کل غنی‌سازی ایران را تعطیل کنیم اما فهمیدیم نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

«وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تصریح کرده که دولت‌های آمریکا به دنبال تعطیل کردن کل برنامه غنی‌سازی ایران بوده‌اند اما «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به این نتیجه رسیده که نمی‌توان دانشی که ایجاد شده را پس گرفت.

شرمن که در یک مصاحبه پادکستی با برنامه «Negotiators» (مذاکره‌کنندگان) از مجله «فارن‌پالیسی» حضور داشت گفت: «ایالات متحده در همه نشست‌های رسمی گفته بود که ایران نباید هیچ تأسیسات غنی‌سازی یا برنامه غنی‌سازی یا چیزهایی از این دست داشته باشد.»

او در بخشی از این مصاحبه درباره سال‌های قبل از آغاز مذاکرات برجام گفت: «ایالات متحده در همه نشست‌های رسمی گفته بود که ایران نباید هیچ تأسیسات غنی‌سازی یا برنامه غنی‌سازی یا چیزهایی از این دست داشته باشد.»

او اضافه کرد: «غنی‌سازی اورانیوم یکی از روش‌های رساندن مواد هسته‌ای به درجه‌ای است که قابل استفاده در سلاح هسته‌ای باشند. روش دیگر، پلوتونیوم است. ما می‌خواستیم این را (برنامه غنی‌سازی ایران) را تا ابد تعطیل کنیم تا آنها هیچ غنی‌سازی‌ای نداشته باشند.»

شرمن در ادامه تصریح کرد: «اما رئیس‌جمهور [اوباما] به این درک رسیده بود که مردم نمی‌توانند دانشی را که یاد گرفته‌اند از یاد ببرند. این بود که گفت درباره اینکه ایران، یک برنامه غنی‌سازی کوچک، محدود و غیرنظامی که ذیل معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی مجاز باشد و آژانس اتمی بر آن نظارت کند تأمل خواهد کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
2
ایالات متحده آمریکا قریب به ۱۰۰۰ عدد سلاح اتمی پیشرفته داشته باشد آنوقت می خواستید ایران را از داشتن برنامه غنی سازی صلح آمیز محروم نمائید! رطب خورده منع رطب کی کند؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین