کد خبر: ۷۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

بحران در روابط لبنان و عربستان؛ شرط ریاض برای بازگشت به وضعیت سابق/ واکنش‌ها

بحران میان لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صدر آنها عربستان سعودی که هفته گذشته در پی اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در انتقاد از حمله نظامی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به یمن در گرفت، وارد فاز جدید شده و روز به روز بر شدت آن افزوده می شود.
بحران در روابط لبنان و عربستان؛ شرط ریاض برای بازگشت به وضعیت سابق/ واکنش‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

در همین راستا، امروز(شنبه) «تمام سلام»، «فؤاد سینوره» و «سعدالحریری» نخست وزیران سابق لبنان به همراه فراکسیون الحریری در پارلمان این کشور دربیانیه های تندی خواستار استعفای «جرج قرداحی» از سمت وزرات اطلاع رسانی شدند.

این سه نخست وزیر سابق لبنان در بیانیه خود، ضمن نسبت دادن اتهاماتی به ایران و حزب الله و متهم کردن آنها به دست داشتن در وضعیت بحرانی کنونی لبنان، تداوم ماندن قرداحی در سمت وزارت اطلاع رسانی لبنان را به ضرر منافع لبنان در عرصه بین المللی قلمداد کردند.

از سوی دیگر کویت نیز به تبع عربستان و بحرین، کاردار لبنان را از این کشور اخراج و سفیر خود را برای رایزنی از بیروت فراخواند.

با این حال «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان مسیحی المرده در پارلمان لبنان ضمن حمایت کامل از جرج قرداحی، اعلام کرد که به وی ظلم شده و هر تصمیمی بگیرد از او حمایت می کند.

آخرین تحولات لبنان و بحران شدت گرفته بین این کشور و عربستان سعودی را در زیر می خوانید:

سفیر لبنان در عربستان: اگر بیروت خواسته های ریاض را انجام دهد، اوضاع به حالت عادی باز می گردد

«فوزی کباره» سفیر لبنان در عربستان سعودی با اعلام اینکه فردا(یکشنبه) این کشور را ترک می کند، گفت: می توان با اجرای خواسته های ریاض، اوضاع را به وضعیت سابق بازگرداند.

به نقل از النشره، کباره تاکید کرد: ریاض گفته است که تعرضی به اقلیت لبنانی در عربستان نخواهد رسید و این یک ضمانت است.

«عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان نیز در واکنش به بحران با عربستان سعودی گفت: کاردار سفارت آمریکا در بیروت که در جلسه امروز برای بررسی بحران با عربستان حضور داشت، هیچ پیشنهادی به طرف لبنانی نداد.

به نقل از النشره، بوحبیب در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه تحرکات کاردار آمریکا در بیروت پس از تماس نجیب مبقاتی با او صورت گرفت، تاکید کرد: امیدواریم از بحران کنونی خارج شویم. راه حل هایی هست و به زودی نتایج آشکار خواهد شد.

وی بیان کرد: استفای جرج قرداحی تصمیمی است که به تنهایی صاحب آن است.

میشل عون: به برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی مشتاقیم

میشل عون رئیس جمهور لبنان بار دیگر بر اشتیاقش برای برقراری بهترین روابط با عربستان سعودی و تقویت این روابط از طریق امضای توافقنامه های دوجانبه بین دو کشور تاکید کرد به گونه ای که مواضع و دیدگاههای افراد روی آنتاثیری نگذاردو باعث بروز بحران بین دو کشور نشود.

عون اظهار کرد: لازم است که تماس بین دو کشور در سطحی باشد که لبنان در روابطش با ریاض و سایر کشورهای عربی به آن چشم دوخته است.

حزب سمیر جعجع: اظهارات قرداحی را محکوم می کنیم

حزب نیروهای لبنانی(القوات اللبنانیه) به رهبری سمیر جعجع با صدور بیانیه ای اظهارات جرج قرداحی درباره یمن و جنگ عربستان علیه این کشور را محکوم و اعلام کرد: چنین سخنانی را نمی پذیریم.

جریان آزاد ملی لبنان: از بحران عمیقی که روی روابط با عربستان و خلیج فارس تاثیرمی گذارد، متاسفیم/ باید در سیاست های عربی لبنان بازنگری کامل شود

جریان ملی آزاد لبنان نیز با صدور بیانیه ای در این خصوص عنوان کرد: این جریان با تاسف شدید به بحران عمیقی که مدتهاست روی روابط با کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی تاثیر می گذارد، نگاه می کند؛ رابطه ای که همواره خواسته ایم مبتنی بر پایه های احترام متبادل و منافع مشترک باشد.

به نقل از العهد، این جریان افزود:این بحران عمیق، از همه ما لبنانی ها، عربستانی ها و کشورهای عربی می خواهد که در خود تجدید نظر کنیم و گفتگوی صادقانه و صریحی را بر پایه برادری و در پرتو تحولات بزرگ رخ داده شده، آغاز کنیم.

این حزب در بیانیه خود پس از جلسه امروز با جبران باسیل عنوان کرد: این جریان بر لزوم دور کردن لبنان از درگیری های خارجی تاکید می کند.راد

سفیر عربستان امروز بیروت را ترک کرد

از سوی دیگر شبکه الجدید لبنان اعلام کرد که سفیر عربستان سعودی صبح امروز(شنبه) لبنان را به مقصد عربستان ترک کرد.

به نقل از العهد، عربستان در اعتراض به اظهارات قرداحی، سفیر خود را از بیروت احضار و سفیر لبنان را اخراج کرده بود.

جرج قرداحی چه گفته بود؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان حدود یک ماه پیش قبل از تصدی وزارت اطلاع رسانی این کشور، طی سخنانی در مصاحبه با برنامه «پارلمان مردم» تولید شبکه الجزیره قطر گفته بود: «تجاوز علیه یمن یک جنگ بیهوده است و باید متوقف شود. یمنی ها به هیچ کسی حمله نمی کنند. آنها از خودشان دفاع می کنند. آنها در خانه هایشان، در مراسم تشییع جنازه و در شادیهایشان بمباران می شوند. تجاوزی علیه یمن وجود دارد و این جنگ تلفات سنگینی دارد و باید متوقف شود. ما نمی توانیم تلاش حزب الله برای آزادسازی مناطق لبنان و انصارالله یمن را که در مقابل تجاوزات خارجی از خود دفاع می کنند، مقایسه کنیم.»

ظهارات جرج قرداحی واکنش های بسیاری به همراه داشت تا جایی که در همان زمان منابع سعودی از بروز بحران شدید دیپلماتیک با لبنان سخن به میان آورده اند.

پس از آن خود قرداحی در بیانیه ای عنوان کرده که این اظهارات یک ماه پیش از تصدی پست وزارت اطلاع رسانی لبنان گفته شده و هدفش اهانت به عربستان و امارات نبوده بلکه به خاطر محبتش به این دو کشور بوده است.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین