کد خبر: ۷۳۶۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

نماینده مجلس: در بورس تهران ۳ بیتکوین استخراج شده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مواردی که جزء تحقیق و تفحص از سازمان بورس است موضوع ماینر‌ها و تخلفات مربوط به آن است و قطعا هیأت مدیره شرکت بورس تهران بایستی در این زمینه پاسخگو باشند و بگویند چرا چنین مجوزی را به افراد داده‌اند که این کار صورت گیرد.
نماینده مجلس: در بورس تهران ۳ بیتکوین استخراج شده
آفتاب‌‌نیوز :

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تعدادی ماینر از خرداد سال ۱۳۹۹ در شرکت بورس تهران فعال بوده که ۳ بیت کوین استخراج داشته گفت: در تفحص از سازمان بورس ۱۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های مردم که دود شد را بررسی خواهیم کرد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: یکی از مواردی که در بحث تحقیق و تفحص از بورس پیگیری کنیم کشف تعدادی ماینر برای استخراج غیرمجاز رمزارز در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در ماه گذشته بود. کشف این ماینر موجب عصبانیت مردم شده و آن‌ها را ناامید کرده است.

وی افزود: این ماینر‌ها از خرداد سال ۱۳۹۹ که بورس در بحرانی‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد به مدت چند ماه در شرکت بورس تهران نصب شده و حدود ۳ بیت‌کوین استخراج رمزارز داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مدیران بورس بی‌اهمیت به هدررفت اعتماد مردم به نظام به صورت غیرقانونی به فکر درآمدزایی خود بودند این در حالی است که آن‌ها توجهی به اعتماد سلب شده مردم از بورس نکردند.

وی گفت: رفتار‌های این چنینی باعث شده است که جدای از بازار سرمایه مردم اعتمادشان را به گفته‌های دیگر مسؤولان نظام هم تحت‌الشعاع قرار گرفته و به آن خدشه وارد شود.

وی افزود: چرا باید در بازار سرمایه تخلف آشکاری مانند بهره‌برداری چندین دستگاه ماینر برای استخراج رمزارز صورت گیرد.

وی گفت: یکی از مواردی که جزء تحقیق و تفحص از سازمان بورس است موضوع ماینر‌ها و تخلفات مربوط به آن است و قطعا هیأت مدیره شرکت بورس تهران بایستی در این زمینه پاسخگو باشند و بگویند چرا چنین مجوزی را به افراد داده‌اند که این کار صورت گیرد؛ متأسفانه از برق دولتی برای فعالیت این ماینر‌ها استفاده شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هزینه‌ای که دولت برای تولید هر کیلووات برق در کشور انجام می‌دهد بسیار زیاد است و این هزینه از خزانه دولت برداشت می‌شود که متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی است لذا به هیچ وچه پذیرفتی نیست که از این خزانه هزینه‌ای را برای استخراج رمزارز از طریق دستگاه‌های نصب شده رد شرکت بورس تهران انجام شود.

وی گفت:‌ وقتی مردم کشف ماینر‌ها را در شرکت بورس تهران متوجه شدند چه آن‌هایی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده و آن‌هایی که هیچگونه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند همگان از این اقدام عصبانی شده و به این عمل خلاف اعتراض کردند.

وی گفت: هیأت تحقیق و تفحص از بورس به دنبال آن است که حقی که از مردم در طول بیش از یکسال اخیر تضییع شده است را احصا کند و مشخص شود چه کسانی این حق را ضایع کرده و مجازات شوند.

وی گفت: از مرداد سال ۱۳۹۹ که شاخص بورس به بالای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید و از ۲۶ مرداد ماه شاهد تنزل ارزش بورس بودیم که این تنزل به جایی رسید که در ۲۶ مرداد رکورد افت شاخص به میزان ۸۰ هزار واحد را داشتیم و در همین مقطع بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم در بورس سوخت شده و از بین رفت.

وی گفت: آقای دژپسند وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رسما در تلویزیون اعلام کرد که طی ماه‌های گذشته ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دولت از بورس درآمد داشته و کسری بودجه دولت از بورس جبران شده است. این در حالی است که بازار سرمایه محل درآمد برای جبران کسری بودجه نیست.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد:‌یکسری از سهامداران حقوقی زمانی که بانک به یکباره سود سپرده‌ها را کم کرد عرضه‌کننده سهام‌های خود در بورس شدند و در همین راستا مردم پول خود را از بانک بیرون کشیده و در بورس سرمایه‌گذاری کردند. ولی عملا حقوقی‌ها پول‌های مردم را به جیب زدند و سهام‌های خود را با قیمت بسیار بالاتری فروختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین