کد خبر: ۷۳۵۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

فقط ۴.۵ ساعت برای نجات از "سکته" فرصت دارید!

یک متخصص مغز و اعصاب زمان لازم برای درمان بیماران سکته مغزی و نجات آنها از عوارض سکته را 4.5 ساعت اعلام کرد.
فقط ۴.۵ ساعت برای نجات از
آفتاب‌‌نیوز :

لیلا افشار هزارخانی با بیان اینکه سکته مغزی به دنبال هرگونه گرفتگی و انسداد رگ های مغزی بروز می کند، گفت: اگرهر رگی در مغز به هر علت دچار گرفتگی شود، خونرسانی به بخشی از مغز مختل شده و در پی آن فرد دچار سکته مغزی می شود.

وی افزود: این انسداد به دلیل ایجاد لخته است که یا در جداره رگ ها به دلیل فشار خون بالا ایجاد می شود، یا لخته ای است که از سمت قلب پرتاب شده و با رسیدن به رگ های باریک موجب انسداد آنها می شود.

هزارخانی با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز سکته موثر است، کم تحرکی، فشار خون، دیابت، سن بالا، چاقی و مصرف بیش از حد نمک را از جمله این عوامل عنوان کرد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه با بیان اینکه شیوع سکته مغزی در زنان ایرانی بیش از مردان است، گفت: هنوز تحقیقی در خصوص چرایی این مسئله و علت یابی آن صورت نگرفته است.

هزارخانی در ادامه در تشریح علائم سکته مغزی گفت: شایع ترین این علائم بی حسی در یک طرف بدن است و دربرخی موارد نادر بی حسی در هر دو دست و هر دو پا هم مشاهده شده است.

وی افزود: علاوه بر این اختلال در تکلم، سرگیجه همراه با بی حسی در یک نیمه بدن، فلج صورت، کاهش ناگهانی دید یا دوبینی و کاهش سطح هوشیاری از دیگر علائم شایع سکته مغزی است.

این فلوشیپ سکته های مغزی با بیان اینکه امروزه سکته مغزی قابل درمان بوده و می توان از عوارض آن پیشگیری کرد، گفت: در این زمینه افراد فقط 4.5 ساعت فرصت دارند که جهت درمان مراجعه داشته باشند و هرچه این زمان کمتر شود، قطعا تاثیر درمان هم بیشتر خواهد بود.

هزار خوانی گفت: در حال حاضر دارویی وجود دارد که با تزریق آن لخته های خون که موجب انسداد رگ های مغز شده حل می شود و ضروری است این دارو ظرف کمتر از 4.5 ساعت از شروع علائم سکته تزریق شود، چرا که طی این مدت بخشی از مغز که دچار سکته شده هنوز زنده است و می توان آن را نجات داد.

وی افزود: علاوه براین روش دیگری به نام "ترومبکتومی" هم وجود دارد که مشابه آنژیوگرافی با عمل جراحی لخته خون بزرگ از درون رگ خارج می شود و برای انجام این عمل هم افراد نهایتا تا شش ساعت بعد از شروع علائم سکته مغزی فرصت دارند.

هزار خانی گفت: اگر این زمان از دست برود و فرد بعد از چند ساعت از شروع سکته به بیمارستان برسد، عملا کاری نمی شود کرد و بخشی از مغز از دست رفته و فرد دچار عوارض سکته می شود.

وی افزود: عوارض سکته مغزی بسته به محلی که دچار سکته شده متفاوت است و ممکن است افراد برای همیشه دچار فلجی در یک نیمه بدن، فلجی صورت، اختلال در تکلم، کم بینایی و... شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در این مرحله عمدتا از درمان های پیشگیری و بازتوانی استفاده می شود.

هزارخانی گفت: بسیار مهم است که پس از وقوع سکته مغزی، علت آن مشخص و رفع شود، یعنی اگر فردی بر اثر ابتلا به فشار خون بالا دچار سکته مغزی شده باید ابتدا فشار خون تحت کنترل درآمده و سپس درمان های بازتوانی برای بیمار انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین