کد خبر: ۷۳۵۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶

شهرگردی «باران» در سراسر ایران/ آسمان کدام استان‌ها بارانی است؟

باران آبان ماه در استان‌های مختلف کشورمان حکایت مهمان پاییزی است که در نیمی از استان‌ها «شهرگردی» کرد و در برخی مناطق موجب آب‌گرفتگی و لغزندگی راه‌های بین‌شهری و روستایی شد.
شهرگردی «باران» در سراسر ایران/ آسمان کدام استان‌ها بارانی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بارش باران و در ارتفاعات برف از اواخر وقت چهارشنبه در برخی استان‌ها و در تعدادی دیگر هم از دیروز آغازشده است و همچنان در بعضی از استان‌ها ادامه دارد.

طبق آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی روز جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، نواحی از مرکز، جنوب، جنوب شرق کشور و استان‌های واقع در امتداد زاگرس مرکزی و زاگرس جنوبی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی شده است.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، نواحی مرکزی، جنوب، جنوب شرق و استان‌های واقع در امتداد زاگرس مرکزی و زاگرس جنوبی (گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، تهران، قم، البرز، قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، نیمه غربی یزد، ارتفاعات کرمان، شمال و غرب سمنان) بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

روز شنبه این شرایط در مناطق ذکرشده ادامه خواهد داشت، اما از شدت و گستردگی بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر کاسته خواهد شد.

روز جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب و غرب کشور و روز شنبه در مناطقی از شرق کشور ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. یکشنبه ضمن تضعیف شدت سامانه بارشی، در مناطقی از شرق و مرکز کشور شاهد بارش خواهیم بود.

روز دوشنبه بارش‌ها به‌صورت پراکنده و محدود در ارتفاعات دامنه‌های زاگرس جنوبی و بخش‌هایی از شرق کشور خواهد بود. سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود. در این روز برای ارتفاعات استان کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

امروز و فردا در شمال شرق، شرق و بخش‌هایی از استان‌های سمنان و اصفهان وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. جمعه و شنبه دریای خزر و شمال خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

مسئول عملیات مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری هم از ترافیک سنگین در محور‌های منتهی به استان‌های شمالی بخصوص در محور چالوس و آزادراه تهران- شمال در محدوده شهرستانک خبر داد.

ایمان محرابی نیا با اشاره به بارش باران در بخش عمده‌ای از کشور و لغزندگی و نبود دید کافی برای رانندگان و همچنین لزوم توجه بیشتر رانندگان به اصول رانندگی ایمن از آن‌ها خواست نسبت به تخلفات خطرآفرین و ازجمله انحراف به چپ، سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری کرده و تجهیزات ایمنی کافی را به همراه داشته باشند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ۲۳۰۰ دستگاه سامانه تردد شمار برخط و ۸۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، در حال حاضر اغلب جاده‌های کشور باز است و تردد در آن‌ها به‌صورت عادی جریان دارد.

در این گزارش به استان‌های مختلف کشور سر می‌زنیم و وضعیت آب‌وهوا و همچنین اخبار بارش برف و باران را مرور می‌کنیم.

علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با اشاره به وضعیت جوی محور‌های مواصلاتی استان البرز اظهار کرد: محور کرج - چالوس دارای ترافیک روان و بارش برف و باران است. ترافیک در آزادراه قزوین - کرج محدوده پل فردیس نیمه‌سنگین است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز با اشاره به تردد روان در آزادراه تهران - شمال بیان کرد: محور‌های استان دارای مداخلات جوی هستند.

وی با اشاره به ترافیک روان در مسیر رفت و برگشت بین آبیک و طالقان خاطرنشان کرد: در دیگر محور‌های استان نیز ترافیک روان است. زندی‌فر متذکر شد: محور شمشک - دیزین نیز با انسداد فصلی مواجه است.

آرش بهارونداحمدی مدیرکل هواشناسی البرز هم به پیش‌بینی شرایط جوی استان البرز پرداخت و اظهار کرد: تحلیل آخرین الگو‌های پیش‌یابی حاکی از فعالیت سامانه تندری در استان البرز است.

وی ادامه داد: وزش باد، رگبار شدید باران، رعد و برق، روند کاهش محسوس دما و در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی رگبار باران و برف و رعد و برق مورد انتظار است.

بارش و سرما به استان سمنان هجوم می‌آورد / وزش باد شدید

نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که از امروز و فردا، سامانه کم فشار بارش‌زا از سمت غرب وارد استان سمنان شده و با خود بارش و سرما و همچنین وزش باد را به دنبال خواهد آورد پیش بینی هواشناسی برای ارتفاعات استان بارش برف خواهد بود.

کاهش چند درجه‌ای دمای هوا در استان سمنان هشداری است که توسط هواشناسی صادر شده است همچنین در ییلاقات و محور‌های کوهستانی به سبب احتمال بارش، همراه داشتن زنجیر چرخ، احتیاجات مرتبط با فصل سرما، عدم تردد غیر ضروری و… الزامی خواهد بود.

هواشناسی آسمان مرکز استان سمنان را برای امروز، جمعه ابری همراه با وزش باد گاهی بارش پراکنده توصیف می‌کند بیشینه و کمینه دمای هوا نیز ۱۷ و ۹ درجه بالای صفر اعلام شده، اما از فردا بر میزان ابر‌ها افزوده و شاهد کاهش چشم گیر دمای هوا خواهیم بود به نحوی که بیشینه و کمینه دمای هوا در روز شنبه و یکشنبه به ۱۵ و هفت و همچنین ۱۳ و هشت درجه بالای صفر کاهش پیدا خواهد کرد. وزش باد و سرمای هوا پدیده غالب مرکز استان از روز شنبه خواهد بود. ادامه گزارش مهر را اینجا بخوانید.

هوای کرمانشاه سرد می‌شود

فیروز دولتشاهی مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه اظهار کرد: در ادامه استقرار شرایط ناپایدار بر جو منطقه، روز گذشته در استان کرمانشاه هوای نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با بارش باران (در ارتفاعات به صورت رگبار موقت برف) و احتمالاً رعدوبرق مشاهده شد. از صبح امروز جمعه با کاهش ناپایداری، اگر بارشی در سطح استان مشاهده شود غالباً پراکنده و عمدتاً در نواحی شرقی استان کرمانشاه خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دنبال این وضعیت، از روز شنبه تا دوشنبه هفته آینده، مهمترین پدیده جوی قابل توجه، کاهش نسبتاً محسوس دمای هوا خواهد بود.

وی با هشدار حاکم شدن هوای سرد در استان کرمانشاه، گفت: در این مدت دمای شبانه در نواحی سردسیر استان کرمانشاه به کمتر از صفر درجه خواهد رسید.

مازندران؛ بارش برف در کندوان / ترافیک راه‌ها عادی است

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران وضعیت جوی محور‌های استان را برفی و بارانی اعلام کرد و گفت: هم اکنون شاهد بارش برف در محور کندوان هستیم.

سید محسن هاشمی با اشاره به ترافیک عادی و روان راه‌های استان اظهار داشت: از نظر شرایط جوی هم اکنون شاهد بارش برف در محور کندوان، محدوده تونل و پل زنگوله هستیم.

وی افزود: همچنین در اکثر محور‌های استان بارندگی وجود دارد و از کاربران جاده‌ای تقاضا داریم هنگام تردد به مسائل ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران ادامه داد: محور‌های فرعی رویان - کجور و رویان گلندرود به دلیل ایمن نبودن و ریزش همچنان مسدود است.

بارش باران جاده‌های زنجان را لغزنده و مه آلود کرده است

جواد یوسفی به وضعیت جاده‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش باران سطح جاده‌های استان خیس و لغزنده بوده و مه مقطعی جاده‌ها را فرا گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین مه غلیظ در گردنه‌های کوهستانی استان حاکم شده و در این میان به رانندگان توصیه می‌شود در این محور‌ها تردد نکرده و به محض تردد از چراغ مه شکن استفاده کنند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: اکیپ راهداری در ۳۱ گردنه کوهستانی و صعب العبور به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیر‌های ارتباطی استان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

یوسفی تاکید کرد: رانندگانی که قصد تردد در جاده‌های استان را دارند برای اطلاع از وضعیت جاده‌های این استان و کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.

محمدرضا رحمان نیا مدیرکل هواشناسی استان زنجان هم به وضعیت جوی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: آسمان استان قسمتی ابری بوده و بارش رگبار باران و رعد و برق مناطق مختلف استان را فرا می‌گیرد و در این میان شهروندان در بلندی‌ها و مناطق کوهستانی تردد نکنند.

وی با بیان اینکه بارش باران روز جمعه در مناطق شرقی استان محسوس خواهد بود، اظهار کرد: همچنین در ارتفاعات کوهستانی استان هم شاهد بارش برف خواهیم بود.  با توجه به بارش برف شاهد وقوع کولاک در استان خواهیم بود که در این میان به رانندگان توصیه می‌شود در گردنه‌های کوهستانی استان تردد نکنند.

رحمان نیا همچنین نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان هشدار داد و ابراز داشت: مردم در حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.

اولین باران پاییزی شهر یاسوج را در خاموشی فرو برد

اولین باران پاییزی یاسوج از بامداد جمعه آغاز شد و صبح امروز ادامه داشت.

این بارش‌ها از طرفی موجبات خوشحالی مردم را فراهم کرده و از سویی مشکلاتی را پدید آورده است.

با وقوع این بارندگی، برق مناطق مختلفی در شهر یاسوج با قطعی رو به رو شد. در مناطقی مانند محمودآباد، معصوم آباد، سالم آباد، بلوار ارم و… چندین ساعت از قطعی برق می‌گذرد.

هر ساله با وقوع بارش‌ها، شهر یاسوج با قطعی مکرر برق مواجه می‌شود.

لرستان؛ خیابان‌های خرم‌آباد رودخانه شد!

بعدازظهر پنج شنبه بارش‌های پاییزی شدیدی را در شهر خرم آباد شاهد بودیم که همچنان ادامه دارد. در مرکز لرستان آبگرفتگی معابر مشکلاتی را برای عبور و مرور خودرو‌ها و تردد مردم ایجاد کرده و در برخی نقاط نیز منجر به ایجاد ترافیک شد.

اداره کل هواشناسی لرستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی طی امروز و ساعاتی از فردا کماکان شاهد فعالیت سامانه بارشی بر روی جو منطقه خواهیم بود در این مدت علاوه بر ابرناکی و وزش باد قابل ملاحظه تا شدید لحظه‌ای در همه نقاط استان با شدت و ضعف رگبار باران و گاهی رعد و برق، در برخی از ارتفاعات مناطق سردسیر رگبار برف و در مناطق مستعد احتمال رخداد تگرگ و کاهش دما پیش بینی می‌شود.

همراه با این شرایط مخاطراتی از قبیل اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها، ایجاد رواناب سطحی، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی را انتظار داریم.

بنا بر این گزارش، تمرکز ناپایداری‌ها بر روی مناطقی از مرکز، شمال و نیمه شرقی استان است و در نواحی غرب و جنوب غرب به صورت پراکنده و نقطه‌ای است. امشب و فردا کاهش دما‌های شبانه قابل ملاحظه خواهد بود.

محور‌های شمال، شرق و غرب اصفهان لغزنده است

سرهنگ حسین زارع با اشاره به آخرین وضعیت محور‌های مواصلاتی استان اصفهان، اظهار داشت: هم اکنون بر اثر بارش‌های مقطعی، گردنه ملااحمد در محور اصفهان- نائین، گردنه قرقچی به سمت دلیجان، آزادراه معلم (اصفهان- شاهین شهر) و جاده تیران لغزنده است.

وی مقطعی بودن بارندگی‌های امروز را بدترین شرایط برای راه‌ها توصیف کرد و افزود: این نوع بارش وضعیت خطرناکی ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه اولین بارندگی امسال بوده لغزندگی جاده‌ها شدید‌تر است و رانندگان باید بسیار احتیاط کنند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان خاطرنشان کرد: همه رانندگان به ویژه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های کارخانجات در این شرایط باید خیلی دقت و احتیاط کنند، سوابق قبلی نشان داده در بارندگی‌ها اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های کارکنان آسیب پذیرتر بودند.

سرهنگ زارع با اشاره به اینکه بارندگی‌ها امروز و فردا در سطح استان ادامه دارد، به رانندگان توصیه کرد: از تردد و سفر غیرضروری در این مدت خودداری کرده و در صورت تردد، مقررات ایمنی و سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

وی درباره حوادث امروز در محور‌های لغزنده استان، اضافه کرد: یک مورد واژگونی پژو پارس در پیچ روستای ورپشت از توابع شهرستان تیران و کرون پیش از ظهر امروز رخ داد که سرنشین این خودرو فوت کرد.

حجت‌الله علی عسگریان کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان هم به تداوم بارندگی در استان به ویژه مناطق شمال، شرق و غرب اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین میانگین بارشی در شبانه روز گذشته به ترتیب از نطنز با ۳۶ میلیمتر، اردستان ۲۶، گلپایگان ۱۸، مهاباد اردستان ۱۶، زواره ۱۴، کاشان ۱۳، بادرود ۱۲، آران و بیدگل ۱۰، نائین ۹، خوانسار و میمه پنج، چادگان چهار، نجف آباد سه و ورزنه ۲.۵ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به بارش تگرگ صبح امروز در مناطقی از شهر اصفهان، افزود: میانگین بارشی روز گذشته در این کلانشهر چهار دهم میلیمتر بود ضمن اینکه بارندگی در این شهر امروز شدت می‌یابد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی در سطح استان تا روز دوشنبه ۱۷ آبان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: بارش باران همراه با رعد و برق، ریزش تگرگ، وزش باد به نسبت شدید در بسیاری از مناطق به ویژه شمال، غرب و شرق استان و در ارتفاعات و مناطق سردسیر ریزش برف پیش‌بینی می‌شود.

آغاز بارش‌ها در گیلان / ارتفاعات سفیدپوش می‌شود

محمد دادرس با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های انجام شده از اواخر وقت (چهارشنبه) شاهد بارش باران در مناطق مختلف استان گیلان بودیم، گفت: در حال حاضر نیز از اکثر ایستگاه‌های هواشناسی استان گزارش بارش باران شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس الگو‌های حاکم بر نقشه‌های هواشناسی فعالیت این سامانه سرد و بارشی تا اوایل هفته آینده در استان گیلان ادامه دارد، گفت: در این مدت در برخی از ساعات روز‌های پنجشنبه و جمعه بارش در برخی مناطق شدید یا حتی خیلی شدید پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه ابرناکی هوا، مه آلوده بودن، بارندگی و وزش باد از مهم‌ترین پدیده‌های جوی پیش بینی شده برای این مدت است، افزود: بارش در ارتفاعات استان گیلان به صورت برف است. از روز شنبه با خروجی تدریجی این سامانه بارشی شاهد کاهش ابر و افزایش دما برای استان گیلان پیش بینی می‌شود.

دادرس با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی برای استان گیلان در پی ورود سامانه بارشی، تصریح کرد: این اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و خدماتی برای پیش بینی تمهیدات لازم برای مقابله با هر گونه حادثه و یا بحران احتمالی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد کاهش ۶ تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوای گیلان هستیم، گفت: آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سقوط درختان و سازه‌های سست، رانش و لغزش زمین، برخورد صاعقه، لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه دریا نیز در این مدت مواج و طوفانی است، اضافه کرد: ارتفاع موج دریا برای مناطق نزدیک ساحل ۲.۵ متر و برای دور از ساحل به بیش از ۳ متر می‌رسید که برای انجام فعالیت‌های دریایی و صید و صیادی نامناسب است.

آذربایجان غربی؛ سیلاب ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های شهری مکریان خسارت زد

امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص جزئیات خسارات سیلاب در منطقه مکریان مهاباد اظهار کرد: بر اثر بروز سیلاب روز چهارشنبه هفته جاری ۷۵ منزل مسکونی دچار آب گرفتگی و ۳۵ دستگاه خودرو نیز آسیب دید.

وی ادامه داد: همچنین سیلاب موجب بروز خسارات کشاورزی در بیش از ۵۰۰ هکتار زمین زراعی و باغی در این منطقه شد که پس از تشکیل جلسات بر اساس ارزیابی کارشناسان نزدیک ۵۰ میلیارد نیز زیرساخت‌های شهری منطقه خسارت دیده‌اند.

جعفری با بیان اینکه با تلاش شهرداری، دستگاه‌های خدمات رسان وضعیت منطقه مکریان در مهاباد به حالت عادی بازگشته است، گفت: با توجه به هشدار هواشناسی استان مبنی بر وقوع سیلاب به دلیل بارانی بودن هوای شهر‌های استان نیروی‌های مدیریت بحران در آمادگی کامل به سر می‌برند.

تقویت پوشش ابر و رگبار پراکنده باران در استان بوشهر

پیام مساعدی کارشناس هواشناسی استان بوشهر هم اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده فعالیت سامانه ناپایدار جو در سطح استان و روی دریا است. از امروز تا روز یکشنبه، به صورت پراکنده در سطح استان و روی دریا در برخی از ساعات ضمن افزایش پوشش ابر، احتمال وقوع ناپایداری‌های موقت جوی به صورت رگبار پراکنده باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: برای ساعات آینده آسمان استان کمی تا قسمتی ابری همراه با غبار محلی، در برخی از نقاط افزایش ابر و به صورت پراکنده گاهی رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای و طی صبحگاه در برخی از نقاط مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: جهت وزش باد متغیر، غالباً شمال غربی تا جنوب غربی با سرعت هشت تا ۳۰ گاهی ۳۸ کیلومتر در ساعت و در هنگام وزش تندباد لحظه‌ای بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

مساعدی ادامه داد: طی این مدت ارتفاع موج دریا ۳۰ تا ۹۰ گاهی ۱۲۰ سانتیمتر و در هنگام وزش تندباد بیش از ۱۲۰ سانتیمتر خواهد بود.

جاده‌های گلستان لغزنده است / رانندگان احتیاط کنند

سرهنگ علی عبدی پیش از ظهر جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: با افزایش بارش باران و نزولات جوی از شامگاه گذشته (پنج شنبه) در محور‌های استان لازم است تا رانندگان در تردد‌های جاده‌ای احتیاط کنند.

رئیس پلیس راه گلستان ادامه داد: اولین عکس العمل در مواجهه با شرایط آب و هوایی یا شرایط غیرمعمول دیگر برای راننده، کاهش سرعت خودرو است و راننده باید سرعت خودرو را با شرایط محیطی تطبیق دهد.

وی بیان کرد: در صورتی که آب در سطح جاده‌ها و معابر جاری شده باشد راننده نباید با سرعت وارد آن شود، زیرا آب موجود میان جاده و لاستیک قرار می‌گیرد و اصطکاک خودرو و جاده را به صفر نزدیک می‌کند و در این حالت خودرو روی قشری از آب حرکت کرده و احتمال واژگونی شدن خودرو به وجود می‌آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین