کد خبر: ۷۳۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

چه عواملی باعث "سقط جنین" می‌شود؟

در حال حاضر با توجه به بررسی های ژنتیکی و شرح حال دقیق مادر باردار می توان تحت نظرپزشک از تاثیر بسیاری از این عوامل در سقط جنین پیشگیری کرد.
چه عواملی باعث
آفتاب‌‌نیوز :

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به تاثیر عوامل مختلف در سقط جنین گفت: با توجه به علم امروز در صورت بررسی های ژنتیکی و شرح حال دقیق مادر باردار می توان تا حدزیادی از تاثیر این عوامل در سقط جنین پیشگیری کرد.

دکتر طراوت فاخری با بیان اینکه سقط جنین به دو دسته سقط در سه ماهه اول و سقط در سه ماهه دوم دسته بندی می شود، گفت: در هر یک از این دوره ها علل مختلفی در بروز سقط موثر هستند.

وی افزود: در حال حاضر شایعترین علت سقط در سه ماهه اول بارداری بحث مشکلات ژنتیکی خود جنین و به دلیل اختلالاتی است که در تعداد و یا در ساختمان کروموزوم های آن وجود دارد.

فاخری گفت: در سه ماهه اول بارداری همچنین سن بالای مادر، سابقه سقط های مکرر، بیماری های زمینه ای، دیابت، نارسایی کلیه، بیماری کبد، عفونت های ادراری، بیماری های عفونی از جمله بیماری های حاد تب دارد و بیماری های متابولیک از جمله اختلال در متابولیسم آمینواسیدها می تواند موجب سقط جنین در مادران باردار شود.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص تاثیر کرونا در سقط جنین گفت: کرونا هم مثل هر بیماری حاد عفونی دیگر اگر تب بالا بدهد و کل سیستم بدن را درگیر کند، می‌تواند موجب افزایش سقط جنین شود.

فاخری در ادامه شایعترین علت سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری را هم نارسایی دهانه رحم عنوان کرد و افزود: این علت موجب سقط های مکرر هم می شود و اگر مادری دچار نارسایی دهانه رحم باشد در هر بار سقط سن سقط در دوران بارداری کاهش می یابد. بطور مثال اولین سقط در پنج ماهگی، دومین سقط در چهار ماهگی و به همین ترتیب کاهش می یابد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه تاثیر تمام این عوامل با توجه به علم امروز تا حد زیادی قابل پیشگیری است، گفت: در حال حاضر با توجه به بررسی های ژنتیکی و شرح حال دقیق مادر باردار می توان تحت نظرپزشک از تاثیر بسیاری از این عوامل در سقط جنین پیشگیری کرد.

فاخری با بیان اینکه سقط تا هفته 26 بارداری رخ می دهد گفت: از هفته 26 تا 37 -سه ماهه سوم بارداری- هرگونه خروج جنین، زایمان زودرس محسوب می شود و شایعترین علت زایمان زودرس هنوز مشخص نیست، اما در رتبه بعدی عفونت ها هستند که مهم ترین علت زایمان زودرس را رقم می زنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین